Ujævn tomgang på Rover Mini 1,3SPI

30-10-2011-20:42:48

Jeg har denne weekend købt mig min første Mini. Det blev til en Rover Mini `93 British Open: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150337151715563.340929.542120562&type=1&l=27cdeb01b7

I motorrummet ligger der en 1,3 single point injection (SPI) motor.
Da jeg ikke selv har forstand på at rode i en motor, så havde jeg ladet mig fortælle at jeg skulle købe en Mini med 1,3SPI motor.

Jeg har problemer med at motoren står meeeget lavt i tomgang (nålen viser under 500 omdr), og ofte går den helt ud. Dvs jeg skal ``holde den i live`` ved at holde foden let på speederen når jeg feks kobler ud og nærmer mig et rødt lyssignal.

Er motoren kørt varm kan den til gengæld sagtens ligge oppe på 1500 omdr i tomgang.
Indimellem hopper den også mellem 1800 og 2400 omdr i tomgang, som om jeg sad og dappede til speederen hvert sekund.

Der er monteret dette kit:
http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_T-KMST100.html
Dog ikke knastakslen.

Nogle bud på hvad problemet kan være?

Jeg bor i Århus, og vil også meget gerne høre om der er nogen der kender nogen, som har forstand på at rode med sådan et problem.

zaibot

Umiddelbart kan du prøve at rense alle stik.
Jeg har set et eksempel på en MPi, der gik ujævnt pga. dårlige stikforbindelser.
Bosch ude på Grenåvej kan udlæse eventuelle fejlkoder, hvis motorstyringen har gemt et eller andet.
Muligvis kan Stenhøj Auto herude i Malling også gøre det.(han er sikkert billigere) ;-)
Ujævn tomgang kan også skyldes et slidt gasspjældspotentiometer.
Og en defekt lambdasonde kan sagtens lave ulykker også.....
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-10-2011-21:05:02


Start med at kontrollerer alle vacuum slanger ved indsugnings manifolden.
Det gøres ved at tage en spray med diesel start og sprøjt på slangerne. Ændres motorgangen er en af slangerne utæt og skal skiftes.
Det er den billige test så lad den først.

mini thirty

Svaret d. 30-10-2011-21:32:35


Hej med jer, tak for svar!
Lyder som en god ide at smutte ud til Bosch på Grenåvej (der ved Veri Centeret går jeg ud fra).
Så må jeg se om de kan læse noget ud fra motorstyringen.

Stenhøj Auto i Beder / Malling er måske en der har erfaring med Mini`er? Jeg vil gerne have lavet et komplet eftersyn ved en mini-mekker, så kunne være lækkert hvis havde erfaring med disse.

Som sagt har jeg IKKE mekanikerfingre, så derfor dette begynder spørgsmål:
Kan man selv skrue sådan en 1,3 SPI motor op i tomgang sådan uden videre? For hvis blot jeg kunne øge tomgangen med 500 omdr, så ville det som midlertidig løsning være lækkert.

zaibot

Svaret d. 01-11-2011-08:39:01


Stenhøj Autos indehaver har selv kørt Mini, så han ved hvad han har med at gøre. Helt sikkert.
Jeg mener ikke man kan justere tomgang? Er det ikke noget med et endestop, og så styrer elektronikken det hele.
Et eftersyn er der sikkert en Minispeed bruger, der gerne vil hjælpe dig med.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-11-2011-10:11:11


Bare lige til info, så skal tomgangen på din motor ligge på 900omdr +-50 når den er varm, det er i hvert fald hvad værkstedsmanualen på bilen siger. Så har du da et mål at gå efter.

colakurt

Svaret d. 01-11-2011-23:38:20


Hej Carsten, Så er det da Stenhøj jeg skal have fat i, medmindre jeg kan få kontakt med en minispeed.dk bruger, som befinder sig i Midtjylland.

Colakurt - Tak for info, den står nu på ca 300omdr ved `varm tomgang`, så et eller andet er der da galt.

zaibot

Svaret d. 02-11-2011-13:17:01


Ja, 300 omdrejninger er da rigelig lidt ;-)
Pulser den sort røg ud, når den står i tomgang?
86936895 er nummeret til Stenhøj auto.
Resten af tjek af bilen er jo ligetil. For hjemmemekanikere ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-11-2011-13:23:12


De 300 omdr er også liiiige lidt nok til at motoren ikke går ud (hvilket den også gør indimellem).
I øvrigt kører den også kun ca 7 km/l :-O
Jeg undersøger lige det med sort røg fra udst.

Jeg har lige oprettet en tråd hvor jeg efterspørger en hjemmemekaniker, og hvis det ikke giver respons, så må den ned til Stenhøj Auto.

zaibot

Svaret d. 02-11-2011-13:39:54


Okay så Men overdrivelse fremmer jo forståelsen :-)
Har sendt dig en pm med forslag.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-11-2011-13:49:29


hva så er problemet løst???? der sidder lambdasonde i udstødningen kan også nemt være en fejl undersøg evt. gasspjældet hvis det er soddet til rundt i kanten laver den vacum i manifolden og derved den lave tomgang der sidder også en tomgangsventil på mpi´er sidder den på manifolden men på din mener jeg faktisk den sidder på selve gasspjældet og regulere åbningen af hele spjældet prøv evt. også at kontrollere den om den regulere overhovedet det er noget med de har en tendens til at gro fast det er ihvertfald et par muligheder og ja vaccumslanger er den også sart overfor hvis de er utætte :-)

zeemax mini

Svaret d. 21-12-2011-15:08:26


eftersom den bruger rigeligt med benzin lyder det bestemt som en dårlig lmbdasonde....hvordan går den ellers....ryger den sort især når du kæpper ril den eller????? der sidder også en vacumslange ind i styreboksen hvis den er faldet af kan den ihvertfald ikke finde ud af det da den skal bruge den til at beregne hvor meget belastning du køre med :-)

zeemax mini

Svaret d. 21-12-2011-15:10:51


Varmelegemet på undersiden af indsugningsmanifolden er defekt, men har åbenbart ikke den store indflydelse på motorgangen.
Eneste ``rygende pistol`` var tændrørene! De virkede simpelthen ikke.
Så efter lidt småkørsel, nulstilling af stepmotoren, eller indeksering af dens step, eller hvad det nu hedder, kom tomgangen op på det normale, og den kører igen.
Fueltrap og diverse slanger blev tjekket og en enkelt bøjning skiftet. Mapsensoren reagerede også ved undertryk.
Zaibot så ihvertfald glad ud, efter en lille køretur :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-12-2011-15:27:17


Tilbage