1/4 vægtafgift (veteran)

25-01-2012-22:00:17

Hej er der nogen der kender de helt præcise regler for det og hvordan man får mini´en over på det når den nu er blevet 35 år, jeg har prøvet at søge inde på SKATs hjemmeside men uden resultat
VH. Mini Steen

mini steen

Se her men der er begrænsning med hensyn til kørsel. http://www.veteran.dk/artikel/artikel.php?id=27 Niels :-(

skrotspeed

Svaret d. 25-01-2012-22:48:45


Du skal intet gøre, det går automatisk, men der skal være gået 35 år fra første registrerings dato.
Hvis du vil opnå forlænget tid mellem syn af bilen, skal du næste gang du skal til syn, udfylde en anmeldelse til syn, og sige i synshallen at du vil have den synet som veteranbil, og derefter gå på motorkontoret med den og registreringsattesten og omregistrere den som veteran køretøj, det koster mærkeligt nok ingenting. Så skal den til syn når den er 40 år, og derefter hver 8. år, men jeg ved ikke om der er nogle restriktioner i forbindelse med anvendelsen, men de kan vel ikke være værre end dem der er i forbindelse med en veteran forsikring.

mini fan

Svaret d. 25-01-2012-22:51:23


Begrænsning i anvendelse
En bil, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis, og den må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Det betyder - at du ikke må bruge et veterankøretøj som din primære bil, men at det skal være din bil nummer 2. Du kan heller ikke veteranforsikre den, hvis ikke det er din bil nummer 2. Derudover er der ingen problemer i det. Den kan køre hele året hvis du ønsker - blot du betaler for helårsforsikring.

Og som Mini fan skriver - så skal du på motorkontoret og omregistrerer den til veteran status.

/Kenneth :-)

KennethDK

Svaret d. 26-01-2012-08:46:47


Den ovenstående forklaring er ikke helt korrekt.
Det kan lade sig gøre i synshallen alene at ændre til veterankørsel, Hvis man går på motorkontoret for at få det gjort, må man IKKE sige ``omregistrering`` det kan de ikke lide, det hedder ``registrering``
Med hensyn til 35 års reglen, har de ændret det til, at de regner køretøjet for at være gammel nok, når man når ind i det år den fylder 35, uanset at den er indregistreret 31. december. Det vil sige, nogle biler kan gå ind som veteran allerede når de er 34 år + nogle få dage.
Begrænsningerne er bl.a. Må ikke udlejes / køre med farligt gods, ikke bruges til daglig transport og vist begrænset kilometer, men alt er noget man selv skal kontrollere.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 26-01-2012-08:59:07


Undskyld, der er hoppet et nyt indlæg ind foran mit.
Det var svar til ``mini fan``
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 26-01-2012-09:01:20


niks man kan ikke registrer den som veteran før datoen for første reg. har lige gjort det med begge mine minier. det koster ikke noget det er det gode.

emaljevan

Svaret d. 26-01-2012-12:35:45


Jeg må give Petrer ret!
En bil der er fra 1977, om det så er december 1977, er allerede veteran fra januar 2012! Det har jeg netop fået bekræftet af Motorankenævnet, da jeg var til møde med dem i sidste uge. (læs evt. tråden E F T E R L Y S N I N G)

Man går i SKAT`s system efter årstal og ikke specifikke datoer. Jeg fik at vide af nævnet at selv om min MOKE var fra 16. april 1977, kunne jeg den dag idag allerede gå op hos SKAT og få den afgiftsberigtiget som veteranbil (35 år).

Så Peter Mogensen har helt ret i sit indlæg.

Mvh
Anders E

Anders E

Svaret d. 27-01-2012-21:18:43


Lige en lille tilføjelse... Jeg mener ikke at vægtafgiften er 1/4 men ½ afgift.... ret mig hvis jeg tager fejl, men giver selv 260,- halvårligt for min Cooper...

Anders E

Svaret d. 27-01-2012-21:27:29


Hej derude.
Vægtafgiften for veteran ER 1/4 af normalafgiften.
N.B. Har i problemer med synsindkaldelse i vinterhalvåret,
kan man køre til syn er halvt år før den normale indkaldelse, som er datoen for 1. registreringsdato.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 27-01-2012-22:34:39


ja jeg blev altså sendt hjem igen og bedt om at komme igen på datoen eller efter. og det var midt i året.

emaljevan

Svaret d. 28-01-2012-07:30:35


Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt. Det bliver muligt at registrere biler til veterankørsel og dermed opnå 5-årige synsperiode til den fylder 40 år der efter 8-årige synsperiode. Prisen for dette er en begrænsning i brugsmulighederne. Man skal selv få foretaget denne ændring hos Motorkontoret.

austin7

Svaret d. 28-01-2012-08:28:06


Okay, men KAN man gå på motorkontoret og omregistrere den til veterankørsel nu hvor den er 35år eller skal man vente til den indkaldes til syn igen? det er om 1,5år.

