Starthjælp....

14-01-2012-09:56:04

Hej med jer.
Hjælp søges (ige) :-)
Min Mini Cooper fra 1992 har nu igen problemer og har taget al strøm på bilen og kan ikke starte. Først fik jeg ladet bil op på værksted og ikke andet. Derefter fik jeg ny generator og starter på. Og efter sigende også nyt batteri. Nu er den gal igen. Min Mini starter ikke. Da jeg var ude at køre igår, kunne jeg se at der næsten ikke var lys i instrumentpanelet og lys på bilen var der næsten ikke. Men den kunne holde sig køre, også i tomgang. Men da jeg kom hjem og holdt stille gik den ud efter 4-5 sekunder.
Nu har jeg selv været ved at kikke og det ser ikke ud til batteri er skiftet alligevel, men på det nuværende kan jeg ikke se hvor stort det er.
Kan i give mig et råd til hvor stort (xxAh) et batteri skal være som vil kunne passe i min Mini. Jeg har set på Haralds Nyborg hjemmeside, at de har en hel bunke at vælge i mellem.
Selve årsagen til bilen bruger al strøm har jeg jo desværre ikke fundet, det eneste jeg har at gå efter er, at det lyder en ``hylen`` fra hvad jeg tror er kilremmen (den klassiske lyd fra kilremmen), men om det er kilremmen der hyler ved jeg ikke. Og jeg ved heller ikke om det er denne hylen der er skyld i mit strømproblem :-(
Undskyld mit lange indlæg, men jeg håber i kan hjælpe med lidt råd og vejledning.

Kenneth
8800 Viborg

FCKenneth

45 til 60 amp. batteri. Nogle 60 amp. kan ikke klemmes ned i kassen.
Hyleriet kan være fra remmen, hvis generatoren virkelig arbejder hårdt.
Har du et multimeter, så prøv at mål spændingen med motoren kørende, med og uden belastning evt. fra tændt lys. Spændingen skal være mindst 13,5 volt, og ikke højere end 14,5 volt.
Men hvis batteriet ikke er blevet skiftet, ligger problemet nok der.
Når motoren er stoppet, og der er gået måske en-to timer skal der være 12.5-6-7 volt på batteriet, hvis det er i nogenlunde stand.
Du skal ikke undskylde en skid, Kenneth ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-01-2012-10:07:44


Hej Carsten.
1000 TAK for mail, fed hjælp. Og jeg er nok lidt ydmyg i dette forum, da jeg ``konstant`` beder om hjælp, derfor min undskyldning.
Jeg har fundet et batteri på denne hjemmeside:http://www.harald-nyborg.dk/w67110/auto-mc-batterier
Er det så nummer 6612 jeg skal vælge hvis den kan være i kassen i bagagerummet?

Kenneth
8800 Viboreg

FCKenneth

Svaret d. 14-01-2012-10:16:36


Jeg tjekker lige link. Det du specielt skal være obs på, er at polerne vender rigtigt. Altså sammenlign med dit gamle batteri.
.....jeps, det ser rigtigt ud, MEN mål endelig batterikassens dimensioner først. Det er surt at stå med for stort batteri.
Jeg kan ikke lige huske målene.
Forummet tjener netop sit formål, når man spørger ;-)
Tænk på hvor meget lort vi andre sikkert kunne have undgået, hvis internettet havde været opfundet noget tidligere :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-01-2012-11:05:03


Carsten, jeg har sendt dig en privat mail :-)

FCKenneth

Svaret d. 14-01-2012-11:40:42


Vær opmærksom på, hvis ladelampen er sprunget, så kører man generatoren død på en uge. Det tager 10 minutter hos en autoelektrikker, så virker den igen.
Men lad os høre hvilken spænding du har, så tager vi den der fra.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 14-01-2012-11:59:18


Hej Peter.
Tak for svar. Ladelampen siger du.... Ja nyt ord for mig. Gad vide om jeg selv kan tjekke det problem???

