18-03-2012-07:20:05
Hej hej Allesammen
Jeg er ``kommet til`` at anskaffe mig et sæt dobbelkarburator SU`er 2x 1 1/4``
Vil høre om der er nogen herinde der har erfaring med det? og evt. har billed af det, ville rigtig gerne se lidt motorrum med Dobbelt SU`er i.
Samt lidt erfaringer om ting man skal tænke over når begir sig i krig med det.
Jeg har IKKE købt det for at få en voldsom og vild maskine ud af det, det er udelukkende lidt lyd og udseende jeg leder efter.. og så ikke mindst at det er lidt sjovt at rode med:-)
Fand en tråd herinde fra start 2010, der fik jeg da lidt indblik i folks meninger om hvilke karburatorer man skulle montere, og efter hvad jeg kunne tolke, så var dobbelt SU`er absolut ikke noget dårligt valg.
Hvis i har billeder som i gerne vil vise mig, så smid dem på: Torbenlr@hotmail.com
Takker
Mvh. Torben/Molly
Tillykke! Det er en af de bedste ``gaver`` du kan give Minien ;-)
Hvilken fjedre og nåle sidder der i?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-09:37:02
uuha... det aner jeg jo ikke Hr. Jelshøj.-) hvordan ser jeg det?? så kan jeg jo lige kigge efter og vende tilbage med lidt info.
Jamen det er også min opfattelse at det skulle enhver mini have godt af:-) så mange tak
Molly
Svaret d. 18-03-2012-10:25:31
Der står et lille tal/bogstaver øverst på kraven af nålene.
Fjedrene har fra ny af en farve på vindingerne, men ellers måler man det på en køkkenvægt. Ingen raketvidenskab der :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-10:47:07
så er jeg lidt klogere.... men nok ikke specielt godt for mig *LOL*
Nålene som sidder i TWIN SU`erne hedder ``GY`` og fjederne vejer 4gr. og måler ca. 124mm
nålen i min eksisterende Karburator, som jeg mener er en HS2`er er bare lidt i tvivl... men nålen i den hedder ``ADH``
hmm.. jaa indtilvidere blev jeg ik en skid klogere;-)
må håbe fem øren falder for mig på et tidspunkt! :-P
Molly
Svaret d. 18-03-2012-12:12:47
:-) Det går nok. GY nålen er nok lige fed nok til en standard 850´er.
Fjederen er nok en blå, men du kan du let tjekke, ved at stille den på en køkkenvægt, så trykke den sammen til..........husker ikke lige tallet. Det finder jeg ud af, når blodsukkeret er kommet lidt op igen.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-12:33:45
Hvis du trykker fjederen sammen til 6,7 cm, så skal den trykke vægten med ca. 70 gram.
Ca. 130 gram hvis det er røde fjedre.
Du kan bare bruge en skydelære, og lade kanten af den trykke fjederen ned mod vægten.
De to fjedre skal jo helst være så ens som muligt.
Hvis det er gamle karburatorer, altså ikke renoverede, skal du også lige tjekke, at stemplerne falder lige hurtigt ud af klokkerne.
Hullet i bunden af stemplet skal bare proppes til når man tester.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-13:04:24
mange tak for hurtige svar.. som altid fra dig Carsten:-)
hmm... mon det var nemmest at købe komplet renoverings sæt, så man ved det bare spiller fra starten? hvis man da kan købe sådan nogle sæt?
og anden nål skal der jo nok også til... det kommer der vist til at gå nogle timer i he he he.. det bliver vist ikke lige forløbig den kunne ud og spinne med dem på:-)
Molly
Svaret d. 18-03-2012-14:37:34
Selv tak da! :-)
Du kan få et komplet rep. sæt til 2 stk. Der er det hele med, lige med undtagelse af fjedre og nåle. Men til en standard 850 er det blå fjedre, og .................. EB eller GG nåle. Med noget andet udstødning og topstykgejl er det M eller GY nåle.
Mener bestemt at Heine har rep. sættet ellers ovre i UK.
