Opstiling af karosse ved Pladearbejde

13-11-2011-18:22:22

Hej..

Jeg har efterhånden fået skildt min Mini ad, så kun karossen er tilbage..

Nu skal al plade arbejdet laves, og ja der er meget.

Så tænkte jeg om ikke det var nemmere at montere karossen på et stativ så den kunne løftes og evt drejes under arbejdet..

Er der nogen der har noget liggende, evt nogle tegninger over hvordan det kan laves, så ville det være en super hjælp..

Mvh

Karsten S. Kristensen

KarstenK

ja tegninger ville være fedt. og jeg kan sagtens lave nogle stykker. hvis der er behov.
jeg har nogle elever der skal svejse lidt. så det kan laves fornuftigt.

falck

Svaret d. 13-11-2011-18:45:54


http://joltfreak.tripod.com/id50.html her godt i tommemål men det må en mini mand kunne læse og oversætte. Mvh. Niels :-)

skrotspeed

Svaret d. 13-11-2011-20:25:38


ja ja så er vi igang. nogen der har andre bud. kunne godt tænke mig en uden den lang stang i midten . men foreks. en der er påspændt i begge ender. på et par gode punkter i undervogn. eller andet system.
men den der. er jo ikke svær at lave. :-D

falck

Svaret d. 13-11-2011-20:47:51


Evt bare lav den magen til den i linket, men uden det gennemgående rør. Svejs et mindre rør fast på flancherne og et større rør i stativerne :)

Phhansen

Svaret d. 13-11-2011-21:18:18


Jeg kan nu ikke se hva. det gennemgående rør gør det giver jo en god stivhed :-P

skrotspeed

Svaret d. 13-11-2011-21:22:03


kan sagtens se fidusen i den der linkes til. men arbejder på , at få fat i en karosse. for tror jeg vil lave en , der boltes fat i brandvæggen længere nede. så den boltes i eksisternde huller. samt på bagvæggen til ryglæn. det ene rør ud gennem bagagerum. tæt på overkanten. . det samme i front ved kølergitter. der laves holdere på bukke i hver ende. så der kan sættes et gennemgående rør gennem frontrude og bagrude. hvor der på midten , kan monteres et H eller ramme , som passer i karossen . lige bagved forsæder.
ideen var nok her, at man kan afmontere det inde i kabine , så den stadig kan dreje rundt, samt bare stå og hver hængt op i hver ende.

er ideen helt tosset. har alle muligheder for at lave den på jobbet. i arbejdstiden :-D

falck

Svaret d. 13-11-2011-23:13:39


Se på min profil, jeg har en ,har efterhånden brugt den til tre mini, det er så rart at man kan stå op til det meste, så få en lavet det koster ikke mange håndøre.
Mange hilsner fra den, efterhånden halv gamle minidriver. Har kørt Minieri godt 25 år.

Hilsen Hans

mini driver

Svaret d. 13-11-2011-23:30:27


Dejlig med nogle forslag, og flere er meget velkomne,.

Jeg er lidt ude efter noget det samme som Falck skriver, altså noget der kan boltes fast i feks de huller som for og bagbro sidder med..

Men den på linket er slet ikke så tosset endda..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 14-11-2011-00:31:33


Her er også een Moke der er kommet op og hænge..

http://poida97.wordpress.com/

Karsten

KarstenK

Svaret d. 14-11-2011-03:17:08


Her er også een, og den er faktisk boltet på som vi leder efter :-)

http://www.oldschool.co.nz/phpbb/viewtopic.php?f=17&t=20311&sid=e1b9a7583f474783f06fd1b4f3a20d2d

Se sidst på side 1, og side 2.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 14-11-2011-04:56:22


Har lavet en der ikke skal boltes på. Den er meget rar og stabil at arbejde på, og gør det let at flytte bilen når der ikke arbejdes på den. Fordelen ved den frem for en der er monteret ind igennem bilen er at den passer til både alm. biler og van/estate og pickup. Den er justerbar i længden, så når bunden skal repareres kan den flyttes bagud til bagagerummet, og når det er bagagerummet der skal repareres på kan den flyttes ind under bunden.

Billede:
http://i699.photobucket.com/albums/vv360/rasmusholst/DSCF0434.jpg

Flere billeder (side 2 i tråden):
http://www.theminiforum.co.uk/forums/index.php?showtopic=122565&hl=gonzales&st=15

[img]http://i699.photobucket.com/albums/vv360/rasmusholst/DSCF0434.jpg[/img]

Rasmus Holst

Svaret d. 14-11-2011-12:12:45


Rasmus..

Hvor ser det bare lækkert ud det du har lavet, jeg er meget facineret over folk der gider lave arbejdet ordenligt fra bunden :-) ..