FCKenneth

Svaret d. 14-01-2012-12:02:50


Når du sætter tænding til, skal der være en rød lampe der tænder, og når motoren er startet, skal den slukke.
Kender ikke de nye Mini`er, så ved ikke hvad der kan være af lamper, men nok også en ``gul`` for olietryk.
Ladelampen kan også kaldes ``IGN``
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 14-01-2012-12:28:28


OK Peter. Igen TAK for svar. Den røde lampe og den orange lampe lyser, men der er næsten intet lys i dem, så batteri er drænet for strøm. Nu har jeg pillet batteri ud og på siden står der 55 Ah. Så jeg går ud fra jeg kan sætte et 60 Ah i fra Harald Nyborg. Har også tjekket ydermål og det passer :-) Så det vil jeg prøve. Har netop kontaktet et familiemedlem som henter mig lige om lidt... Længe leve hjælp fra andre når man har brug for det :-(

FCKenneth

Svaret d. 14-01-2012-12:30:57


Hvis dit batteri kan oplades fejler det højst sansynligt ikke noget, men hvis din generator ikke virker, eller forbindelserne på batteri e.c.t. er dårlige, vil du bruge strømmen hurtigt, så rens alle forbindelser og få checket din ladestrøm
Knast

knast

Svaret d. 14-01-2012-14:17:28


Hej med jer alle :-)
Så er nyt batteri sat i, og de store forbindelser er tjekket og renst. Bilen starter :-)
Så nu vil jeg i den nærmeste tid tjekke flere ting og også se om jeg kan skaffe et voltmeter og måle på. Skal jeg måle direkte på batteri når jeg skal måle efter en times tid eller 2??

TAK FOR SVAR OG INPUT ALLE: I ER FANTASTISKE: JEG HOLDER EN SOMMERGRILLFEST TIL SOMMER; I HAR BARE AT KOMME :-) Det er vist det mindste jeg kan gøre ;-)

TAK!!!

Kenneth
8800 Viborg

FCKenneth

Svaret d. 14-01-2012-14:26:23


Det var da lige til at klare så ;-)
Du måler bare direkte over batteriet. MEN! Du kan sammenligne målinger med motoren kørende. Målt over batteri, og målt mellem et stelpunkt og startrelæet, og tilsvarende mellem stel og den brune ledning der kommer ud fra generatoren. Så får du en ide om spændingsfaldet.
Der må ikke kunne måles mange tiendedele volts forskel.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-01-2012-14:47:09


En meget hurtig måde at finde ud af om det er et generator problem er at tage +polen fra på batteriet imens motoren kører. Går den ud, lader den ikke.
Generatoren leverer spænding nok til at holde motoren igang uden et batteri tilkoblet. Derfor kan man hurtigt, og uden måleinstrumenter, finde ud af om der kommer noget ud af generatoren på denne måde...
Men lad os håbe dit problem er løst nu :-)

Anders E

Svaret d. 15-01-2012-12:07:56


Hej Alle.
FRUSTRATION...... det er mit humør lige nu. Jeg har NØJAGTIG samme problem IGEN. Køre hjem fra arbejde idag mandag den 16. januar og fornemmer at der ikke er så meget lys i instrumentpanelet. Og da det er lidt tus-mørke kan jeg med det samme se, at der næsten heller ikke er kørelys på bilen. Kan kun lige fornemme lyskegle på vejen helt nede foran bilen.
Jeg er sgu dybt frustreret.... Aner snart ikke hvor jeg skal gribe eller gøre. Men jeg vil i hvert fald prøve det med at tage +pol af batteri mens den køre.. Tak for input Anderes E!!!!!
Jeg kan se et privat firma der ligger i Thisted og som hedder ÅKM racing. Vil de kunne være behjælpelig eller er det ``kun`` salg af reservedele? Ville de kunne kikke på bilen hvis jeg får den transporteret derop??

