850 Kaburator på 1100

19-03-2012-16:22:19

Hej..

Har fået liv i bilen, men hold da op kaburatoren er utæt, istedet for at ofre en masse på den, så tænkte jeg, kan man sætte kaburatoren fra min 850 direkte over, eller skal der flyttes dyser og lign ?.. Giver en 850 kabu nok benz til min 1100 ?

Karsten

KarstenK

Er det HS 4, altså 1,5`` SU begge to?
Du kan bare flytte 1100 nålen over. Men hvis den ``bare`` løber over, så flyt svømmerhusdækslet over. Det er sikkert bare svømmerventilen, der er slidt, eller hænger.
De holder ikke så længe.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-16:42:33


Jeg skal være ærlig og sige at jeg ved ikke hvor benzinen kom fra, men ovenpå svæmmmerhuset stod der blankt benzin, den ville ikke køre i tomgang, der skulle lidt chooker til hele tiden, også når den var varm.

Jeg skruede lidt ud på den store skrue med fjederen, det hjalp på motorgangen, men så begyndte benzinen at vælte ud, så stoppede jeg, da det dryppede ned på udstødning..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-16:48:55


Skal lige være 100% sikker på. Hvor sidder nålen i sådan en kabu ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-17:24:37


Der sidder 3 skruer, der holder klokken fast, altså overdelen, den med det sorte plasticlåg, hvor der skal fyldes olie på en gang i mellem.
Dem skruer du af, løfter klokken op, så kan du se stemplet, det løfter du også bare op, stille og roligt, så nålen, der hænger ned fra det ikke bøjes.
Den er så skruet fast med en kærvskrue i siden af stemplet. Nemt at se, når du står med det.
Benzin på svømmerhuset er fordi nåleventilen i svømmerhuset ikke lukker tæt, så pisser de dyre dråber ud af udluftningshullet.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-18:05:33


Super.så det hele klares oppefra ?.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-18:34:05


Jeps, det klares oven fra. Så længe du ikke lige vil skifte selve strålerøret, men ellers ingen problem.
Svømmerventilen er den vigtigste del.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-19:31:51


Hmm den i kabu fra 1100 sad fast som du skrev, men den fra 850 sidder ikke med skruen ind i siden. Den er fjedre påvirket. Jeg sammenlignede lige de 2 nåle, og den i kabu fra 850 er klart mindst, mon den giver mest benzin så ?.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-19:33:52


Den fjeder påvirkede nål er også holdt af en skrue ind i siden af klokken.
Men er det 1,5`` begge to? For så kan du sagtens bytte rundt på stemplerne også. Bare lige sikre dig, at det glider let og besværet i klokken. Ingen ``klumper`` ;-)
1100 nålen er nok en M1 eller BQ, hvis det ikke er den fjeder påvirkede type.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-19:49:36


Jeg vil tro det er 1.5 begge 2, de er ihvertfald meget ens..

Jeg kiggede lige på nålen i 1100 kabu, og kan det passe der står Z0 på den ?..

Jeg har en lille teori om at de 2 kaburatore er blevet byttet rundt af tidligere ejer, sådan at han har kørt med 850 motoren, også er kabu på den blevet defekt, og derfor har han taget den fra 1100 og sat på..

Da jeg startede 1100 op med hvad jeg tror var 850 kabu fik den alt for lidt benzin, jeg måtte skrue den meget ud før den begyndte at gå okay..

Nu har jeg lige taget kabu fra den 850 som jeg tror hører til 1100, og nu kører den bare næsten perfekt, jeg tror det bliver perfekt når luftfilter kommer på..

Puha længere forklaring, jeg håber du forstår :-D

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-20:28:19


:-) Jeg er med.................tror jeg ;-)
Fandens som folk bytter rundt på delene. Det kræver af og til lidt oprydning.
Z0 vendt om kunne være DZ. Den passer til en alm. 1275 motor. Det er slet ikke utænkeligt, at det er sådan en.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-20:45:41


Hmm

Jeg tror bare lige i første omgang at jeg lader det være som det er, hvis ellers den kører ok, og tager gassen fint, så er det vel ok..

Men ja det er skide irreterende når der bliver byttet rundt på ting og sager :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-21:00:46


Hvis vi leger, det er DZ nålen, skal den nok køre. Måske du godt kan stille den lidt til den magre ende, da nålen muligvis vil give rigeligt ved højere omdrejninger.
Men den skal nok fungere.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-21:07:10


Jeg må jo bare prøve at få den nål ud så vi kan finde ud af hvad det er for en :-)

Kigger på det imorgen.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-21:14:00


Havde forresten skruen i siden helt ude, men nålen sad stadig fast..

