Godkendelse med Bremseskiver

05-02-2012-09:24:44

Hej minispeed. Jeg har sat 8,4`` Bremseskiver fra en metro på min mini. Hvor skaffer jeg en typegodkendelse henne?

Mvh Dennis Jessen

D jessen

Du har ikke brugt selve klumpen vel? Den med lejerne og bærekuglerne.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-02-2012-09:42:47


de sidste par miniér har jeg fået synet uden papirer,simpelthen fordi jeg sagde til synsmanden at alle minier fra ca. 84 og frem er født med skiver, inkl. 1000, både med og uden bremseforstærker,og da bilene er stort set identiske,hvad næsten alle andre data angår,burde der ikke være noget i vejen for at få synet bilen med det der i virkeligheden er en forbedring, da selv fabrikanten af køretøjet har monteret samme bremser på de ``nyere`` modeller, der hvor det ka blive tricky, er hvis bilen er født 850 eller hvis den har enkelt kreds system,

ps. ved import og indreg. af mini nyere end 84 bruger synsviksomheden stadig typegodkendelsen fra 70`erne !!! og de har da skivebremser hvis jeg ikke tar fejl :-D

johnny b

Svaret d. 05-02-2012-10:41:36


Jeg har aldrig haft brug for den typegodkendelse, der har aldrig været problemer ved syn.... :-)

minibisse

Svaret d. 05-02-2012-11:16:13


Jo Carsten det har jeg.... må man ikke det?:-O
Og jo det er en 850er fra 77, men jeg har har bygget to kreds system med den der ventil der gør at den bremser mere foran end bagi.

Hvad er det med klumpen lejer osv.

D jessen

Svaret d. 06-02-2012-18:16:14


Jeg mener at det har noget med hjulvinklen eller styre armene at gøre... De er ikke ens på en Mini og en Metro... Det er hvad jeg har fået at vide.. Men Jelshøj er nok skarpere på den her problematik... ;)

Hvad angår syn har jeg heller ALDRIG haft brug for typegodkendelser eller lign. Bilens chassis, herunder bærende konstruktioner (forbro & bagbro) er ens på alle modellerne hvad enten de har været fabriksmonteret med tromler eller skivebremser. Så det eneste du skal nævne i synshallen er at bremsesystemet er forbedret med skivebremser fra en Mini, sådan som bilen er serie-fremstillet og godkendt med efter 1984.
Min synsmand er faktisk begejstret over at se en Mini med skivebremser, da han anser det for en forbedring af bremse-egenskaberne. Og som han siger: ``Hvorfor ikke forbedre sikkerheden?``

Så jeg ville mene at du blot skal få den synet med skiverne og få noteret på registreringsattesten at bilen er synet med konstruktive ændringer på bremsesystemet.

Og en lille fodnote: Jeg har ALDRIG fået kasseret en Mini med skivebremser til syn pga skæv-bremsning!

Mvh
Anders E

:-)

Anders E

Svaret d. 06-02-2012-19:29:02


Næh...........jeg har bare læst om det ;-)
Men har selv haft nogle Metroklumper liggende, og det er relativt nemt at se forskellen. Nemlig som Anders E skriver. Man ændrer på vinklen mellem bærearmene, og skal faktisk have negativ camberarme på, for at en bare anstændig cambervinkel tilbage. Og det kan vist på det stærkeste frarådes at bruge dem.
Hvis du Dennis prøver at søge under artikler på Minispares´ side, så mener jeg Calver har beskrevet det.
Jeg skal lige lede selv................
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-19:53:57


http://www.minispares.com/Articles.aspx?ty=ad&aid=121
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-19:59:23


Hold da Maule :-(
Jeg var ikke lige med på det med lejerne.
Men det med styre armene, vil det sige man ikke bare kan skifte til nogle andre?
Jeg har også godt set at den skræver noget ind af. (kan ikke lige huske forskæl på posetiv og negativ camber)
det er jo også 7x13 fælge der er på ;-)

D jessen

Svaret d. 06-02-2012-20:54:25


negativ camber. så hælder hjul indad foroven. det kører jeg med. det gør alle racervogne jo :-D
positiv camber dur slet ikke. den er ikke til at styre

falck

Svaret d. 06-02-2012-21:07:12


Nå det er sådan det er. Ja jeg har nok glemt det om en uge igen ;-)

Men hvis man i teorien sænker bilen alt det den kan, Bliver camberen så ikke mere negativ?

D jessen

Svaret d. 06-02-2012-21:17:08


Tjoe..........men man ændrer ikke på den fundamentale forskel i vinklen mellem bærekuglerne. Plus det der står om Ackerman vinklerne. Det er jo noget med styrearme, og jeg ved ikke hvad ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-21:54:55


Så meget frihøjde er der vist ikke på en Mini... ;-)

Jeg ville anbefale dig at få de rigtige klumper på...

