Test af motor inden isætning

08-11-2011-21:48:07

Goddag derude bag skærmen.

Jeg fik en ekstra motor med da jeg købte ``berta``.
Det er en 1000cc, min egen er en 850`er.

Ville gerne have smidt den lidt større motor i maskinen, men kender intet til dens fortid. Og jeg vil ikke spilde en masse arbejde, ved at monterer den i bilen for så at finde ud af den ikke virker.

Jeg kan selvfølgelig lave komp. test samt lækage test, og tjekke efter ``bras`` (buler, revner andre skader :) )
Men har i erfaring med at starte motoren op inden den er lagt i bilen, og hvilke forholdsregler skal jeg tage inden sådan et projekt?

Ligger nogle af jer evt. inde med billeder af sådan et projekt?

Havde tænkt mig at bygge en ``mini-motor`` stand i noget tømmer, koble starteren osv til bat. samt hænge en ``tank`` op over motoren.


Skriv gerne en mail med billeder til : phhansen89@gmail.com

Phhansen

Jeg lytter lige med, da jeg har samme tanker med de 2 exktra motore jeg har stående..

Jeg har dog en løs forbro som jeg har overvejet at montere motoren på.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-21:54:37


Okay Karsten, har godt nok også en motorstand fra biltema (fra et tidligere projekt). Men er ikke sikker på den kan klare en tændt motor, derfor ville jeg lige bikse en hurtig stand sammen.

Phhansen

Svaret d. 08-11-2011-21:59:35


Hej.

Jeg har set masser af youtubes hvor man bare starter den direkte på gulvet...
f.eks.
http://www.youtube.com/watch?v=iPOloRn6hmM
http://www.youtube.com/watch?v=Vs2cXUtEymA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=C_7Vzcb4Iiw&feature=related

:-)

julianfalck

Svaret d. 08-11-2011-22:04:20


Julian

Kan den ikke nemt vælte ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-22:07:03


Den står fint på et gulv. Evt. kan du sætte en komplet udstødning på, og så stille et tungt menneske på udstødningen :-)
Jeg har nu aldrig oplevet en motor, der er væltet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 08-11-2011-22:57:30


Tror bare jeg spænder den på den forbro jeg har stående, også klodser jeg den forsvarligt op. ja jeg er en kylling :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-23:32:15


Jeg havde også bare min motor stående på tre paller med udstødningen monteret, inden jeg satte den i. Det kørte fint! Den har jo en dejlig flad bund :-)

Swish

Svaret d. 09-11-2011-06:44:56


Okay tak for de mange svar, hvad gjorde i med strømmen til motoren? Plus og minus på motor og tænding, eller var det lidt mere avanceret?

Phhansen

Svaret d. 09-11-2011-06:57:26


Minus fra batteri til stel på motor, + fra batteri til + på tændspole - fra tændspole til fordeler. Herefter et startkabel fra + på batteri til starteren, fjernes når den starter (eller starteren bliver for varm).
Husk at køre med starteren uden tændrør 2-4 gange 10-15 sek. først for at få olietryk.
God fornøjelse, mængden af blå røg i værkstedet vil give en ide om maskinens tilstand.

labori

Svaret d. 09-11-2011-10:15:43


jeg siger tak labori. Så skulle der ikke være noget i vejen for at teste den. Fortsat god dag

Phhansen

Svaret d. 09-11-2011-12:43:06


Tilbage