Olieforviring?

07-11-2011-23:01:31

Jeg er blevet ret forvirret over hvilken motorolie jeg skal bruge på min MPI mini.
I værkstedsmanualen står der 10W/30, den tidligere eger sagde jeg skulle bruge 20W/30, og sider som minispeed.co.uk og minispares skriver at 20w/50 olie er dem bedste.

Så hvem har ret? Og hvad er fordelen ved de forskellige olier?
Og skal jeg bruge mineralsk eller syntetisk olie?

colakurt

20W/50 er den bedste løsning. Den passer til lidt ældre typer motorer, som sidder i de fleste klassiske biler. Den har en højere viskositet, der gør at den ikke bliver så tyndtflydende ved høje temperaturer som de andre.Det kan være fatalt for ældre motorer, hvor tolerancerne ikke er de samme som i nyere motorer, hvilket kan betyde et stort olieforbrug som resultat. :-S

mini/senior

Svaret d. 07-11-2011-23:14:43

Det undre mig bare at Rover anbefaler den tyndere olie, især fordi ``standart`` olien på nyere biler jo er 10w/40, hvor rover vil have den ned på 10W/30.

Men hvis olien bliver for tyk, kan jeg så ikke risikere at olien ikke kommer ind alle de steder den skal?

colakurt

Svaret d. 07-11-2011-23:22:18

Det er faktisk lidt af et dilemma, for Metroen med samme A+ motor står også opgivet til 10-15w/40 olie, men 20W/50 er absolut bedst for gearkassen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-11-2011-23:30:43

Jeg har udover min MINI 1275 2 stk VW, med TDI motorer, og de kører begge på 0W/30 fuldsyntetisk olie, og hvis du kommer det på din MINI løber det lige igennem uden gavn udover at smøre udstødningen indvendig... ;-)
Knud

mini/senior

Svaret d. 08-11-2011-17:18:39

Den tynde olie du bruger på din vw er fordi motoren er så ny som den er. Den har meget mindre smørekanaler bl.a i turboen og topstykket som kræver meget olieflow.
Og så er den tæt:-) ikke som en mini der er meget ``grov`` i pakninger og mekanikken.
Mener også der er noget med at nyere tyndere olie renser mere end det tykkere veteran olie gør.
Og så bliver minien FØRST utæt når alle sodrester forsvinder fra pakningerne.
Jeg mener også at 20w/50 er det eneste rigtige. ;-)

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-20:32:08

Så er der et spørgsmål tilbage, hvad skal olie materialet så være?
Fuld syntetisk
Semi syntetisk
eller Mineralsk

Og igen hvad er fordelen/ulempen ved de forskellige?

colakurt

Svaret d. 08-11-2011-20:51:04

Du skal bare gå efter viskositet, og så hvad der står af krav i instruktionsbogen. Altså hvilke specifikationer olien skal have.
Om det er det ene eller det andet, er et spørgsmål om temperament.
Og hvad fabrikatet angår, så taler vi om religion! ;-)
Noget af det vigtigste, som jeg ser det, er også ikke at køre for langt mellem olieskiftene. Da jeg trillede rundt i Mini i gamle dage, kørte jeg aldrig mere end 5000 km. mellem olieskift.
Heller ikke med Duckhams QXR i en Metro.
Prøv evt. at søg på noget herinde med olievalg. Knast har skrevet nogle aldeles kloge ord om olie.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 08-11-2011-22:54:27

Hvorfor ikke bruge det mini reservedelesfolket anbefaler. http://www.mgcenter.dk/pi/Millers_Oils_Classic_Mini_Trans_M_20w50_5_liter_1808_69.aspx mvh. Niels ;-)

skrotspeed

Svaret d. 08-11-2011-23:22:31

Tilbage