jeg synes jeg ryger for meget!

28-06-2011-13:43:37

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med disse symptomer?

Når jeg starter bilen kold og kører den første kilometer har jeg meget blå røg, lidt mere end jeg kan li`
Når den så er blevet varm går det ligesom i sig selv.
Men hvis jeg så kører med enten en konstant fart ved lavere omdrejninger i et stykke tid, og så accellerere kommer der lidt som så forsvinder igen.
Og hvis jeg har stået i tomgang et stykke tid, og så accellerere prutter den igen noget blåt, som så går i sig selv.
Det lugter ikke direkte af olie, som man kender det, nærmere som kold forbrænding. Men jeg synes det er for meget røg til at skulle være benzin, og lidt for blåt, men jeg kunne tage fejl.

Hvis jeg så giver den lidt omdrejninger ud i andet gear f.eks. når den er varm kommer den med en god lille sort sky, men intet blåt - den sorte sky ser meget normalt ud ;-)
----

Som de fleste sikkert ved, da jeg flittigt har fortalt om mine skøre projekter sidder der et 12g940 topstykke på, og det her er nyrenoveret og trykprøvet så det burde ikke være det.

Så, kan jeg ha en dårlig toppakning? altså en der er ``født`` dårlig? eller er toppen allerede flækket? eller hvad kan det være?
Jeg måler jo ca. 11 kg/cm2 på alle cylindre, med mindre end 1kg til forskel dem imellem.
Jeg har ikke køler problemer, olie i kølervandet eller noegt.
Jeg har ca. 4-5kg/cm2 olietryk ved kørsel og ca. 1 i tomgang, men jeg bruger olie, masser af olie... øv bøv!

julianfalck

Hej Julian.

desværre er det således, at når man renoverer et topstykke, eller køber et nyt, og sætter det på en gammel motor, vil 90 % af disse tilfælde give øget olieforbrug. den bedre kompression kan nemlig betyde, at der udvikles en smule underkomprsession, med slidte olie/stempelringe, og det giver lidt blå røg ved opstart af kold motor, indtil cylindervægen er skrabet helt rent igen.
Har du sort røg, kan det også tyde på lidt vand i systemet, og du fortalte selv i en anden tråd, at duhavde varmeproblemer, så din toppakning kan have taget skade, men prøv at efterspænde.
Hjælper det ikke så ring til mig, så må vi finde årsagen ved en røgtest.
Dit olieforbrug kan også skyldet at din motor simpelt hen er slidt op, specielt hvis den har kørt med for stort benzin forbrug, og herved ``vasket`` cylindervægen ren, så du ikke har haft den rette smøring af cylindervægen, og herved unormalt slid.

Hilsen
Keld

knast

Svaret d. 28-06-2011-14:02:14

Hej Knast.

Burde jeg ikke ha` slidkanten i toppen af cylinderen hvis jeg har slidt den op?
der er intet at mærke deroppe. - men det lyder da sandsynligt at det bare er fordi den er slidt hvilket den altså også er, og underkompressionen samler lidt op på væggene når den er kold.
Men den har jo også gået sine kilometer den motor..
Mine køle problemer er væk, og vandet bliver i køleren, med mindre det selvfølgelig er olie halvdelen af det ;-) men den har været det samme sted de sidste mange dage, så det fiser ikke ud eller ind der.

Kan jeg ikke blæse luft i en cylinder og høre mig frem til hvor det fiser ud? Ville jeg kunne se på olietryksmålere hvis der skulle være et læk i toppakningen ud i en oliekanal, eller hvordan kan jeg finde ud af det uden at skulle hive toppen af igen?

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 28-06-2011-14:18:16

Der skal ikke mange ridser i en cylinder til, for at der bliver olieforbrug.
Hvis du sætter trykluft på cylindrene, vil der altid fise noget nedenud. Det kan du let høre gennem stødsstangshullerne i topstykket. Så er det jo lige med hvornår det er for meget.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-06-2011-15:48:29

pis mand!
jeg vil ha` en ny motor, men har ingen penge.... :-S

julianfalck

Svaret d. 28-06-2011-16:00:36

Hej Julian

tag det lidt roligt, for der findes aditiver, som kan hjælpe, hvis skaden er lille.
Du kan starte med at fo målt dit co2 udslip fra motoren hvis toppakningen er årsagen. Flere mekanikkere har en sådan, som sættes på køleren, men stadig viser den kun hvis en del af udstødningen går i køleren, for med olie fra toppakningen er det en anden snak.
jeg ser lige i gemmerne om jeg har mere Oil Stop.
Hvor stort er dit forbrug egentlig ?

keld

knast

Svaret d. 28-06-2011-16:12:38

uha, fra max til min på en tur til roskilde og tilbage med 110km/t
sikkert væsentligt mindre med 100km/t
Min vudering er at der ikke smutter noget i køleren.. har haft dårlige toppakninger hvor udstødningen har lagt tryk på køleren, og her plejer dekslet at lukke noget ud ved høje omdrejninger når trykket stiger.. men vandstanden er stabil, en halvanden cm nede i køleren og der har den stået i en halvanden uges tid..