Det hedder CRK101 hos Minispares.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-15:25:10
Her er et link til en udemærket oversigt over SU nåle
[url]http://www.7ent.com/pages/articles-tech-tips/chart-carburetor-needle.html[/url]
Ifølge den er dit karburatorsæt til en Cooper 998 eller Innocenti 998, så du skal nok prøve et par EB nåle til din 850`er, som Carsten også skriver.
Det bedste er vel at købe 2 nye nåle, men når du er i forsøgsstadiet, kan du jo starte med at gå dine karburatorer igennem, rense dem og finde et par brugte EB nåle i et par HS2 karburatorer fra en 850`er eller 1000, og så prøve dig frem.
Per
pdb
Svaret d. 18-03-2012-16:13:25
takker Per!!
helt kanon! hmm jaaa man kunne vel finde et par brugte, men sådan nogle kan vel heller ikke koste en halv arm fra ny.. kan de??
Jeg er nok typen lidt, at når jeg går igang skal det ikke være 50%... så skal det være IORDEN :-) men jaaa prøver nok lidt inden jeg gør det 100%, for at se om den overhovedet vil køre med det skidt! (men det siger i jo nsten alle at den rigtig gerne vil:-) )
Molly
Svaret d. 18-03-2012-18:27:11
Helt enig - 2 nye nåle er vejen frem, men hvis du evt havde et par gamle karburatorer liggende ville der jo ikke ske noget ved at eksperimentere lidt :-)
Per
pdb
Svaret d. 18-03-2012-20:50:08
Du kan sagtens få den til at køre med dem du har. Men det bliver aldrig helt topdollar, da de kan være uens slidte.
Byt til nyt ;-) Tror nålene koster omkring 6-7£ stykket i UK.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-21:14:37
det må bare gøres.. 2 nye nåle og 2 blå fjedre, må være en billig start for at se om det er noge tjeg vil gøre mere i:-)
:-P
(bestiller helst ved DK forhandlere... vi skal jo helst holde lidt penge herhjemme i DK )
Molly
Svaret d. 18-03-2012-21:43:42
DK forhandlerne sender jo alligevel dine kr,- udenlands :-)
Og tjek endelig gasspjældsakslernes slør. Det kan også give ujævn gang, især i tomgang.
Nye aksler er med i rep. sættet, men sløret kan også komme af slid i selve huset.
Og sådan er der jo så meget...................
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-03-2012-22:14:50
Enig Carsten, de køber det jo i udlandet, meeeen det gir jo lidt cirkulation i økonomien herhjemme, og de skulle da også helst tjene lidt på stumperne så det hele ikke ryger ud af landet.. vel?? he he....
prøver lige med nåle og fjeder først, og skal der så meget mere til, så tager jeg nok lige en revurdering, kan se et rep sæt ret hurtigt løber op i ca. 600kr. og div. andre små ting, og så er det jo lige det om det så er det jeg lige skal bruge mine få opsparet kroner på;-) ha ha ha
Molly
Svaret d. 19-03-2012-07:29:01
Halli hallo. Der er ingen grund til at købe nye fjedre. Ifølge skemaet, har du de rigtige. Og de bliver ikke slidt :-)
pdb
Svaret d. 19-03-2012-08:53:38
Nu smider jeg lige et muligt dumt spørgsmål op;
Har jeg misforstået David vizard`s bog, eller kan en helt standard 850`er carb sagtens følge med op til 70-80 heste?
Nu skrives der godt nok det er for showets skyld, men når nu sagen er på forum, er det da værd at høre om det har nogen egentlig effekt også....
Ehlers
Svaret d. 19-03-2012-16:41:35
Der findes ingen dumme spørgsmål. ;-)
Hvis Vizard påstår det, så er det nok ikke helt umuligt, men jeg tror den bliver noget hidsig til daglig brug.
Men 850´eren kan jo tunes præcis som de øvrige.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 19-03-2012-16:54:35
Men hvilken effekt har det at udskifte karburatoren så? Hvis man ikke foretager sig andet, altså.
Ehlers
Svaret d. 19-03-2012-17:09:36
Okay, jeg skulle lige læse dit indlæg ordentligt ;-)
Nok alderen............
