E F T E R L Y S N I N G

06-01-2012-15:51:16

Jeg har virkelig brug for noget hjælp i forbindelse med beregning af registreringsafgiften på Mini Moke.

Jeg har været til toldsyn med bilen i maj 2011 og i august fremkom SKAT med en afgift på 11895 på bilen. Det er en hel del mere end andre med samme køretøj har betalt, og derfor valgte jeg at anke til Motorankenævnet.

De fremsendte i efteråret 2011 et brev hvori der stod at jeg kunne forvente en afgørelse i august 2012.
Det betød at jeg ville skulle til nyt toldsyn, da der jo så ville være gået mere end 1 år fra det oprindelige toldsyn til der ville være en afgørelse.

Jeg sendte en klage til skatteministeren, da denne myndighed jo sorterer under ham. Det satte lidt skub i tingene og jeg blev af chefen for ankenævnet lovet en afgørelse inden jul 2011.
Afgørelsen kom så idag! Den har betydet at man har sat nyprisen ned fra 40.000 kr i 1977 til 30.000. Det giver imidlertid SKAT lov til at HÆVE handelsprisen fra 20.000 til 30.000.
Det betyder at den afgiftspligtige værdi kan hæves og dermed mere i registreringsafgift. Den har Ankenævnet nu hævet fra SKATs oprindelige 11895,- til 20000,- !
Samtidig gør Ankenævnet opmærksom på at når bilen opnår veteranstatus, opkræves kun 40% i registreringsafgift af den nedsatte nypris.

Det betyder: 40% af 30000kr = 12000 kr !

Så med andre ord er afgiften på veteranstatus den samme som bilen er sat til nu, INDEN den er blevet veteran.
Samtidig sammenlignes den med Morris Marina, Morris Clubman GT og endda VW Beachbuggy i Ankenævnets begrundelse for deres svar.

Det gør mig ganske vred at man leger med tallene på denne måde istedet for at få en anstændig behandling. Ankenævnet sammenligner efter min bedste overbevisning æbler med pærer.

Jeg efterlyser brugere her på MINISPEED der enten HAR eller KENDER nogen der HAR betalt registreringsafgift af en MOKE, og som vil hjælpe med en kopi af afgørelsen, så jeg kan dokumentere hvad andre identiske kørertøjer er blevet vurderet til og hvad der er betalt.

HAR du en MOKE eller KENDER nogen der kan hjælpe, hører jeg MEGET gerne nærmere. Gerne på telefon.

Mini hilsner
Anders E
tlf: 21 29 85 35

Anders E

husk nu på de er ikke til for at hjælpe dig men dem selv husk dette :-(

fullrace

Svaret d. 06-01-2012-19:18:49


Det er netop derfor jeg gerne vil have noget hjælp og forberede mig inden jeg skal til møde derinde. De har givet mig til d. 23. januar.

Anders E

Svaret d. 06-01-2012-19:38:32


Jeg håber du får noget ammunition med substans med dig, for logik rækker nok desværre ikke. Bl. a. jævnfør skattesagen med Finn Skytte, ham ophuggeren.
Det er rent anarki, set fra lægmandens side........
Pøj pøj Anders.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-01-2012-20:13:16



Nedenfor har jeg anvendt afgiftsberegneren fra Veteran.dk
Jeg har dokumenter fra SAS, der indkøbte Mini Moke fra Run-A-Moke i England, hvor indkøbsprisen er angivet til 2000£.
Kursen i 1979 var 10,40. Dette giver en pris inden afgift på 20980 d.Kr.
Nedenfor ses beregningen når man anvender dette beløb:




Beregn registreringsafgiften, ved import af køretøjer over 35år.

Registreringsafgiften for importerede køretøjer beregnes ud fra den ``afgiftspligtige værdi``, som er den værdi køretøjet havde som ny, uden afgift.
Ved køretøjer over 35 år, beregnes afgiftsgrundlaget med 40 % af den oprindelige afgiftspligtige værdi. - men aldrig mere end køretøjets oprindelige pris som ny.
Når du kender køretøjets oprendelige pris, uden afgifter, kan du via nedenstående beregningsform finde den afgift som skal betales til staten.


Nypris inden pålagte afgifter :20980 d.kr
Afgiftgrundlag : 8392 40% af bilens nypris, uden afgifter.
Afgift standard : 6510 105% af 8392 (max af 6200)
Afgift rest : 3387.6 180% af resten
Afgift total : 9897.6 Afgift til staten.


Mvh
Anders E


Anders E

Svaret d. 06-01-2012-21:32:35


Hej
Hvis afgift pligtig værdig er 20.980 kr.

Så er afgiften 105% .. = 22.029 Kr.

Afgift veteran som da den forlod fabrikken 40%. = 8392 kr.

I følge skat egene afgørelser.

austin7

Svaret d. 07-01-2012-08:37:53


Der er også en afgift for benzinforbrug ,jeg kan ikke finde den side, hvor det er beregnet ind.Jeg har måske set det i Veteran-posten. Men her er en omtale. http://www.dinepenge.dk/bil/forhoejet-afgift-veteranbiler Niels :-(

skrotspeed

Svaret d. 07-01-2012-20:53:35


Opdatering:

Jeg havde idag møde med Motorankenævnet.
Det består af 4 personer, inkl damen der står for korrespondancen med os ``problemmagere`` der synes vi bliver flået lidt rigeligt af SKAT.

Mødet var positivt. De 2 af medlemmerne er blandt andet udpeget af FDM. Så de prøver jo selv sagt at se tingene lidt fra bilejerens side.

Udfaldet på mødet blev at jeg blev opfordret til at trække sagen hos SKAT, og begynde forfra. De sagde fra begyndelsen af på mødet at den sag var HELT skæv og at SKAT har sat priserne alt for højt.

Så det er forfra. Bilen er nu blevet veteran. Man skeler ikke på måned og dato...kun på år.
Så hvis bilen er fra april 1977, som i mit tilfælde, er den allerede at betragte som veteran. Man går efter års-tal, så 2012 - 1977 = 35.

Alligevel blev vi på mødet enige om at det nok er bedst at vente til april. Så kan den nuværende sag også nå at blive helt lukket hos SKAT, inden jeg igen ønsker at indregistrere. Desuden varer det jo lidt inden det er MOKE-vejr ;-D

Afgiftsberegningen er jo klar nok:
40% af nyprisen. :-)



Skrotspeed:
Afgiftsberegningen af benzinforbruget er for biler der kører under 10-12 km/l.
Moken er sat til 14 km/l og der har endnu ikke i denne sagsbehandling stået noget om ekstra afgift som følge af benzinforbruget. :-)

Anders E

Svaret d. 18-01-2012-21:39:44


Dejligt håber du får en fair behandling.Jeg glæder mig til at høre hvad det ender ud i. Skriv lige hvordan det går, så andre kan bruge din afgørelse. Mvh. Niels :-D

skrotspeed

Svaret d. 18-01-2012-22:39:02


Tilbage