Men jeg får en co måling iløbet af den næste uges tid, for da skal de gennem syn., hvis den kan. jeg går den godt varm, udlufter krumtaphuset med et filter og stopper hullet i karburatoren og letter blandingen så den lige og lige kan køre.. :-)
så bør den gå lige igennem...

julianfalck

Svaret d. 28-06-2011-16:53:04

Jeg håber der er langt til Roskilde og retur ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-06-2011-17:51:39

der er godt og vel 80km
Jeg må altså ha` lavet en eller anden fejl da jeg samler den.
Det kan jo ikke blive så slidt i cylinder væggene på 4 dage?!?! det må være den toppakning, så jeg river den af igen og smider nye bolte på og en ny pakning.
OG GØR DET ORDENLIGT DENNE GANG! ;-)

Jeg har stadig ca. 3uger inden syn.

julianfalck

Svaret d. 28-06-2011-20:52:33

Har du kørt længe med fed blanding ?

Keld

knast

Svaret d. 28-06-2011-21:30:22

Det er sgu nok den HIF karburator..........:-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-06-2011-21:40:28

jeg kører på måske endda på en lidt for mager blanding, du ved, benzin økonomi.. ;-)
Og jeg tjekker jævnligt om omdrjeningstallet falder hvid jeg klemmer vakumslangen sammen, hvis den gør er den gal med vakumdåsen.. :-)

he he jelshøj...
Ja ja ja ja.....

nu flår jeg toppen af og ser, så kan jeg også lige tjekke om der er kommet nogen underlige ridser eller der er slør i ringene... men mest om jeg har ødelagt pakkningen da jeg montere den...

julianfalck

Svaret d. 28-06-2011-21:48:30

Tjek du dine tændrør. og kik på dine stempler.
Så kan du finde fejlen. Det sku THE MINI MAN jo vide !!!!!!!!!!!
(Oli stop. Ha ha ha ) hvad med gå væk hund :-)

Mini hilsen Paw

wap

Svaret d. 29-06-2011-22:23:45

jeg synes tonen tog en uheldig drejning.

Kan f.eks en benzinpumpe lække benzin ned i krumtaphuset?
Jeg begrunder min mistanke i at mit olietryk også falder ret så meget når maskinen er helt gennemvarm. Faktisk helt ned til 2-3kg/cm2 ved 2500rpm.
Og her er jeg 2-3mm under max mærket på pinden.

julianfalck

Svaret d. 30-06-2011-15:11:49

nårh ja, også at røgen ikke er HELT blå, og lugter mere af benzin end rigtig olie brænder dunst...

julianfalck

Svaret d. 30-06-2011-15:12:37

Pumpen kan godt lække ind i bundkarret.
Olietrykket? De kloge siger ca. 1 bar pr. 1000 omdr.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-06-2011-16:12:33

nårh... så er det jo fint... :-)

julianfalck

Svaret d. 30-06-2011-16:27:12

Hej Julian

Den måde din bil ryger på, tyder på lidt rigeligt benzin i cylinderen
jeg har selv haftproblemet med en HIF 44, som betød at motoren blev slidt op på 5000 km.

Dine stempelringe kan godt ``hænge`` lidt, eller slet og ret sidde fast i slagge.
jeg har ikke mere Wynns Oilstop, men du kan købe det hos Lindebjerg tror jeg, det har før hjulpet.
En dåse koster godt en hund, og kan være værd at forsøge med.
Hvad farve har dine tændrør ?

Keld

knast

Svaret d. 30-06-2011-20:19:05

onsdag næste uge splitter jeg det hele ad igen.
jeg skifter også olien igen, og slavecylinder (den gik også) og benzinpumpe.
Så ser jeg lige hvordan det ser ud dernede.

Det som undre mig det er den gør det nu og ikke lige før jeg skiftede.
Helt klart den øgede kompression trækker noget med op, men det her er for meget til det kan komme forbi ringene, det må simpelthen komme et andet sted fra... Men ja, onsdag :-) så ser vi..

julianfalck

Svaret d. 01-07-2011-00:00:16

Æv..........skal vi vente så længe? ;-)
Boman har jo skrevet, at hvis stemplerne er rene, er ringene ikke tætte længere.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-07-2011-09:00:18

vi får se, ne rensede jeg dem jo lige af da jeg skiftede forleden, så jeg ved ikke hvor hurtigt sådan noget koks sætter sig, men jeg har jo ikke kørt meget...
:-)
Ja, ha` nu lidt tålmodighed...

julianfalck

Svaret d. 01-07-2011-09:10:59

Vi venter................................
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-07-2011-11:22:06

Så har vi passeret onsdag. Hvad skete der så? ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-07-2011-00:32:28

den ryger ikke mere end den skal nu :-) det var nok pakningen..
den så helt almindelig ud inden i.
Godt nok var der opbygget sig ret meget koks på ventilerne, men tændrør var sandfarvede... tja, :-) mit olietryk er også noget mere normalt nu..

julianfalck

Svaret d. 10-07-2011-08:17:18

Det lyder da lovende.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-07-2011-09:50:31

Hurra... Ingen underlug røg og olietryk tilbage på normal og ikke mindst tilbage på ``normalt`` olie forbrug!! Yes! Utroligt, nogengange skal man snuppe den billige del (toppakning) :-)

julianfalck

Svaret d. 11-07-2011-15:30:50

Stort bifald. :-)
Der kommer da noget godt ud af din ihærdighed. Tommelfinger opad.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-07-2011-15:46:46

jeg arbejder jo til daglig som ``problemløser`` og det er meget sjovt som ens rækkefølger i fejlsøgning kan genbruges i motoren... eller hele bilen for den sags skyld.

julianfalck

Svaret d. 11-07-2011-16:11:15

Tilbage