1,5 `` skulle netop sagtens kunne føde op til 65-70 heste, men de to små SU´er giver mere hurtig speederrespons, og en mere livlig motor.
Mere køreglæde, syntes jeg i hvertfald.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 19-03-2012-18:01:19
Hvorfor så ikke bruge Twin HS4, når HS2 og HS4 koster det samme ??
Martin
MS-DIY
Svaret d. 20-03-2012-13:34:46
Så skal det være en veltunet 1275´er, før det kan betale sig.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 20-03-2012-13:39:50
Jeg ville lige bruge dette indlæg til at spørge om hjælp til selv samme spørgsmål.
Har også et par twin HS2 1,25`` SU samt rc40 system på den bette 850. Jeg ville høre om der var en venlig sjæl i aalborg egnen som har forstand på indstilling af karburatorer og som evt. havde nogle nåle som vi kunne prøve med, mod betaling selvfølgelig? Som tillæg skal det siges de er blevet gennemrenoveret så uforudsete problemer gerne skulle undgås.
Mvh. Philip, 20720112
Phhansen
Svaret d. 30-04-2012-13:34:10
Lyder spændende. Bevarer du den originale luftfilterkasse?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-04-2012-15:25:57
Nej der er pancake filtre på, de ligner umiddelbart de billige som kan fåes hos minisport. Men ringede til Georg fra Akmracing og spurgte ham til råds. Men han kunne ikke hjælpe, det er derfor jeg håber der er en herinde som kan give et godt udgangspunkt eller evt. vil hjælpe.
Har set på de tidligere links i denne tråd at det enten er EB-GG men i wizards står der: en std 850: EB eller GG. En 850 med modificeret top og exhaust extractor: M. Eller en 850 med modificeret top: M eller GY
Så er spørgsmålet hvor meget det rc40 system med tilhørende manifold gør på den bette motor. Er det mon en GY som skal prøves først?
Phhansen
Svaret d. 30-04-2012-16:12:20
De der pancake filtre? Hvor tykke er de.
Vælg som udgangspunkt standardnålen, men med andet filter og udstødning, kan du roligt lægge ud med den fede af slagsen ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-04-2012-16:50:45
hej Phillip
Jeg har et sæt GY nåle fra mine hvis du kommer til at mangle
:-P
Molly
Svaret d. 30-04-2012-19:07:55
Jelshøj: De er omkring 20 mm. tykke. Vil du mene jeg skal prøve med GG?
Molly: Hehe du må hellere end gerne sende dem op med brevpost. Hvis jeg kan bruge dem får du pengene ;) Du har min mail
Phhansen
Svaret d. 30-04-2012-22:14:52
Der er bare noget med at det bedste flow får man, hvis bagpladen af filterkassen er mere end karburatordiameteren bag åbningen af karburatoren.
Prøv du bare med GG, hvis det er til fed blanding.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-05-2012-00:25:03
Nu vi er i gang med riderne, er der så nogen der har prøvet den her...
http://www.mgcenter.dk/pi/Gunson_Colortune_juster_forbrændingen_vha_farve_3721_165.aspx
Jeg synes godt nok det ser smart ud :)
MS-DIY
Svaret d. 02-05-2012-10:03:26
Jeps. Det er fint at bruge, især med dobbeltkarburatorer. Men igen, det er jo kun tomgangen. Det fortæller ikke om nålene dur ved højere omdrejninger og under belastning.
Men til synkronisering af blandingen er det glimrende.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-05-2012-11:50:43
Den ser fin ud til at synkronisere blandingen som Carsten nævner.
Fandt denne på biltemas hjemmeside, tænkte det var et glimrende alternativ i forhold til den traditionelle slange ved øret?
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Brandstoftrykmaler-151366/
Phhansen
Svaret d. 02-05-2012-18:21:16
Lige en opfølgning:
karburatorerne er blevet samlet og monteret sammen med rc-40 udstødningen. De blev samlet med GG og jeg fik dem indstillet nogenlunde vha. mit hjemmelavet vacuummåler (et u-rør af gennemsigtig vakuum slange med gearkasse olie i, således jeg kan se om der er differens tryk mellem de to karbs). Dog er blandingen en kende ``lean`` / tynd. Jeg står derfor og skal bruge en anden nål. Jeg forventer det er en ``M`` jeg skal bruge.
