Piver ved let venstre sving?

06-11-2011-17:29:57

Min MPIer er begyndt at pive når jeg drejer let til venstre. Lyden kommer fra venstre forhjul, og forsvinder når jeg kommer over de 100, eller når jeg trykker let på bremsen.

Pive lyden er ikke en konstant lyd, men sådan en piv piv piv lyd.
De begyndte i dag da jeg var ude og køre en tur.

Jeg tænker selv om det kan være forhjuls lejet, eller bremseklodsen der rammer skiven?

colakurt

Det kan godt være hjullejet.
Prøv at løfte hjulet fri af jorden og rokke i det.
Men det kan sagtens være en bremseklods. Svært at gætte 100% på.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-11-2011-17:41:06

Hvis det er bremseklodsen, hvad kan jeg så gøre? Kan det justeres eller hvad?

colakurt

Svaret d. 06-11-2011-17:56:12

Arh........det er svært at sige. Måske noget kobberfedt på bagsiden af klodsen kan stoppe det.
Det kan jo også være en lille rustkant på skivens yderste del, der måske rører en af klodserne.
Du kan også prøve at motionere stemplerne i kaliberen. Hvis de går lidt trægt, kan de netop sidde lige en anelse for tæt på skiven.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-11-2011-19:16:33

Jeg tror jeg tjekker bremsen.
De gange jeg har hørt ødelagte hjullejer, har det ofre mere været en knorrer lyd, frem for en pive lyd, de har lavet, så tror ikke at det er det, men det kan selvfølgeligt være en mulighed.

Hvad hedder den del helt præcis jeg skal have fat i, hvis det er hjullejet? Jeg kan ikke finde ordet wheel bearing nogen steder? er det fordi det er en wheel hub jeg skal kigge på? det ligner dem meget, men er det detsamme?

colakurt

Svaret d. 06-11-2011-20:16:18

Hvis du kigger evt. på Minispares side, så søg bare efter wheel bearing eller hub bearing, så dukker der flere op.
hvis du skal til at pille i det, vil jeg anbefale dig at skifte til de koniske lejer. Timken hedder de.
De er meget stærkere. Er fra Cooper S, men passer til din model også.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-11-2011-21:44:40

Nå ja, et link:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34083&title=
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-11-2011-21:46:40

Jeg har nu haft bremsekaliberne af, og motioneret stemplerne, samt smurt dem og bagsiden af klodserne med kobber fedt. Nu hyler den så ikke længere når jeg køre. Tilgengæld er den nu begyndt at hyle når jeg bremser, ikke altid men en gang i mellem.

Både klodser og skiver er stort set nye.

colakurt

Svaret d. 09-11-2011-22:11:58

Argh! Hvad skal man da gøre med de Minier! ;-)
Ingen rust/slidkant yderst på skiven? Det kunne måske få klodserne til at vibrere.
Har du slebet bremseklodserne med noget sandpapir? De kan godt få en glaseret overflade, der ligesom skal kradses op i igen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-11-2011-00:39:28

Det virker ikke som om der er noget der går på. Jeg kan høre at klodserne køre mod skiven når jeg drejer hjulet rundt, men ikke nok til at det bremser hjulet, så bremsen hænger ikke.

Jeg lagde dog mærke til da jeg motionerede bremsestemplerne, at det ene stempel bevægede sig længere ud end det andet, når jeg trykkede på bremsen, efter at bremseklodserne var fjernet og kaliberen afmonteret. I den anden side, hvor den ikke hyler, følges de to stempler ad.

Kan det betyde at den presser skævt på skiven?
Det ene stempel rykkede sig ca dobbelt så meget som det andet.
Dette skæve tryk, kunne måske trykke skiven lidt til den ene side og få den til at vibrere.

Er der nogen måde jeg kan rette op på det?
Jeg har som sagt smurt stemplerne og motioneret dem.

colakurt

Svaret d. 10-11-2011-01:13:15

Stemplerne skulle jo helst gå nogenlunde ens, men jeg tror ikke du skal tillægge det så stor betydning, da trykket er meget lavt, når stemplerne trykkes ud, i ``det fri``. Men omvendt så vil et trægt gående stempel også have sværere ved at slippe igen, når pedalen slippes. Men er klodserne slidt ens i den side?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-11-2011-10:55:49

De ser ret ens ud, og skiven ser også ud til at være slidt ens på begge sider.

colakurt

Svaret d. 10-11-2011-11:22:59

Prøv at slibe klodserne lidt, og så kan du tage en fil og rejfe kanten af klodserne, altså give dem en lille skrå kant.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-11-2011-12:27:27

Tilbage