udskiftning af ringe og lejer og sååårrn

03-02-2012-11:21:18

Hej.

Jeg har droppet 1100`eren i denne omgang, får ikke råd, og jeg ville gerne gøre det ordenligt og bore den op, flathead stempler og alt det der.

Så øvelsen istedet blir at skifte ringe og lejer på 998`eren og så montere jeg den der 286graders knast jeg har i den, og ``lever`` med det someren over.. ;-)
Jeg vil også dreje mit svinghjul ned i 4.5kg... der skal eksperiemnteres ...

Det bliver ikke så dyrt, jeg skal vel købe ind for en 1500,-

så spørger jeg.
Hvor lang tid plejer det ca. at tage når det skal gå hurtigt, og findes der nogen her i KBH området med varme i værkstedet og en motorkran der har lyst til at være med for lidt mammon...? her i starten af marts ville være fedt! :-)

vh
Julian

julianfalck

Friske folk kan tage en motor ud af en Mini på lige knap en time.
Meeen, vi andre bruger jo noget mere ;-)
Adskillelse af motor afhænger allerhelvedes meget af hvor fastrustet bolte og møtrikker er. Plus om svinghjulet sidder mageligt fast eller urokkeligt.
Men et par timer kan vel gøre det til adskillelse.
Men er der ordentlig olietryk på motoren? For hvis den er på vej ``ud``, så vil nye lejer bare være spild af kr,-
Og ikke mindst cylindrene. Er der slidkant og ridser i betragtelige størrelser, for så...............
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-02-2012-11:45:48

he he... jeg vidste du ville skrive ;-)

ingen slidkant... nice..
olitryk ligger på omkring 5-6bar ved kold motor i tomgang, og 1-2bar ved varm motor i tomgang.
ingen ridser.
Som det nu er en bil der kun køre om sommeren og står tørt i garage ellers tror jeg ikke vi får problemer med nogen bolte, og svinghjulet er monteret for 4år siden så det sidder vel som det gør.. :-)

Men det er stadig en lappe klamhugger løsning, jeg skal se om afhjælper olieforbrænding, da mit nye meget tætte topstykke suger olie op forbi stemplerne og brænder det hele af sådan helt usynligt... ;-)

jeg drypper ikke, har ikke olie i vandet, og det kommer ikke ned ovenfra, eller kryber rundt på toppakningen, så det må komme nedefra.. 300km med 100km/t timen koster ca 2-3liter olie... og den ryger ikke kraftigt, kun efter lidt tid i tomgang eller efter af ha være slukket. så det må være når der samles en lidt for tyk film på cylindrerne...

julianfalck

Svaret d. 03-02-2012-12:30:24

:-)
Jamen den slags hjemmerep. er lige min kop the! ;-) Dejligt ukorrekt og absolut chancebetonet. Men hvad skal man gøre? Det er jo ingen sag at bruge penge.......
Husk endelig en ny oliepumpe. Regn med 2-3 tusser til stumper, eller lignende.
Det er motoren med 12G940 toppen, ikke ?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-02-2012-13:19:38

jo da... :-)
den skal køre et par somre endnu.. og den skal HELST brænde sammen på et tidspunkt så jeg er tvunget ud i en større omgang ha ha ha ;-)

julianfalck

Svaret d. 03-02-2012-13:25:45

:-)
Jamen det jo nemt nok så. Bare samle den med en skovl ;-)
Der er vel dobbelt forkæde på også?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-02-2012-13:39:08

nej, det er der ikke, og jeg skal alligevel købe ny oliepumpe med stardrive, bore hul i blokken og skære gevindet til det trediehul for at få knasten på. :-) så lidt skal jeg da købe kommer jeg i tanker om, men et dobbelt kædesæt er jo så dyr... den der sidder i nu rasler som karneval i rio...

julianfalck

Svaret d. 03-02-2012-13:47:01

hmmm, sikke jeg skriver ad h til.
kædesættet er jo ikke så dyrt mener jeg... :-)

julianfalck

Svaret d. 03-02-2012-13:48:46

:-) Nej, det er absolut ikke værd at undvære. og hvis du har spenderbukserne på, så et justerbart sæt. Det er 112% mums :-)
Hm........pas på med stardrive i small bore blok. Oliepumpen har for lang en hals, der stikker ind mod knasten. Så enten skal du have en 1/4`` alu. skive imellem blok og pumpe plus længere bolte, eller dreje pumpehuset ned, så det ligner small bore pumpe. Akslen i pumpen skal så kortes tilsvarende op.
Vizard skriver om det i det ``gamle testamente``. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-02-2012-16:00:03

Jeg ville ikke bruge 286 knast - medmindre den skal bruges til race.

Den bliver helt umulig at køre civiliseret med.

Jeg fik køreglæden tilbage, da jeg udskiftede en Kent 286SP knast med en Poul Heikendorff special knast på min 1293 Cooper S.

Nu kan den trække fra 40 kmt i fjerde gear, og er kun 1 sek. langsommere til 100 kmt (8 sek. vs 7 sek.)

Boman

Svaret d. 03-02-2012-17:01:35

ha ha, jeg har en berlingo... nough said.. ;-)

nej, jeg overvejer da også kraftigt at finde noget i 266 stilen... men nu har jeg siddet i en med 286, og det var nu sjov og ballade, og med mit 12g940 på en 998 skal den jo alligevel godt op i omdrejningerne før der sådan rigtigt sker noget... så jeg satser en sommer på det her... hvis det blir helt ad helvede til må jeg jo hive lortet ud igen ...

julianfalck

Svaret d. 03-02-2012-19:02:40

men jeg er dog stadig på jagt efter en med værkste oh motorkran i hovedstadsområdet der vil være med for penge...?

julianfalck

Svaret d. 05-02-2012-18:16:56

Julian! Kender een på din hjemø, du måske kan fedte for. Sendt en PM.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-11:16:05

Tilbage