Jeg ville derfor høre om der var en i Aalborg-området som lå inde med lidt forskellige nåle som jeg måske kunne prøve?
På forhånd tak for hjælpen.
Phhansen
Svaret d. 15-05-2012-11:44:16
Billeder kan ses under min profil
Phhansen
Svaret d. 15-05-2012-11:45:37
Det ser godt ud du, og smart måde at måle imellem de 2 kaburatore..
Karsten
KarstenK
Svaret d. 15-05-2012-12:05:09
Se, sådan skal en Mini se ud ! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-05-2012-12:43:07
Jeg har lige haft en venlig sjæl fra nordjylland i røret. Jeg har nu to M nåle klar imorgen. Så håber jeg blot mine karburatorer kommer til at køre ordentlig.
Jeg siger mange tak Bjarne!
Phhansen
Svaret d. 15-05-2012-21:18:53
Uhhhhh det bliver spændenden :-)
KarstenK
Svaret d. 15-05-2012-22:32:18
Jeps meget spændende. Jeg har nøjagtig samme projekt foran mig. En 850`er der er ved at blive sat i stand og en kasse med SU`er. Og så er mini røret udskiftet med noget der godt kunne ligne RC40. Synes desværre bare der er meget slør ved gasspjælds akslerne :( Er der stor forskel mellem pancake og KN`s koniske filter ?? Med hensyn til nål/fjeder ??
MS-DIY
Svaret d. 16-05-2012-11:41:29
Mht. sløret ved gasspjældets aksler er der i det komplette renoveringskit nye aksler, spjæld samt nye bøsninger så det er muligt at bore hullet i karburatoren større og slå de nye bøsninger i. Så skulle det problem være ude af verdenen.
Phhansen
Svaret d. 16-05-2012-11:46:27
Super. Så bliver det nok planen. Ville være surt at skulle skrotte sådan et sæt. Kan du huske hvor meget du måtte slippe for sådan et kit ??
MS-DIY
Svaret d. 16-05-2012-12:11:12
Lige et spørgsmål mere... er alt andet standard? Topstyk, stempler, svinghjul, kobling osv
MS-DIY
Svaret d. 16-05-2012-12:28:24
Mener jeg gav omkring 600 kr. hos mini center aalborg. Resten af motoren er standard.
Phhansen
Svaret d. 16-05-2012-13:30:47
Ok, tak for svar
MS-DIY
Svaret d. 16-05-2012-13:43:13
Hvis sløret i gasspjældsakslerne ikke er voldsomt, kan en ny aksel klare det.
Udskiftning af bøsninger er pille arbejde, de skal jo helst lines op i forhold til hinanden. Og en rival gennem bagefter.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-05-2012-14:00:52
Ja jeg kan godt se at det ikke er en ``bare lige ting``. Men det kan jeg jo først afgøre når jeg har kit sættet om det skal skiftes eller ej. Men hvor meget slør må der være, falsk luft er jo noget skidt
MS-DIY
Svaret d. 16-05-2012-14:15:21
blir man sat på hjul og stejle hvis man siger at man har monteret en brown&geeson manifold med en 34/34 solex og at det kører som smurt uden nogen form for nåle og fjedre :-P .....på forhånd undskyld for blasfemien
johnny b
Svaret d. 16-05-2012-20:10:42
:-) Næh da ;-)
Hvis det fungerer for dig, så er det jo optimalt.
Den slags er der sgu da ikke nogen seriøse og voksne mennesker, der kunne finde på at pege fingre ad......
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-05-2012-21:06:57
Næh slet heller ikke her. Jeg er sq mere imponeret over alle de anderledes ting du prøver og oven i købet for til at virke :-P
MS-DIY
Svaret d. 17-05-2012-00:04:54
Nå Hansen.... Blev det så bedre med M nåle ??