Igen, tak for jeres tålmodighed :-(

Kenneth
8800 Viborg

FCKenneth

Svaret d. 16-01-2012-17:59:23


ÅKM er da eksperter på mini. tror sagtens Georg kan fikse din mini.

falck

Svaret d. 16-01-2012-18:03:41


Hvis du både har fået skiftet starter/generator/batteri, så ville jeg i dit tilfælde finde en autoelektriker han kan hurtig finde ud af hvad der er galt.Noget siger mig,at du har en dårlig stelforbindelse et eller andet sted, enten ved batteriet eller ved generatoren. Niels :-(

skrotspeed

Svaret d. 16-01-2012-18:31:06


Jeg prøver at ser om ikke der skulle være en autoelektriker i Viborg eller omegn... Tak for input. Det er jo ``musik`` i mine øre..... ``han kan hurtig finde ud hvad der er galt``.... Hold kæft jeg håber... ;-)

FCKenneth

Svaret d. 16-01-2012-18:57:40


Sikke da en røvtur! ;-)
Hvis du er uheldig,og udstødningen ikke hænger ordentligt, kan forreste lydpotte gnave i det kraftige kabel omme fra batteriet, så kortslutter det. Måske ikke med vilde gnister og røg, men bare jævnt og konstant, så batteriet aflades, og generatoren må knokle løs.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 16-01-2012-20:56:52


Hej.
Så kommer der lige en lille opdatering her på mit problem med min elskede MINI. Idag har jeg ikke min MINI hjemme :-( hun er afleveret hos en autoelektiker i Viborg. Det er som sådan okay, men nu skal i høre :-) Da jeg aflevere hende her til aften, åbner der en ældre herre sit værksted og ber mig trille hende ind så hun kan stå inde natten over. Og hvad står der i bunden af hans værksted..... gæt.... :-) Jaaaaa en grøn MINI fra 79. Åhhh jeg blev glad, så er min MINI i trygge hænder :-) Vi fik en god MINI-snak og han har haft MINI næsten hele ``mini-livet``, så det var bare herligt. Så en ren tilfældighed første mig til en rigtig MINI-mand, så nu HÅBER JEG INDERLIGT at jeg får afvide imorgen, onsdag, hvad dommen er. Han var i hvert fald helt rolig og skulle nok finde fejlen :-)

Denne blot til opdatering på min uendelige ``strøm-histrioe``...

Undskyld jeg har taget jeres tid, men håber ikke det var alt for slemt :-)

Kenneth
8800 Viborg

FCKenneth

Svaret d. 17-01-2012-21:08:28


HAPPY HAPPY HAPPY :-) Igår frustration, her til aften glæde og lettelse. Min MINI er tilbage igen og den KØRE :-D
Der er MEGA meget lys på bilen nu, instrumentpanelet lyser og stråler som aldrig før.... og en sjov detalje, min vinduesviskere køre dobelt så hurtig nu som før :-)
Jamen det er bare herligt....
Og hvad gjorde han så, ham autoelektikeren..... Kom ny rem på til generator og fik den strammet HELT op, tjekkede alle de store forbidelser lige fra batteri (pol-fødder) til de store forbindelser i mortorrum, alt var bare iorden. Nu har jeg lige været ude at trille en lille aftentur i det mørke midtjylland, men hvem lyset midtjylland.... gæt en gang :-)
Nu krydser jeg så fingre for at det hele holder nu.......

Kenneth
8800 Viborg

FCKenneth

Svaret d. 18-01-2012-20:42:27


Smukt! :-) Så kan du lidt igen...............
Fint overblik han fremviser. De enkle ting først.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-01-2012-20:58:32


Det er altid dejligt når dytten bare køre :-D

Hilsen Jan

youngguns

Svaret d. 18-01-2012-22:18:54


Tilbage