udludtning af crankcase

28-08-2011-19:06:15

Hej hej

Til general forsamlingen i år gik snakken jo godt og der blev kigget på biler, jeg stod og snakkede med en flink mand mens vi kiggede ned i motorrummet på min egen mini 850ccm.

Han sagde at det var dumt at ha den slange fra udluftning af Crankcase/``motorblokken??`` somm gik op til kaburatoren, den var ikke nødvendig længere, det var noget med regenerering af dampe osv. så vidt jeg forstod.
Nu havde jeg så lidt slange halløj der sprang som skulle skiftes og så tænkte jeg.. den vil jeg da fjerne og sætte et af de smarte små luftfiltere på, men da jeg fjernede slangen ville min motor overhovedet ikke stå i tomgang og var ikke ret villig til at ta gas`en??
Og det skal siges at min gamle min har ALDRIG haft det problem... jeg prøvede at sætte slangen på bare løst, og vuuupti, så spandt den bette røde igen som en MIS!!

er der nogen der kan gi mig lidt forklaring på det? det er ikke livet om at få den slange væk, ville hellere ha at den køre total perfekt, men nysgerrigheden gør mig lidt rundt på gulvet.


Mvh Molly

Molly

Der var vist lovkrav fra engang i 70´erne om at udluftningen skulle føres til indsugningen, så dampene blev forbrændt, fremfor smidt ud i den friske luft.
Men hvis du tager slangen af karburatoren, skal studsen i karburatoren proppes til, ellers suger motoren masser af falsk luft, og blandingen bliver mager.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-08-2011-19:46:15


Hej.

Der er også en anden vinkel der fik mig til at sætte slangen på igen.
Navnligt at det danner et fint undertryk i krumtaphuset som hjælper med at holder olien inde. Dvs. jeg satte et smart filter på og stoppede hullet til i karburatoren, og efter et par år hvor jeg har døjet med lidt drypperi sætter jeg den på igen, og det drypperi blev MEGEt reduceret, og er faktisk helt forsvundet med et nyt topstykke jeg har sat på.
Tilgengæld kan det jo godt give en lidt højere co måling, så pil den af ved syn ;-)


Jeg snakkede med en som er maskinarbejder på et skibsværft og de havde et problem med at olien pissede ud ved alle pakdåser nede i maskinrummet, altså i litervis. De fandt endeligt ud af at der var en utæt pakning i en af dørene ned til maskinrummet, så det overtryk de laver dernede for at holde olien inde i maskinen fes ud der... så det er vist ikke helt ved siden af :-)

en sidste ting, hvis den ikke stiger tomgang og nærmest går ud når den trækker falsk luft hvor slagen sad, kan det godt tyde på en lidt mager blanding.


vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 28-08-2011-21:44:09


Julian har ret. En af fiduserne er nemlig at motoren suger luften ud af bundkarret, og derved nærmest forsøger at lave et undertryk.
Luften erstattes via et bette hul i påfyldningsdækslet.
Vizard har faktisk beskrevet en metode til at gøre det system mere effektivt, ved at lade udstødningen suge gennem en kontraventil. Men det kræver nul modtryk, og godt med freeflow.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-08-2011-21:49:25


meeeeget spændende læsning!! lige hva jeg kunne bruge:-)

jeg lader helt klart slangen være hvor den altid har været, den køre som en drøm i alle slags temperature osv. og tomgangen er så fin og dejligt at høre på samt villigheden til at patte de gyldne dråber i sig (benzin)fejler intet, så hvorfor ødelægge det og få en masse bøvl ud af det;-)

takker for svarene, altid godt med nogle kloge hoveder

Mvh Molly

Molly

Svaret d. 29-08-2011-20:38:00


Tilbage