mini steen

Svaret d. 28-01-2012-10:28:56


du kan gøre det den dag det er 35 år siden den blev indregistreret første gang

emaljevan

Svaret d. 28-01-2012-12:19:35


Okay så køre jeg på motorkontoret i næste uge med reg. att. og prøver at veteran registrere den. er der nogle specielle papirer man skal udfylde eller skal man bare gå direkte til skranken kun med reg. att. og ikke andet :-)

mini steen

Svaret d. 28-01-2012-14:28:56


Der er tilsyneladende lige så mange regler som der er folk i synshallerne og på motorkontoret. Man kan frit køre til syn uanset hvornår den indkaldes, men ingen ofrer vel et syn hvis den ikke er indkaldt, med mindre det er i forbindelse med køb/ salg, for at få lidt garanti,hvis det så ellers dur til noget.
Ministeen: du kan registrere den til veterankørsel umiddelbart når den når 35 år, og så skal du ikke vente til et syn, det bortfalder så automatisk. Kører man til syn umiddelbart før den fylder 35 år, kan synsmanden registrere til veterankørsel.

Peter Mogensen

Svaret d. 28-01-2012-17:13:38


Hvis du ønsker at få en anden dato til fremtidige periodiske syn, er du nødt til at køre til syn før tid og på registreringsblanketten kan man så i et lille felt afkrydse at synsdatoen ønskes anvendt for fremtidige syn. Så burde du slippe for at skulle køre til syn midt om vinteren i salt og sjap...

Anders E

Svaret d. 29-01-2012-19:16:31


Forøvrigt træder den kvarte vægtafgift først i kraft i forbindelse med den førstkommende opkrævning, efter bilen er blevet 35 år.

pdb

Svaret d. 01-02-2012-19:56:20


Hej

Min Estate bliver 35 år i morgen.... Så skal der spises lagkage :-P

mini

Svaret d. 01-02-2012-20:28:03


Et stort tillykke med dagen.

mini driver

Svaret d. 02-02-2012-08:07:19


Har været på motorkontoret for at veteranreg. men fik besked på at komme igen d. 2/4 når den er blevet 35år, de kendte ikke noget til de nye regler med at man går efter årgang og ikke efter dato, det stod der ikke noget om i deres håndbog fik jeg at vide af deres afd. chef, så jeg må vente lidt endnu :-( men der er jo heller ikke så lang tid til

mini steen

Svaret d. 18-02-2012-09:30:57


Reglerne er nemme.

Veteranbiler: Når der er forløbet 35 år fra en bils 1. registrering, skal der fra den følgende afgifts­periode kun betales afgift med 1/4 af sædvanlig afgift. Det er en betingelse, at bilen fremtræder som ved 1. registrering.

Fra skat egen hjemmeside.. :-D

Men Husk dette da det er et skøn fra den enkelte medarbejder i skat der bestemmer hvornår grænsen er nået.

Det er en betingelse, at bilen fremtræder som ved 1. registrering.

Den skal som udgang stå som da den forlod fabrikken.
Dette haves på skrift fra skat. :-(

austin7

Svaret d. 18-02-2012-10:45:10


tror da næppe de har en af de skranepaver til at tjekke udseende. de aner da intet om det eller de forskellige biler. mener da bestemt jeg kun 1/4 afgift på min . også skal de ihverfald have et kursus ;-)

desuden er det jo egentlig småpenge når det kommer til stykket. i forhold til, hvad mange .ellers bruger på deres minier
jeg er holdt med at tælle og regne på forbrug af diverse

falck

Svaret d. 18-02-2012-11:04:17


Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt.

ovenstående er fra skats hjemmeside.

mvh.

mini driver

Svaret d. 18-02-2012-14:32:14


Det med at det går efter årgang og ikke præcist på datoen for første registrering fik jeg at vide i min efterhånden lagstrakte sag om registreringsafgiften på min Moke.
Dette blev oplyst på et møde hos Motorankenævnet i Albertslund.
MEN....vi blev omvendt også enige om at det måske var BEDST at vente til at datoen for første registrering var passeret, for så kunne INGEN jo være i tvivl...heller ikke en skrankepave hos SKAT.

Og jeg må da indrømme at efter alt det jeg har været igennem hos SKAT i forbindelse med afgiftsbetaling på bilen, så benter jeg til den 110% er blevet veteran... Det sker på dronningens fødselsdag i april, og så tager jeg derhen et par dage efter....blot for en sikkerheds skyld. :-)

Det er jo alligevel ikke så meget ved at køre i en Moke sådan som vejret er for tiden, så jeg klarer jo nok at vente et par måneder endnu.... ;-)

Anders E

Svaret d. 18-02-2012-14:36:29


Nu har jeg så været hos SKAT igen og denne gang ville de gerne blevet veteran reg. mini´en, nu er den jo selvfølgelig også blevet 35 år imellem tiden. :-)
VH. Mini Steen

mini steen

Svaret d. 22-04-2012-12:32:42


Hej hvor meget svarer 1/4 vægtafgift til i kroner.
Hilsen Ebbe

ebbe

Svaret d. 22-04-2012-16:05:28


Kan det passe alm vægafgift er 2x890 ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 22-04-2012-17:17:50


Ja det lyder rigtigt med 890kr halvårligt, veteran skulle være 445kr årligt.

mini steen

Svaret d. 22-04-2012-19:24:39


Tilbage