Fælg forviring på 96 mini

02-01-2012-22:38:54

Jeg er ved at blive lidt forvirret når det kommer til fælge og hjulstørrelsen på min mini fra 96.

Jeg går lidt med planer om at smide nogle 6X13`` fælge på min mini. Men der er noget jeg ikke helt kan finde ud af.

Standart er den født med 4X12`` fælge med 145/70-12 dæk.
I følge værkstedsmanualen, står det til at være standart fælgene, men alternative fælge nævnes 6X13`` fælge med 175/50-13`` dæk.

Min forviring kommer af at jeg kan læse mig til her på forumet, at man skal skære noget af forskærmene for at få plads til 13`` hjulene. Men hvorfor er denne hjulstørrelse så skrevet som alternativ til originalen, hvis den ligefrem kræver at man skal skære i bilen for at få dem til at passe?

Er det kun de gamle minier der skal skæres i, eller gælder det også de nyere?

Jeg kan læse at de gamle minier havde 10`` fælge på, men stadig 70mm høje dæk, så har de en mindre hjulkasse? For min har aldrig været tiltænkt 10`` fælge, da skivebremserne og bremse kalibrene er for store.

De to sæt jeg har kigget på er disse to
http://www.minispares-online.co.uk/?cat_id=1&sub_cat_id=193&prod_id=2981
og
http://www.minispares-online.co.uk/?cat_id=1&sub_cat_id=193&prod_id=2944
Sammen med disse skærmudvidelser
http://www.minispares-online.co.uk/?cat_id=7&sub_cat_id=54&prod_id=1604

Så mit Spørgsmål er vel, skal jeg gøre noget ved min mini, ud over at skifte skærmudvidelserne?

Min bil ligner den her på en prik, har samme skærme og fælge:
http://www.caranddriving.com/images/used/large/rovmini2.jpg

colakurt

Grunden til at der muligvis skal skæres i den forreste del at skærmkanten er såmænd ikke fordi 13`` hjulene er større, men fordi de er bredere, og kommer til at sidde længere ude. Det giver en større bue, når hjulene drejes.
Men gå efter fælge med så stort ET mål som muligt. ET mål på -7 og den slags absurditeter ødelægger køreegenskaberne.
Syntes jeg ;-)
Og hvis du alligevel skal grave dybt i foret, vil jeg stærkt anbefale noget justerbart affjedring, Hi-Lo, Adjustaride eller lignende, så du kan justere højden.
Det kan også hjælpe lidt på pladsen ved skærmkanterne.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-01-2012-23:28:35


Men hvordan, hvis ET nummeret bliver for stort, risikere jeg så ikke at fælgen rammer hjulophænget?

Hvad er ET nummeret på de originale rover sportspack fælge og de normale fælge jeg har på nu? Så kan jeg sammenligne dem.

Jeg har så hørt at man skal bruge spacere bag i, passer det?

colakurt

Svaret d. 03-01-2012-02:32:47


Et på originale 6X13 sports pack er +10. Du kan få tromler til bag med indbygget spacer.

skrotspeed

Svaret d. 03-01-2012-07:57:03


Din MPi har de brede tromler bagpå, og hvis du vælger fælgen med ET +10 er der ikke pladsproblemer, men dog kan det give bøvl med tandstangen, da de originale Minier med sportspack har en tandstang med reduceret udslag.
Det er nu ikke værre, end det sagtens kan fixes på den oprindelige tandstang. Der skal monteres 2 nylonringe lige bag kugleleddet under manchetten i begge sider.
De findes faktisk som reservedel. Tror det er KAD, der laver dem. Men noget relativt blødt nylon og en drejebænk kan klare det.
De originale fælge du har på nu, burde være 4,5`` x 12`` ET 35.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-01-2012-09:41:20


http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_KAD1012230.html
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-01-2012-11:20:04


Ok, tak så fik jeg det på det rene. Så der burde ikke være noget i vejen for at få de Rover copi fælge jeg linker til længere oppe?

Hvordan er kvaliteten af de fælge, er der nogen der ved det? Er de lige så skæve som Thansen fælge, eller får man noget ordentligt?

colakurt

Svaret d. 03-01-2012-11:28:27


Der også midlanwheels.com de har et stort udvalg af fælge til mini. ;-) Niels

skrotspeed

Svaret d. 03-01-2012-11:36:43


Der også midlanwheels.com de har et stort udvalg af fælge til mini. ;-) Niels

skrotspeed

Svaret d. 03-01-2012-11:38:33


Næ, det skulle så ikke være et problem, bare du er sikker på ET målet på +10, men det står jo i linket. Så hvis de levet op til hvad de påstår, så......;-)
Kvaliteten? Dét er så et andet spørgsmål, men mon ikke der sidder nogen for enden af tastaturet, der kan berette om egne erfaringer.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-01-2012-12:20:07


Hmm, jeg kan læse et par steder på google at ET offset på Rovers egne sportspack fælge er mellem +21 og +22.

