Karburator justering.

18-11-2011-19:05:53

Halløj. Er der nogle der ved hvorfor minien ``tager selv`` når man starter den?
Jeg kan se at stemplet i karburatoren køre op ad sig selv.
Hilsen d jessen

D jessen

Kan du evt. uddybe det lidt?
Stemplet kører kun op, hvis motoren suger. Men det er i småtingsafdelingen, når det kun er starteren, der trækker motoren rundt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-11-2011-20:11:43


Ha ha. Jeg har fundet ud af det.. Jeg tog fejl af gasspjæl og choker. Hov:-) Den gav fuld gas, hvor jeg troede den gav fuld choker.

Men planen er at syne bilen med den hs2 karburator på og så skifte til en dobbelt 40mm dellorto.
Er der nogle der ved om man kan få en manifold der passer tilsådan en.

D jessen

Svaret d. 19-11-2011-09:35:29


:-) Okay så.
http://mangoletsimanifolds.com/manifolds/mini.html
Det ser ud til at manifolden måske passer til Weber også?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-11-2011-10:12:52


Kan du det er samme, som til weber, men ifølge miniguruen Keith calver, som for nydelig har lavet flere test med foskellige opsætninger, på rullefelt er ikke noget du får ret meget ud af, det giver kun lidt i de høje omdrejninger. Til gengæld mister du bundtræk, og du får større benzinforbrug. :-( Ikke at jeg personlig selv kunne finde på at monter en dobbelt kaburator, du skal sikker også have lavet plads i brandvægen ind mod kabinen, alt efter hvad for et manifold du får fat i. ;-) Mvh.Niels

skrotspeed

Svaret d. 19-11-2011-10:15:11


Fin side jelshøj linker til. Der kan du se længden på de forskellige typer manifold, læg så længden af kaburatoren til, så kan du se hvor meget plads der skal bruges, for at få plads til kaburatoren. Jeg skal lige grave artiklen frem, mener også der stod, at den korte manifold er dårliger end den lange.Jeg har for år tilbage kørt med en weber 28/36 register kab. den er lig den, der er billede nederst på mangolet siden. Det var med super godt resultat, god økonomi ved pæn kørdsel og god ydelse ved fuld gas. ;-) Niels

skrotspeed

Svaret d. 19-11-2011-10:26:23


Hvis du skal have fornøjelse af en Dellorto/Weber skal du have et langt indsugningsmanifold, hvilket betyder, at karburatoren stikker halvt ind i kabinen, og så er det kun jo over 5000 rpm du får en fordel.

Jeg bruger 2 styk 1½`` SU - det kan anbefales.

Boman

Svaret d. 19-11-2011-11:14:03


Jeg vil give Boman ret. Sværger også til 2 SU´er.
Men jeg er jo osse et surt gammelt r*vhul ;-)
Sådan en A-motor kører altid godt med 2 SU´er.
Men du skal endelig prøve at læse hvad David Vizard har skrevet, bl. a om netop Weber/Dellorto.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-11-2011-11:33:59


har .osse spekuleret i weber. men må konstatere., at 2 x su er at foretrække. det andet giver formeget bøvl, og det er svært at finde nogen der har haft super resultat. og første betingelse er lang indsugning. som kræver man laver skuffe i brandvæg.
fordelen ved 2 x su. er også at køre du langt og med jævn fart. skulle de være mere økonomisk. og smider du pedalen i bund ustandseligt er de dyre. men sådan er det jo.
find du dig et sæt 2xsu. og få det synkroniseret. det er meget vigtigt. så spiller det.
min bror havde dog en mini med register kaburator. det virkede helt godt. men om der findes noget manifold der er til at finde ved jeg ikke. den kaburator min bror brugte dengang hed NIKI aner ikke hvad den kom fra. men den var effektiv.

falck

Svaret d. 19-11-2011-11:35:33


Ifølge linket findes der en manifold til en Weber register. 28/36 eller ca.
Appelsinen havde en overgang en sådan en på Clubmannen. Smilet var vist nok ligeså bredt som benzinforbruget :-)
Men retfærdigvis skal det siges, at det gav en anden karakteristik, og noget mere ``punch``. Mere ``instant power``.
Men om det hang sammen med den var fordrukken, ved jeg så ikke lige...........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-11-2011-12:27:28


netop det gav super punch. når den fik pedalen.
pyt med benzinforbrug :-P . det koster at have det sjovt.
hvis man går op i det. skal man ikke tænke økonomi.
jeg kan tanke 2 gange på en lørdag. hvis jeg ligger og leger :-D

falck

Svaret d. 19-11-2011-13:03:37


Hej derude
Har manifold til Dobbelt DellOrto og Weber, ``svanehals`` og nok også alm. lige udgave. Også div. manifold til 2 x SU, samt div. karburatorer.
Hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 19-11-2011-13:52:54