MS-DIY
Svaret d. 18-05-2012-14:35:44
Hvad var det egentlig der gjorde at du kom til den konklusion at GG var for tyndbenet. Har du haft den på rullefelt??
MS-DIY
Svaret d. 18-05-2012-14:53:02
Så skal jeg love jer den bette kom til at køre godt efter de m nåle kom i. Efter en grov indstilling med det hjemmelavet værktøj går det bare godt.
Jamen det var fordi at indstillings skruen skulle så langt ud som den overhovedet kunne, og selv efter det gik den ikke godt nok. Så der skulle federe nåle i.
Phhansen
Svaret d. 18-05-2012-17:12:23
Fik du så den hurtige speederrespons, som vi ævler om;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-05-2012-20:37:41
Ja synes at man kan mærke en stor forskel, specielt fra 0-70. Er meget tilfreds.
Phhansen
Svaret d. 19-05-2012-10:22:10
Dejligt du fik dit til at spille Phhansen, men hvad med dig Molly.... hvad endte det med ??
Martin
MS-DIY
Svaret d. 22-06-2012-16:51:33
Hej Igen alle sammen!
så blev der endelig lidt tid til at rode med lidt bil, men er ret hurtigt gået i stå...
Enten burde jeg bruge tiden på at sove noget mere i stedet for bil, eller også er jeg ganske enkelt torske dum!
For jeg havde opfattelsen af at man bare lige kunne nøjes med at løsne de 4 inderste møtrik`er på manifolden, og vupti så kom den gamle af, og ind med den ny, spænde spænde spænde, så var den ny på, og så kom alt det andet med kabler osv efterfølgende.
MEN! det er det tilsyneladende IKKE! :-( min udstødningsmanifold er støbt ud i et dvs. alle 5 studser er udført i et stykke, skal jeg så ud og have et nyt udstødnings manifold eller er jeg HELT på afveje??
Hilsen den FORHÅBENTLIG søvninge, som bare har overset et eller andet :-P ;-)
Molly
Svaret d. 12-07-2012-20:39:54
Hvis du gider, og passer på med at save rigtigt, så kan man godt skille manifolden ad.
Så bare rolig, du har ikke overset noget.
Om du så vil investere i en ``rigtig`` udstødningsmanifold, eller gørdetselv metoden, det er så et temperamentsspørgsmål.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-20:52:34
Nej du kan skære dem fra hinanden forholdsvist enkelt. Frem med vinkelsliberen!
Phhansen
Svaret d. 12-07-2012-20:52:39
nååå okay!!! kunne bare IK få det til at passe oppe i mit hovede! men fair nok, det væreste er vel næsten at få det ordenligt tæt igen ved overgang til forrør:-)
Er ik så nervøs for selv at skære i det, har da vist også lidt grej der vil gøre sig bedre end vinkel sliber når det nu skal være:-)
takker for hurtigt svar!
PH! jeg har også været så fræk at maile dig, den kan du bare se bort fra:-)
TAKKER!
Molly
Svaret d. 12-07-2012-20:56:32
Du skal endelig ikke røre ved udstødningsdelen af manifolden. Du skal skære ned langs midterrøret, så indsugningsdelen slipper. De efterlader som regel en kæmpeklump oven på midterrøret, men den sliber man ``bare`` ned ;-)
Ellers kan en eller anden måske finde et billede af en ``omskåret`` manifold.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-21:50:50
Super!
det må være et fredags aften projekt!
Takker for hurtig hjælp:-)
Molly
Svaret d. 13-07-2012-06:36:22
Så!
Det endte med nyt rørsystem:-) så nu skal jeg bare have det mast på når tiden byder sig!
Har lige et spørgsmål, kan ik finde det nogle steder, men er der nogen der ved hvor meget sådan et par SU`er suger af Mbar?
Ved godt det sikkert er afhængig af hvor mange omdrejninger bilen får, men jeg tænker ved de omdrejninger som de nu skal indreguleres ved, ved man hvor meget de ca. suger der?
Molly
Molly
Svaret d. 13-07-2012-21:35:01