Værktøj til gearkassen

12-01-2012-20:44:18

Hej igen

Der findes et lille specialværktøj til at få lejet af hovedakslen i gearkassen er dette nødvendigt eller har I bare lavet jeres egen lille skive til at få lejet slået ud?

Lasse

Laze

Hvad er det for et leje ? Hvor sidder det ?
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 12-01-2012-20:51:18


Det er hovedlejet i gearkassen, værktøjet er en tyk C-formet skive som skal lægges mellem første gearhjul og lejet. Har du forresten også en 1,5 tomme dyb top som også bruges til at tage bærekuglerne af for sådanne en skal jeg også bruge til at skille gearkassen ad.

Lasse

Laze

Svaret d. 12-01-2012-21:34:00


Mener det er en stor låsering der sidder der... Fik af på min gearkasse, men kan ikke lige huske hvordan jeg gjorde...

Mvh
Anders E

Anders E

Svaret d. 12-01-2012-21:37:27


Ok
Anders:

Hvordan kan man egentligt se om synkroniseringsringene er slidte? Jeg har jo problemet med at den børster tænder mellem 2. og 3. gear.

Laze

Svaret d. 12-01-2012-21:39:04


hvis den børser tænder, er det som regel sykromessen der er slidt. altså synkroniseringsringene. kan ikke huske hvordan de ser ud på en mini. 25 år siden jeg havde sådan en adskilt, men der er som regel nogle spor i dem. som skal bremse inden indgreb. er de totalt glatte på det skrå stykke er de slidte.
skift dem alle når det er skilt ad. andet kan ikke betale sig.
engang lejer og sykromesser.kan ikke være så dyrt :-)

falck

Svaret d. 12-01-2012-21:47:14


Jeg skifter dem begge, synes du jeg skal skifte lejerne samtidigt?

Laze

Svaret d. 12-01-2012-21:52:00


Ovre i Uk kan man jo faktisk købe et såkaldt komplet rep. sæt til en gearkasse. Det er nu ret smart ;-)
Den C- formede skive kan man sagtens selv lave. Jeg har fusket een at afstandsstykket mellem gearstang og tunnel, fra remote skiftet.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-01-2012-21:53:49


hvis lejer ikke er dyre. ville jeg selv personligt skifte dem. når det nu er skilt ad.

men ok fra min læretid. kan jeg mindes problemer med gearkassen som sådan.
dog glemmer jeg aldrig. at vi lavede ca 22 austin allegroer på garanti. de var alle blevet leveret med et dårligt hovedleje i gearkasse. så de skulle skiftes på garanti.
fra bilen kørte ind ad værkstedsport. til den stod på parkeringsplads igen 7 timer pr bil. :-P
ok det var allegroer. som tog 20 minutter at pille motoren ud af. der var jo masser af plads

falck

Svaret d. 12-01-2012-21:59:55


der skulle selvfølgelig stå.
kan jeg IKKE mindes problemer med gearkassen som sådan.

hmm må hellere gå iseng.
:-)

falck

Svaret d. 12-01-2012-22:26:31


Tilbage