Jeg synes nu ikke at register baduen, var så uøkonomisk at køre med, med men det var jo også da en liter 99 oktan kostede omkring 1,12kr. Da jeg passede tankstation på den tid, spurgte man kunderne om de skulle på langtur, hvis de fyldte for mere end 10kr. på ;-)

skrotspeed

Svaret d. 19-11-2011-16:23:17


28/36´eren kan godt trimmes til næsten så god økonomi som SU´en.
Der skal ``bare`` pilles med diverse dyser. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-11-2011-16:39:28


Jamen jeg er nærmest ellevild. Tak for alle de gode råd.
Jeg må sige at jeg tænker mest dobbelt karb, Mest pga lyden :-P
Det med effekten er jeg mindre bekymret for.
Selvfølgelig skal den ikke være død at køre i...
Men Peter mogensen. Jeg er intraseret i din manifol/kaburator.

D jessen

Svaret d. 19-11-2011-18:52:58


Overvej lige hvis du vil køre med en dobbelt weber/ Dellorto og lang manifold at der skal skæres meget i brandvægen. Har set at mange, der bruger en batterikasse til en mini og skærer ud til den, og svejser den i. :-) Niels

skrotspeed

Svaret d. 19-11-2011-22:24:07


Jeg tænkte at hvis man bruger svanehalsen. at man så kan få det til at være der
Eller hvad?

D jessen

Svaret d. 20-11-2011-09:18:31


den kan godt være der, med den korte manifold. men det bedste resultat er lang model. det giver en bedere fyldning.
næste års plan for mit vedkommende er at ekspermentere med spjældhuse istedet. måske på en lang manifold. det må kunne lade sig gøre

falck

Svaret d. 20-11-2011-10:14:04


Ja det lyder ikke tosset. Jeg skal lige prøve de dellortoer tror jeg. Så vil jeg ikke afvise at det bliver dobbl. su istedet.

D jessen

Svaret d. 20-11-2011-10:29:03


Svanehalsmanifoldet giver MINDRE effekt en 2 styk SU`er, men har åbenbart større imponatoreffekt.

Da jeg kørte bakkeløb, morede det mig, at jorde en mini med 45 Weber - på lang manifold - og 1380 cc - med min 1293 Cooper S motor med 2x1½`` SU`er.

Morskaben blev ikke mindre, da ejeren efter løbet kiggede undrende ned i mit motorrum og sagde, at min motor umuligt kun var på 1293cc.

En anden god ting ved to styk SU, er den lækre måde den ``tager gasssen på``, altså reagerer øjeblikkelig på speederen - det giver køreglæde.

Boman

Svaret d. 20-11-2011-13:03:56


Det er muligt at Weberen giver mindre effekt, men jeg tror nu også kan have noget med justering at gøre. Hvis en 1380cc med 45mm weber bliver jordet af en 1293 cc med to SU`er så skulle han måske køre den ind til et værksted der ved hvad de laver istedet.

Jeg kører selv med en 1100 med en 40mm weber og jeg synes personligt at accelerationspumpen i Weberen giver et helt andet kick end en SU kan levere når man træder sømmet i bund.

Men hvis man nu ser bort fra al den effekt snak, så må jeg da ærligt indrømme at jeg kun har puttet Weberen i for at glæde mine øregange. Sikke dog den kan brøle :-D

God søndag til alle
Mvh.
Lars

Swish

Svaret d. 20-11-2011-16:57:23


Du har ret i, at et 40 Weber giver mere kick end en SU, men 2 SU`er giver et dejligt træk.

Ved tuning gælder det om at optimere alle parametre, så det er nok forklaringen på, at min var hurtigere.

Altså det nytter ikke at sætte en stor Weber på, hvis ikke resten af motoren er modificeret passende.

Boman

Svaret d. 20-11-2011-17:50:39


hej venner
har kørt med 45 mm weber det lyder godt men det går
op i hjul spind når den blive fyret af
køre nu med hif 44 det er sku lige før det bedre
men gå leger med tanken om et sæt 1½ tommer tro
sku det er noget med alderen ;-)

minilarsen

Svaret d. 20-11-2011-19:37:13


Hvis du skal have dobbelt weber/dellorto i mini,en så er der en der har 2 forskellige manifold til salg her. http://www.miniclubdk.dk/php-files/forum/viewthread.php?thread_id=1157 Mvh. Niels ;-)

skrotspeed

Svaret d. 21-11-2011-09:59:14


Tilbage