olieslange

06-11-2011-20:14:39

Halløj.
Jeg skal til og have gang i en metromotor (1275) efter to års stillestand.
Så er det at jeg ikke kan finde noget sted at sætte oliemåleren på.
Og det kunne jeg jo godt tænke mig at holde lidt øje med når jeg starter den.
Hvad har andre gjort
og er der evt andre ting jeg skal holde øje med eller gøre inden jeg starter.
Den er født med en 850er.

D jessen

Hej du..

Det lyder som et spændende projekt, faktisk har jeg selv en 850er og en Metro motor til at stå. Hvis du mangler en og dele erfaringer med, så må du gerne skrive til mig.

Jeg bor ikke så langt fra Viborg..

Mvh
Karsten S. Kristensen

KarstenK

Svaret d. 06-11-2011-20:34:07


jamen det er bare super. jeg kunne godt tænke mig at kigge lidt i motorrummet på din mini for lige at se hvad du har gjort de forskellige steder...

D jessen

Svaret d. 06-11-2011-20:47:41


Tror du misforstod mig :-), min 850 ligger stadig i bilen, og Metro motoren står i garagen hehe..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 07-11-2011-00:42:06


Nåår på den måde. ok
Jeg kan da lige sige at jeg solgte 850eren inden jeg fik metroen i.
Det skal man aldrig gøre. Så manglede jeg mange ting som sad på 850eren. DUMT!
Jeg regner med at starte den i aften.
Så skriver jeg lige hvordan det gik.

D jessen

Svaret d. 07-11-2011-12:33:09


Uhhhh Det lyder spændende..

Hehe ja ikke så smart og sælge den, for der skal vel bygges en del om med kobling osv..

Jeg har en 1100 motor stående også, den kunne jeg jo ``låne`` lidt fra :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 07-11-2011-12:36:12


Husk endelig at hælde lidt olie i cylindrene, og køre på starteren uden tændrør i, indtil der er olietryk.
Minien kan godt køre med Metrokoblingen, beslag til slaven skal bare blive på Metromotoren, måske skal slangen til slaven være længere?
Eneste dele er til motorophænget under køleren, det skal flyttes over fra den gamle motor. Inkl. kølerens nederste beslag.
Hvis det er en motor fra efter 86 eller ca. har den en nyere type starter med indbygget startrelæ, så derfor skal det kraftige kabel fra batteriet enten skiftes, eller forlænges en smule.
Så er der vist nogle Metromotorer der kører med formodstand til tændspolen.
Så er det vist ellers plug og spil ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-11-2011-13:47:48


Jeg tog koblingen fra en 1000 motor jeg havde.
Jeg har hørt at man ikke bare kan tage den lange koblingsarm og sætte på vertokoblingen (på metromotoren) da der er for lidt udvæksling på så.
Derfor skiftede jeg koblingen også.
Jeg ved ikke hvad årgang metromotoren er.
Men der jeg har godt nok sat den solenoide på som sad sammen med 850eren.
Mht. beslaget til køleren er den god nok som jelshøj siger, at man skal skifte det nederste beslag men også det øverste
da studsen på motoren er drejet lidt.

God ide med olien i cyl.
det havde jeg ikke tænkt på.

D jessen

Svaret d. 07-11-2011-18:33:53


Jeps, du har ret. 1275 motoren har en andet topbeslag til køleren. Godt set.
Og en anden kølerslange i toppen også, med mere sving i.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-11-2011-19:46:55


Ja så har jeg været i værkstedet.
Det gik ikke lige som jeg havde forudset.
Startermotoren virker åbenbart ikke.
Så det blev en no-go i aften:-(

D jessen

Svaret d. 07-11-2011-21:32:52


Øv hvor træls :-(


Jeg har luret lidt på min Metro motor, og der skal altså byttes en del på den for at den kan sættes i minien.