Er der noget jeg har overset ?..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-21:23:36


Desværre nej, du har gjort det rigtigt. Nålen kan sidde forbandet godt fast. Prøv med let hånd at vrikke lidt i den.
Men hvis det er nålen med fjederen, er det lidt mere træls. Så kan man ikke lirke den ud, men bare hive stille og roligt. Den krave som skruen trykker ind mod kan måske skubbe lidt længere op i stemplet, og så trækkes ud. Men med forsigtig hånd! ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2012-21:55:47


Karsten, jeg er lidt nysgerrig. Du skriver at du fik startet motoren op. Er det efter en lang pause hvor motoren ikke har kørt? F.eks efter at have stået i vinterhi?

I så fald, at den af den ene eller anden årsag, har stået uden benzin i svømmerhuset, kan dit problem skyldes at svømmeren har hængt nede i huset, med nåleventilen helt åben. Når du så tørner motoren, pumpes benzinen ind i huset, og i sjældne tilfælde kan svømmeren blive hængende nede i huset fordi nåleventilen sætter sig lidt på skrå, og dermed låser svømmeren fast i sit ``hængende leje`` ;-) Det kan meget let afhjælpes ved at tage f.eks en skruetrækker, og forsigtigt slå på siden af svømmerhuset med håndtaget. Så hopper nåleventilen med det samme på plads, og den er tæt igen :-)

Per

pdb

Svaret d. 19-03-2012-21:59:07


Motoren har sådan set ikke kørt i +10år og har helt sikkert været tøret ind.

Det der undre mig er at den kørte fint nogle minutter, og det var sådan set først da jeg gav den noget mere at leve af, den begyndt at smide benzin ud.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:04:36


Carsten

Det var den med fjederen der sad fast, den anden gik nemt ud..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:05:57


Tror du forøvrigt ikke at der står CZ i nålen. Det er i hvert fald det der skal stå i en std. 1100 nål?

[url]http://www.7ent.com/pages/articles-tech-tips/chart-carburetor-needle.html[/url]

pdb

Svaret d. 19-03-2012-22:07:16


Hvis benzinpumpen heller ikke har kørt i mange år, har membramen nok været knas-tør, og ikke pumpet som den skulle fra starten. Jeg er temmelig sikker på at det var det der var dit problem fra starten af. Jeg har haft Morrisser i 25 år, og set dette problem mange gange. Da jeg læste din beskrivelse var jeg slet ikke i tvivl :-)
Per

pdb

Svaret d. 19-03-2012-22:13:55


Er ikke sikker, synes bare der stod Z0

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:15:41


Benzin pumpen er fra anden motor som kørte for ca 3-4 måneder siden..

Den pumper fint :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:16:38


Du kan roligt samle din 1100 karburator og sætte den på igen. Sætter gerne en fadbamse på højkant. Den er tæt når du starter den op (og ellers efter et par små tap med skruetrækkeren) ;-) :-P

pdb

Svaret d. 19-03-2012-22:25:46


Problemet er bare at jeg ikke er sikker på det er 1100 kaburatoren..

Nålen må give svaret..

Men er det nok at skife nålen, er det virkelig den eneste forskel på de 2 kaburatore..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:31:27


Ja, ifølge skemaet, har begge dine karbratorer røde fjedre, så det er nål og muligvis også bundstykket, da jeg går ud fra at den med fjederbelastet nål har ``wax-stat`` bundstykket?

pdb

Svaret d. 19-03-2012-22:37:21


Uha nu er det godt nok noget teknisk for mig hehe, så godt kendt med SU er jeg slet slet ikke.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-22:40:37


En SU er ganske simpel, men når den ikke har kørt længe, er det altid en god idé at gå det hele igennem inden opstart, rense svømmerhuset og checke at stemplet kører op og ned som det skal, og vel at mærke lander med et lille ``klik`` når du slipper det fra at være helt oppe. Husk olie i klokken :-)
Per

pdb

Svaret d. 19-03-2012-22:59:29


Jeg må lige få den tjekket ordenlig igennem imorgen :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 19-03-2012-23:42:46


Det er en DZ nål der sad i kabuen..


Karsten

KarstenK

Svaret d. 20-03-2012-09:29:11


Og i den anden kabu, altså den der er fjederpåvirket, der hedder nålen B.S

Synes ikke rigtig den findes i det skema der linkes til længere oppe

Karsten

KarstenK

Svaret d. 20-03-2012-09:38:29


Det passer ikke lige det jeg skrev sidst.. Nålen i den fjederpåvirket hedder ABS og det passer med 850 motor fra 74-75..

Jeg må skifte den nål og bundstykke så, der er vel ikke andet for

Karsten

KarstenK

Svaret d. 20-03-2012-09:43:14


Stempel og nål skal passe sammen, ellers er der vist ikke noget, der kan gå galt ;-)
Fast nål kan ikke blandes sammen med stempel til fjeder-nål.
Men bare brug den DZ, det skal nok virke.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-03-2012-10:47:54


Ja jeg har nu flyttet nål og bundstykke over i kabu fra den 850, da den er i bedre stand, har startet den op og den spinner som en mis..

Jeg siger mange tak for hjælpen og alle de gode råd :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 20-03-2012-11:04:07


Tilbage