Har du flere Mini projekter på lager, ellers vil jeg da gerne købe/leje eller låne den stand der af dig hehe

Karsten

KarstenK

Svaret d. 14-11-2011-16:28:24


fedt fedt. flere modeller. men den du linker til KarstenK. det er jo faktisk hvad jeg har i mine tanker. så snart jeg kan få fingre i en karosse. er ved at kigge på noget. så bygger jeg et par stykker. så kan i jo skrive hvis i ønsker en.
den kan vel laves for materialeprisen. + en plov til værkstedet, til dækning af gas tråd arbejdsløn mm.

skulle der være en omkring middelfart. der har en tom karrosse. de vil låne ud til bygning af model. får man en stander gratis :-D
så kontakt mig bare.

falck

Svaret d. 14-11-2011-16:50:48


KarstenK:

Mange tak, tog da også et par måneder :)

Der er ved at blive gjort klar til en PickUp i garagen, så den er ikke ledig det næste stykke tid.. Til gengæld er den hurtig selv at svejse sammen, er helt klar investeringen værd hvis man skal i gang med et større projekt.

Rasmus Holst

Svaret d. 14-11-2011-19:52:47


Rasmus

Det var jo et forsøg værd :-)..

Ja jeg skal nemlig igang med et større porjekt, og jeg vil helst ikke ligge og rode for meget på jorden. Jeg skal bla have skiftet hele bunden, så den med at dreje den tiltaler mig meget..

Jeg må i skuret i min fars baghave og se hvad der gemmer sig af gammelt jern...

Karsten

KarstenK

Svaret d. 14-11-2011-23:47:50


I min verden er det helt sikkert en fordel, at man kan dreje hele karossen rundt både ved rust arbejde, og montering af diverse dele. Mvh. niels :-) :-)

skrotspeed

Svaret d. 15-11-2011-19:37:56


Helt enig..

Hvis der er nogen der har nogle billeder af hvordan karossen skal stives af indvending, jeg tænker på når man fjerner bunden osv, så vil jeg meget gerne se billede af det :-)
Der er vist lidt på et par af de billeder i linkene..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 15-11-2011-20:41:19


Her er et par billeder, hvor man kan se hvordan de er lavet afstivning. http://minimikebc.tripod.com/rotiss.html Mvh.Niels ;-)

skrotspeed

Svaret d. 17-11-2011-17:50:25


Har set en professionel pladesmed der har lavet et ud af 2 motorstativer købt hos Biltema, og så lavet løse monteringsbeslag der passer til bilen han skal arbejde på.
En fordel er, der er hjul på, så den er nem at flytte, kan nemt transporteres til anden bruger i en alm. bil, og endeligt kan motoren selvfølgelig også monteres i den.
Hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 17-11-2011-22:05:34


Den havde jeg set :-) , er bare i tvivl om hvor de bliver svejst fast i ``bagenden`` altså ved dørstolper eller ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 17-11-2011-23:53:25


Som jeg læser teksten, og ser på billederne, så har han et rør på tværs af dørhulet fra lidt under hylden til bunden af dørhulet.Fra toppen af hver side af forrude vindueshulet/ dørstolpen, et rør til røret i modstatte bagerste ende af tvær røret i dørhullet+ at de to skrårør er svejset sammen der hvor de krydser hinanden.Det er sku noget af smøre at skrive,håber du forstår hvad jeg mener.En tegning havde sku været bedre. ;-)

skrotspeed

Svaret d. 18-11-2011-10:05:23


Lav lige en billed tekst raportage ala. den på den side fra nz. det mangler der sku på de danske minisider. Mvh. Niels :-)

skrotspeed

Svaret d. 18-11-2011-10:09:06


Sådan her ser min ud. Den er ikke til at undvære til ordenligt karos arbejde. min er kun boltet sammen til bilen, og kan frit dreje hele vejen rundt.



http://s355.photobucket.com/albums/r454/minimad-photos/1071%20Cooper%20S/?action=view¤t=964MiniCooperS008.jpg

skorstensfejer

Svaret d. 21-11-2011-18:38:19


synes ikke jeg kan få de sidste link til at virke. lidt bøvlet man ikke kan lægge ind. så man kan trykke direkte til pågældende side. :-(

falck

Svaret d. 21-11-2011-19:19:02


Kan du ikke bare markere linket, og så åben en ny side.
Men bortset fra det, ser den vippeanordning fin ud. Og Minien er ganske fint rusten ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-11-2011-19:35:07


synes ikke det virker

falck

Svaret d. 21-11-2011-21:05:44


Ja den er da fin, og næsten mere enkel end de andre der er vist.. Dog undre det mig at flere har hul i ryglænet på bagsædet, det har jeg ikke i min :-(