Hvad siger i at i har gjort med koblingen ?, på min er der kabeltræk, er der ikke det på jeres ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 07-11-2011-22:41:05


Kabeltræk? Det er vist meget moderne. Efter 87, eller ca.
Kræver nok lidt ændring/opbygning af beslaget, som slaven skal sidde på. Mon ikke koblingsarmen er den samme som på de ældre Metromotorer?
Så skal vi have eksperterne frem nu.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-11-2011-23:26:21


jamen jeg har hørt at man ikke kan køre med vertokoblingen som sidder på metroen uden at lave pedalen om til kabeltræk.
På min motor sad en meget kort trækstang til koblingen.
Hvis man så bare sætter en lang slang på, så man kan køre med hydraulik, så bliver udvækslingen for stor.
Så kan man ikke koble helt ud og helt til.
Så vidt jeg ved kan man ikke bruge den lille arm på en mini.

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-11:14:52


Den lille arm hører altid til Vertokoblingen. Om det er anderledes når det er med kabel, må eksperterne vide.
Alle Minier med Verto har hydraulisk kobling, mig bekendt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 08-11-2011-11:26:33


Det skulle også være motor fra en MG metro Sport 86-89 så ja det er en af de sidste modeller..

Jeg troede nu de alle kørte med kabel træk til Kobling ;-)

Så lærte jeg også lidt idag hehe

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-12:13:27


:-)
Den dag man ikke lærer noget længere, er det sket........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 08-11-2011-14:03:25


Nu har jeg ringet til heine fra mascotcenter i ålborg.
Han sender en ny starter til mig. Fedt fedt fedt!!!
Så vi prøver igen så snart jeg har den.

p.s Hvis man putter en metromotor i skal man også bore hul til varmeventilen.
Men der er gevind til at skrue den fast:-)

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-16:27:15


Var det bare for at starte den op, ja så kunne du da bare have lånt en starter af mig, jeg har hvis en 3 stykker liggende..

Jeg var selv i Ålborg for at hente pladedele idag til mit mini projekt :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-19:16:12


Ja det var både for at se om motoren kunne køre og for at komme videre i det hele taget. Bilen skal til maler i starten af december, så der skulle det hele gerne køre.

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-19:58:42


Karsen K. Vi skal da se nogle billeder af dit projekt også :-P

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-20:00:48


Har ikke så mange billeder, men kan da lige prøve om jeg kan oploade dem.

Der skulle da gerne være et under min profil..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-20:06:53


Kig under min profil nu :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-20:13:06


jo jo. Der var de. Jeg har jo også et par motorer til at stå hvis du mangler noget.

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-20:15:30


Er det den røde i din profil du er ved at bygge om ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-20:27:58


jeps. De billeder dér er 2 år gamle, så der er sket lidt siden. :-D

Ting tager tid. ;-)

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-20:36:51


Den ser da ellers fin ud..

Hvor skal den til maler henne ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-21:11:47


Det er hos en autolakér i stoholm. Jeg bor også i stoholm.

D jessen

Svaret d. 08-11-2011-21:32:12


Okay..

Min første Mini blev malet af Stoholm Autolakering, men den lå dengang i Mønsted :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 08-11-2011-21:40:51


Det gør den stadig :-)
Der er også en i stoholm der hedder ågadens autolak

D jessen

Svaret d. 09-11-2011-10:37:49


Dengang var det Holger der havde det, men han døde jo desværre da hans svævefly faldt ned..

KarstenK

Svaret d. 09-11-2011-15:16:05


Så er det mere end 10 år siden du fik minien malet. Mener det var i 2000 de faldt ned.
Min nabo/kammerat havde en far som var med Holger også :-(
Men kender ikke dem der har det nu...

D jessen

Svaret d. 09-11-2011-18:16:56


Ja det var i 95 jeg fik den malet :-).

KarstenK

Svaret d. 09-11-2011-18:51:20


Hej Jessen
Har du i det hele taget, fået svar på dit oprindelige spørgsmål, eller har du selv fundet ud af det ? ? ?
Din tråd er godt nok blevet ret alsidig.
Vil gerne kigge på en løs motor som jeg har stående, men formoder da, at stutsen til slangen sidder hvor den plejer på en A motor.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 09-11-2011-22:15:22


Peter Mogensen

Det beklager jeg meget.

KarstenK

Svaret d. 10-11-2011-15:27:06


Tilbage