Anders E

Svaret d. 06-02-2012-21:55:21


Jeg har lige copy-pasted følgende afsnit. At sænke bilen og køre på 13`` hjul er det værste du kan gøre med Metro nav på en Mini...

Nedenfor citat:



``There’s always a bad egg in there some where and the Metro hub/disc set-up has one…it
does weird things to Mini suspension geometry. Mainly manifesting it’s self as
horrendous bump-steer and huge negative camber gains - even with standard bottom
arms; worsening with a much lowered ride height. Bump-steer is so bad that
sudden bumps caused by anything including mastic joints in tarmac can fire the
car across to the other side of the road. This is accentuated by bigger and
bigger wheel/tyre combinations. The worst inevitably being the ‘vogue’
thirteen-inch rim diameter and low-profile rubber.
``

Anders E

Svaret d. 06-02-2012-22:03:43


Nå det var sku nederen... Er det så kum klumperne jeg skal ha eller er det også styrekugler bærekugler og lejer?

D jessen

Svaret d. 07-02-2012-12:12:31


Lejerne er de samme, medmindre du vil opgradere til koniske, som til Cooper S.
Styrekuglerne sidder på sporestængerne i tandstangen, så dem kan du bruge fra bilen, altså fra tromlebremserne.
Metrobærekuglerne dur kun til Metroen. Så du skal have klumperne fra en Mini, komplet med bærekugler.
Jeg er lidt i tvivl om du kan bruge skiver og drivflanger fra Metroen, men jeg mener de kan bruges. Måske skal kanten om navmøtrikken drejes af, så fælgene kan sidde på navet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-02-2012-13:38:45


Tak for hjælpen. Jeg finder nogle nye klumper. Så skriver jeg lige igen hvordan det gik ;-)

D jessen

Svaret d. 07-02-2012-17:57:01


Carsten... Mener altså at lejerne i en Metro fra ny er koniske...
Det var kun i tromlebremserne at der sad kuglelejer... ;-)

Anders E

Svaret d. 07-02-2012-19:58:27


Ikke den -81´ Metro jeg havde i forrige årtusind :-)
Om MG´en havde koniske lejer, skal jeg ikke kunne sige. Min Metrobog ligger i Oslo ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-02-2012-20:31:19


Typegodkendelsen findes vist kun til 1275GT, men den var da brugbar til at få min synet med konstruktive ændringer, og så er alt jo som det skal være.
Den findes her:

http://morrismini.dk/S1660.pdf

Per L.

labori

Svaret d. 08-02-2012-09:42:27


Ja det var lige sådan en jeg tænkte på. Tusind tak per :-D

D jessen

Svaret d. 08-02-2012-16:54:00


D jessen.

Jeg har en komplet forbro med skiver. den er renoveret og lige til at smide på, hvis det var noget.

subhuman

Svaret d. 20-02-2012-23:56:49


Subhuman. Jeg tror jeg lige prøver det der justerbar cambersæt.

Eller tak :-D

D jessen

Svaret d. 21-02-2012-20:59:34


Dennis viste ikke det var dig, har du fået tromler ? Har fået dit nummer væk..

Trivler på at det bliver helt godt, med camber sættet men er jo helt op til dig. Har også et løst skivebremse sæt til at ligge. Du kan give et kald hvis du vil se noget af det.

Mvh

Flemming fra Skive

subhuman

Svaret d. 21-02-2012-23:03:42


Hej Flemming. Ja jeg har også fået dit nr væk. Men det kan godt ske jeg lige skal ud og se hvad du har. Mit nr er 28802759. Så mangler jeg bare dit nr :-)

D jessen

Svaret d. 22-02-2012-19:17:04


hej jeg køre med metro skive bremser på min mini uden bremseforstærker og der skal de tynde bærer kugler på og det virker godt virkeligt godt

jørgen

Svaret d. 03-03-2012-20:48:30


Tynde bærerkugler? For den så negativ camber?

D jessen

Svaret d. 04-03-2012-10:11:46


Det er noget med at Metroer fra midt-firserne eller ca. fik kraftigere bærekugler, altså selve konus var anderledes. Men gevindet er det samme som tidligere modeller. Så gamle typer kan skrues i klumpen.
Men det ændrer ikke på problemet med Metrofortøjet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-03-2012-12:06:03


jeg har på de sidste 3 minier haft metro bremser både standard og ventilerede fra metro turbo, og der har aldrig været bølvl med camber/caster toe in eller out, det eneste jeg har måttet ændre er størelsen på hullet hvor bærekuglen sidder, dette gøres relativt nemt med et konisk fræehoved med rette stigning

johnny b

Svaret d. 09-03-2012-18:33:03


rettelse....jeg sgu nok ha skrevet fræsehoved.. :-D

johnny b

Svaret d. 09-03-2012-18:35:25


Jeg fandt en synsmand som havde forstand på minier, han stillede ingen sprøgsmål, til noget som helst, han synes bare det var en flot vogn :D

smed

Svaret d. 21-04-2012-08:25:58


Tilbage