Gevind Bundskrue

05-07-2011-20:20:48

Hej

Er der nogen der ved hvad gevind der skal være til olieaftapnings skruen i gearkassen? og evt. hvor man kan finde det? gevindet i min er desværre drejet over, og olien sejler bare ud af den :(

mvh. Frank

FWZ

Velkommen i klubben :-(
Det er 5/8`` UNC, 11 rynker pr. tomme.
Minispares har en selvskærende, der kan redde hullet. Men den prop er uden magnet.
Ellers kan du skære M18, og bruge en sætskrue.
Jeg har med held flyttet magneten over i en sådan een.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-07-2011-20:57:22


Har godt set den der selvskærende bundskrue, men har en mistanke om at gearkassehuset ikke vil holde til ret mange olieskift hvis man bruger den?

men vil da prøve og kigge på om jeg kan få skåret det op til 18 mm tror jeg :)

mvh Frank

FWZ

Svaret d. 05-07-2011-23:13:44


En anden mulighed er at montere en Time-Sert gevindbøsning af stål. Så har du ikke problemet med en bundprop som bliver spændt direkte i aluminium længere. Time-Sert laver vist godt nok ikke en bøsning i 5/8``, men det ser ud til at de sælger en 16mm, som jo svarer til 5/8``.

http://www.timesert.com/html/drainplug.html
Se videoklippet på hjemmesiden.

Jeg har ikke erfaring med at montere sådan en i en Mini, så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Men jeg ved at mange Audi og VW`ere har alu-bundkar i motoren, og disse gevind ryger tit. En af mine venner fik monteret en Time-Sert bøsning i kærestens A3 på et VW værksted. Hurtigt klaret. Derfor er mit forslag at prøve at finde en VW, Skoda eller Audi mekaniker som måske kan hjælpe dig?

Ellers kan du købe kittet hos Würth, som forhandler det i Danmark. Men det bliver nok alt for dyrt i forhold til at reparere et enkelt gevind. De kan også købes på ebay i USA til helt andre priser, men det bedste bud er nok at få et værksted, som har værktøjet, til at montere en bøsning. Der er også mange motorcykelværksteder som bruger disse bøsninger.



pdb

Svaret d. 05-07-2011-23:38:41


Tilbage