Karsten

KarstenK

Svaret d. 21-11-2011-21:10:25


Næ, tror det hul forsvinder med MKIII. Desværre.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-11-2011-22:51:45


Ahh det kunne nemt være forklaringen :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 22-11-2011-00:35:04


Skotstensfejer har du ikke billeder af bilen, efter den er blevet færdig. Hva med hullet til soltaget har du lukket det? Mvh. Niels

skrotspeed

Svaret d. 22-11-2011-11:59:10


Jeg kan er du har, mange flere billeder inde på Mini-klub-danmark. det ser sku godt ud. Det er ikke færdig endnu? Mvh.Niels :-)

skrotspeed

Svaret d. 22-11-2011-12:52:43


Hej Karsten

Ja,´den jeg har er meget enkel, og virker helt perfekt. Så den kan jeg helt klar anbefale at bygge efter..

Hej Niels.. Mange tak skal du have. Jeg er nået meget længere en de sidste fotos på mini club DK. Taget er den sidste del jeg skal have skiftet. Ellers går der også en del tid med at renovere og skaffe org NOS dele til bilen. Men jo, det bliver en 100% org. 1071´er når den er færdig.

skorstensfejer

Svaret d. 22-11-2011-17:05:23


Dejligt forum man kan ikke engang gå ind, og rette sine taste og stavefejl, eller lave direkte links. :-S Men der er jo også fra den gang commandore 64 var morderne. :-)

skrotspeed

Svaret d. 22-11-2011-17:05:44


Hejsa,

Inden i går i gang med at bygge grillkyllingstativ, vil jeg anbefale jer at tænke på punktet karosseriet drejer om, hvis man kan sige det på den måde! Hvis man kopierer det stativ der linkes til øverst i tråden, bliver karosseriet med garanti tungt at dreje rundt, og det vil meget gerne dreje tilbage i normal stilling, med bunden nedad.

Jeg har selv kopieret det som de bruger hos Jyderup Sandblæseri. Det er to stk. simple 3-ben, men de virker helt perfekt. På det roterende rør er der bare svejset en kraftig plade på, med lidt huller i til montering af forskellige jigs. De bruger dem til alle de biler de sandblæser, og de har jigs til alle de forskellige bilmodeller de får ind. Han fortalte mig hvor vigtigt det er at den er centreret, for at gøre arbejdet så let som muligt.

Mine jigs har fat i tværvangen hvor bremse/koblingscylinderne er monteret, og i fronten, hvor forbroen er boltet fast. I bagagerummet har den fat i hullerne til bagbroen og hullerne til støddæmperne.

Mine jigs er nok konstrueret lige kraftigt nok, men jeg ville hellere på den sikre side ;-)

Omdrejningspunktet på mit stativ er lige over overkanten af fronten, og lige i overkanten af baglygtehullerne, og den drejer næsten ubesværet rundt. Når jeg slipper karosseriet, bliver den stort set hængende i den position. For at låse det hele fast, er der svejset en kraftig plade på det forreste 3-ben, og ligeledes på det roterende rør. På den måde er det let at låse karosseriet fast med en svejsetang.

En vigtig detalje er, at have en kæde imellem de to 3-ben. Dette sikrer at det ene 3-ben ikke kan vælte mens man drejer karosseriet rundt.

Jeg har lagt billeder ind på min profil så i kan se hvad jeg mener :-)

Hilsen Per

pdb

Svaret d. 26-11-2011-22:34:16


Hej Per

Den med tyngdepunktet har jeg også tænkt lidt over, men jeg regnede med det var til at gøre da karossen ikke er sååå tung igen.

Den du har ser fin ud, men jeg kan ikke helt se om den er boltet fast i fronten eller hvad ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 27-11-2011-17:11:49


Det kan du da have ret i Karsten, men hvorfor gøre det besværligt for sig selv, når man kan gøre det let? :-)

Den er boltet fast i fronten.

Hilsen Per

pdb

Svaret d. 27-11-2011-18:55:49


Per

Det har du helt ret i :-D

Lige et tillægsspørgsmål

Hvor får man hele karossen sandblæst, og hvad er ca prisen på sådan noget ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 28-11-2011-01:23:22


Jyderup sandblæsning og kik på deres hjemmeside, de kan deres kram. Men pris? hved jeg ikke. Men find et firma der kan gøre det, uden og blæse det hele i stykker.Mvh.Niels ;-) Ps. Nu ved jeg ikke, om du bor i nærheden af dem. Ellers må du jo i gang selv med nitro-mors og rense alt lakken af.

skrotspeed

Svaret d. 28-11-2011-19:21:27


Bor omkring Viborg området :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 28-11-2011-21:59:44


Tilbage