30-01-2012-10:55:11
Hej alle.
Når toppakning går, hvad er ``symptomerne`` for dette? Hvordan kan jeg ``sikre`` mig at toppakning er gået??
Jeg har en Mini Cooper fra 1992.
Jeg har kørt lidt, men der kommer ikke varme på, den vil ikke tage ``fat`` i gearne og køre noget ujævn. Det kunne jo tyde på falsk luft og dermed leder det mig hen på toppakningen.
Men kom meget gerne med jeres input
:-)
Kenneth
8800 Viborg
Uha! Det går ikke skidegodt med den vogn ;-)
Hvid røg ved varm motor, i det hele taget at den bruger vand. Hvis den trykker kompressionstryk ud i kølevandet, vil trykket stige og vandet forsvinde.
Prøv at sammenligne tændrørene. Hvis et af dem er renere end de øvrige,kan det være et symptom på vand i den cylinder.
Tjek at der overhovedet er vand på! Hvis den mangler, så ryger toppakningen ihvertfald.
Hvis det er meget slemt, altså at den trykker vandet ud, kan du simpelthen lugte udstødningsfims nede i køleren.
Ellers?
Trykprøve at kølesystemet. Tilsvarende af cylindrene. Jeg ved godt at utætheden kan være afhængig af temperaturen, og en trykprøve evt. ved kold motor måske ikke afslører noget.
Der er sikkert mere. Men der skal nok blive suppleret op ;-)
MEN! Nu skriver du falsk luft? Hvis det er moderat, burde lambdasonden registrerer en mager blanding, og så skrue op for benzinmængden. Den burde kunne kompensere for en del.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-01-2012-11:21:17
Tak for svar Carsten. Omkring kølervæske, jeg har da jeg købte ``dyret`` lavede en blanding med halv vand og halv kølervæske for at sikre mod frost. Det plejer at være en god tommelfingerregl med den blanding. Jeg frygter måske lidt hvis vandet i køleren simpelthen er frosset. For så kan det jo også skabe ballade, kan det ikke?
Kan ikke tjekke bilen før om ca. en time.....
Kenneth
FCKenneth
Svaret d. 30-01-2012-13:01:13
Tjoe..........hvis vandet fryser kan køleren springe, eller frostpropperne blive trykket ud.
Men så meget frost har vi vist ikke haft endnu...........
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-01-2012-13:56:28
hvis du tager oliepinden op.og der er små perler. sæt evt en ligther til olien på pinden. hvis det sprutter. kan der være vand i olien.
du kan osse tjekke kølevand for mørke pletter. altså olie i vandet. den kan være sprunget mange steder.
falck
Svaret d. 30-01-2012-16:55:55
Er der mere jeg har glemt! :-) :-)
Indlysende, det falck nævner...........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-01-2012-17:43:23
du evt tjekke for hvid grødsnot i olie påfyldningd dæksel. samt hvis du tager proppen af køler, og giver gas. og det står voldsomt op af køler. kan osse være et tegn på sprunget topakning.
måske du kører uden termostat. så vil den jo have svært ved at opnå en ordentlig temperatur. når det nu er så koldt. også vil den osse have svært ved at varme.
mon ikke du skulle på jagt efter der ved lidt om mini , i nærheden af hvor du bor.
kan jo osse håbe på det er en bagatel. nu det er fugtigt og koldt. :-)
falck
Svaret d. 30-01-2012-19:16:31
Du kan også checke tilstanden på din toppakning ved at tage køledækslet af ved varm motor (PAS PÅ) imens motoren kører, og hvis der kommer bobler i kølevandet er det et sikkert tegn på at toppen skal af. Prøv at gasse op imens du står og holder øje med kølevandet, og hvis der sker andet end at vandet cirkulerer skal værktøjskassen frem..... :-S
mini/senior
Svaret d. 31-01-2012-10:31:16
Det kan nogen gange være svært at afgørem om boblerne i køleren kommer fra en god vandpumpe, eller luftbobler, men få målt din Co2 i køleren på et værksted, det virker hver gang, hvis der ikke er synlige tegn, som beskrevet i de andre indlæg, flødekumu, hvid udstødning, vendperler på oliepind o.s.v.
Knast
knast
Svaret d. 31-01-2012-18:20:00
Så gik tastatue i sto
knast
knast
Svaret d. 31-01-2012-18:26:19
Så gik tastatue i sto
knast
knast
Svaret d. 31-01-2012-18:26:33
ja ja god undskyldning ha ha
austin7
Svaret d. 31-01-2012-18:52:51
he he nye briller eller for meget alkohol :-D
falck
Svaret d. 31-01-2012-20:04:17
Det kan altså også bare være fugt i og omkring fordelerdækslet... det er ihvertfald også noget der kan resultere i ujævn gang og mangel på vilje fra motoren... tag dækslet af (mærk kablerne op så de kommer rigtigt på igen) gør det rent og sprøjt noget silikone på.. det plejer at give en noget bedre gang her i de fugtige vinter måneder :-) hvis det er en indsprøjtnings motor er der vel også en katalysator, og den afgiver som regel også en masse ``hvis`` røg i fugtigt vejr, ihvertfald de første par kilometer...
Det ville jo være rart hvis det bare var det... ;-)
men ellers kan man også tjekke toppakningen ved at tage ventildækslet af, dreje motoren til du har en cylinder med begge ventiler lukket (så er fjedrerne så lange de kan være ;-) skrue den cylinders tændrør ud, og presse luft derned. hvis vandstanden i køleren stiger har du med sikkerhed en rigtig skidt toppakning.
vhj
julianfalck
Svaret d. 02-02-2012-12:22:23
1000 tak for svar allesammen. Jeg har lavet en ny blanding af kølervæske og fyldt køleren HELT op med vand da der var ``lav-vande`` i den. Og så har jeg fyldt mere olie på, da jeg kunne se at olie ``stod`` ved ``min-mærket på oliepinden. Siden da har bilen kørt rigtigt fint. Men jeg tror stadigvæk at den pakning der er ved mit kromventildæksel (der hvor jeg fylder olie på), det skal jeg have skiftet da der bliver ved med at være en del olie selvom jeg har givet motorrens. Jeg har set sådan en pakning til 10 kroner. Så det er vel bare at skrue ventildæksel af med de 2 skruer, løfte det af, tage gammel pakning af, rengøre, sætte ny pakning på, sætte ventildæksel på og skrue fast igen med de 2 skruer/spændbolte. Jeg har set sådan en pakning her:http://www.mgcenter.dk/pi/ventildæksel_pakning_1__2340_211.aspx Håber det er den :-)
Tak for input allesammen!!!!!
Kenneth
8800 Viborg
FCKenneth
Svaret d. 02-02-2012-12:50:35
jeg tror det er nemmere end at spise morgenmad... ha ha... :-)
nu er der jo heller ikke ``fugtigt`` længere, bare lidt koldt... så hvis det kommer igen når graderne kommer over 0, så kan du gi det med tændingen et skud ;-)
julianfalck
Svaret d. 02-02-2012-13:22:12