Ventilstyr

04-12-2011-18:20:42

Hej,
Har lige startet maskinen op efter udskiftning af ventilstyr.
Den gode nyhed er at den blå røg tilsyneladende er kommet ned på et acceptabelt niveau, men men men, maskinen går mildt sagt som en gammel Ferguson, meget ujævnt og hakkende i tomgang og den skyder voldsomt ud i karburatoren når der gives gas samtidig med en ``klonk klonk`` lyd i tomgang.
Tænding og karburator er tjekket så jeg vil formode at det er en eller flere utætte ventiler eller ``hængende`` ventiler som følge af de nye styr.
Nogen som kender nogen der har det rette værktøj til at rive styrene op med og til fræsning af ventilsæderne, eller for den sags skyld input til om det kan være noget andet som er galt.
Toppen må jo nok af igen selvom det er surt.

labori

Prøv at få foretaget en kompressionstest, det vil sige noget om tætheden i topstykket. Hvem har sat de nye styr i ?
Er det dig selv, burde du have prøvet at hælde f.eks. petroleum i portene for at se, om ventilerne var tætte. Har du givet penge for det, så er det dårligt arbejde, og du burde have fået en prof. til at lave det.
Send det over til mig, så skal jeg lave det så det er i orden, også evt. lavet til blyfri.
Hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 05-12-2011-19:28:24

Styrene er sikkert for stramme. De passer på mål, men krymper en smule, når de er presset i. Der skal lige en rival gennem.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-12-2011-19:44:27

Hej,
Jeg må jo indrømme at jeg selv har sat styrerne i, og så skulle det jo være i orden!
En fornyet ventilindstilling i går løste problemet og den køre som en drøm igen, den var stillet lige stramt nok, eller også har det hele givet sig lidt og faldet på plads.
Selve udskiftningen af styr er egentlig ikke så vanskeligt, en passende dorn til at slå dem ud med, et afstandsbøs til at sætte den rette højde på de nye, i fryseren med de nye og en stor skruestik og en træklods til at presse den i igen, herefter er det jo nok bedst med en fræsning af sæderne men jeg tog chancen og foretog ``kun`` en fornyet ventilslibning, og ja resultatet er udmærket.

labori

Svaret d. 06-12-2011-08:44:48

Nå, okay, det var jo da til at overse.
Og selvgjort er velgjort. Så ved man jo også hvem man skal brokke sig til, når l*rtet ikke virker! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-12-2011-09:59:22

Tilbage