Hvor lavt offset kan jeg køre med på de 6`` fælge, før det begynder at give problemer, og jeg skal til at skære i karossen? for jeg er nu ikke meget for at skulle skære i bilen.

colakurt

Svaret d. 06-02-2012-00:29:33


Mon ikke der er nogen med en Mpi med originalt monterede sportspack, der kan fortælle om der er skåret i kanterne?
Der blev jo også sat knokkelkugler i med indbyggede afstandsstykker, for at få lidt mere frihøjde.
Den originale 4,5`` fælg, der sidder på din Mini, har vist nok et ET mål på 35.
Hvis Rovers egne tal siger 21-22, er det nok max. hvis man skal undgå at skære.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-00:44:19


om ikke andet hyggede jeg mig gevaldigt da jeg skar strimler af min mini... ;-)

julianfalck

Svaret d. 06-02-2012-08:30:29


Pas du nu bare dit motorprojekt! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-11:14:54


Jeg må nok sige at jeg ikke er ret meget for at skulle til at skære i den. Men hvad hvis jeg alternativt går ned i en 6X12 med et 175/60-12 dæk på? så bliver omkredsen lidt lavere. Vil det eventuelt kunne hjælpe mig?

colakurt

Svaret d. 06-02-2012-12:00:49


Du tænker på 165/60 x 12`` ikke?
Det giver ikke meget forskel på omkredsen, nogle få. mm. Og jeg kan godt forstå, du helst ikke vil skære i kanterne.
Men det afhænger af det der forp*lede ET mål ;-)
Jo længere ude hjulene sidder, jo større sving foretager de. Men 12`` fælge kan da fås med et rimeligt ET mål.
Og noget helt andet..........Minier med de sindssygt brede fælge kører ikke skidegodt. Men sådan er vi jo så forskellige ;-)
En 5 x 12`` med ET 15 kan godt være der, medmindre undervognen er sænket.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-12:18:03


jeg vil lige indskyde et par bemærkninger til jer, som vil have brede fælge.
Tænk jer om hvis i ændrer bilens styregeometri, det kan få fatale følger, og hver gang i går op i størrelse, ændrer i en hel del,men hold jer så nær det oprindelige som muligt, for teknikken kan også tage skade, da de belastninger kørslen udsætter ophæng, og affjedring for, kan ødelægge lejer-gearkasse, diferentiale, styrekugler osv, og selve kørslen i katastrofe situationer, kan blive fatal, da bilen når man ændrer på hjulene e.c.t.opfører sig anderledes, så brug hovedet.
I øvrigt syntes jeg ikke 13 tommer fælge klæder en mini, unaset alder, men det er bare min smag.

knast

Svaret d. 06-02-2012-13:36:54


Til knasts kommentarer vil jeg også lige indskyde, at jeg for nyligt har set et afbrændt Cooper S forhjulsleje, ydre leje, på en Mini med 13`` ET -7.
Lejer som de kloge kalder `` almost indestructible``.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2012-14:44:45


13`` hører heller ikke i mine øjne hjemme på en mini...
men hver mand sin smag... max 12``, og faktisk kan jeg aller bedst lide alt det gummi der på 10```erne, men nu er jeg med 8``skiver, og de er fine, så jeg gideer ikke gå ned i en 10`` og synes også mine 12`` er pæne... :-)

Men jeg får lidt på samme måde som når jeg ser en rangerover med 26`` på... pyha da... det ser da federe ud med en 12`` fælg med 150kg gummi på.. ha ha :-)

julianfalck

Svaret d. 06-02-2012-16:02:42


Så er der bestilt dæk og fælge.
Det endte med Ultralite 5.5``x12`` med Yokohama A539 165/60-12 dæk. Og så lige et sæt Wood and Pickett skærme til. Nu bliver det så spændene at se hvordan det ser ud når det bliver monteret.

colakurt

Svaret d. 23-02-2012-01:44:22


Så kommer der vel billeder.............;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-02-2012-09:26:27


Tilbage