Væk med samlingerne.

21-06-2011-22:32:29

Hej... Er der nogen der har kendskab til om man uden videre må skære samlinger af rundt tag og stolper samt panel,også fuldsvejse det så den blir ``glat``... har set det på en mini 850, men den stod uden plader. kan ik se man tager noget af styrken fra den tvært imod når det blir fuldsvjest. håber der nogen der kender noget til det.

tomini

dette er ikke tillalt ;-)

NH

Svaret d. 22-06-2011-02:54:22

Hej.
Den med at fjerne samlinger, går ikke af flere grunde.
man svækker karossen væsentlig, selv om man fuldsvejser, for belastningen af karossen omlægges.
Ved fuldsvejsning fratager man karossens vrid moment, og hvis dette ændres, opstår der problemer andre steder, fodi en selvbærense karosse fordeler belastninger i det moment den er konstrueret til, og her er de falsede samlinger en del af den konstruktion som optager disse påvirkninger.
Når man fuldsvejser bliver karossen for stiv, og så må en anden del af karossen optage disse påvirkninger, og det kan falde meget uheldigt ud.
Det kan godt være dette lyder lidt langhåret, men for lægfolk er det en smal sag.
jeg har selv i min BUG været omkring Teknologisk, og fået laver test samt måling af netop vridmomentet, og det er ikke bare lige, skal jeg hilse og sige, og det er ingenlunde gratis.
Jeg fik kun min godkendt, fordi jeg til min egen skuffelse blev tvunget til at bibeholde de satans kanter, but that`s life.

Knast

knast

Svaret d. 22-06-2011-08:50:46

Det er jo også et spørgsmål om, at ødelægge en Mini, total og aldeles!
Værdien falder/fjernes ved salg!
Ses mini venner
JLF

jlf1

Svaret d. 22-06-2011-16:31:57

Tak for svaret knast...
til jlf. syntes nu ik man ødelægger den som så, sys mere man fremhæver de runde former.men det er en smags sag om man er til det orignale,og den skal
fremstå som fra fabrikken..
eller den ska ha et pift og et skørt..

tomini

Svaret d. 22-06-2011-20:05:34

Til gengæld har jeg af synshallen fået godkendt tagsænkning på en mini :) Efter samme principper som boblerne også tagsænkes...

At projektet så strandede der da jeg synes det ville være synd i sidste ende er så en anden sag... Men synshallen havde ikke noget problem med det.

Mange gange tror jeg faktisk der er mange ting der strander ved skrivebordet som egentlig ville kunne have ladet sig gøre hvis man bare starter med at kontakte de rigtige fagfolk...

Buggyboy

Svaret d. 23-06-2011-18:34:17

Jeg har en karosse til at stå der er fjerne alle kanter på. pånær tagrende, den er synet med konstruktive ændringer og er skrevet i papir!
så det har kunnet lade sig gøre, den er synet ved det gamle statens bilinspektion i viborg for mange år siden!
Jeg har planer om at denne skal på vejen igen om nogle år, men dog ikke uden et bur i!

Med venlig hilsen
Lasse Meclenborg

slaske

Svaret d. 24-06-2011-08:40:54

jeg vil prøve og høre synsmanden af her om fjorten dage når jeg skal til syn med firmabilen, håber han er til og snakke med...

tomini

Svaret d. 24-06-2011-19:16:44

Hejsa nu var jeg til syn i torsdags, med firmabilen.. og der spurgte jeg lidt til det med og fjerne kanter og skiver på en pickup, bremser var der ik noget med. og det med kanterne mente han der var givet tilladelse på et tispunkt, men jeg skulle ringe imorgen så sku han have det rigtige svar..

tomini

Svaret d. 10-07-2011-18:55:57

Så fik jeg svar på og fjerne alle samlinger. og det er tilladt det eneste jeg skal er og stille med bilen i synshallen inden jeg sliber og spartler ud så de kan se svejse arbejdet er fagligt iorden...

tomini

Svaret d. 12-07-2011-08:18:38

Jeg har set flere Mini`er der er synet med det og har selv synet en Mini uden kantlisterne fra tagrenderne ned mod hjulene.
.... Vi har også en HELT uden kanter i Mini Klub Sjælland, Knast... Du burde have set den. Den er synet som den står!

Mvh

Anders

Anders E

Svaret d. 11-08-2011-22:14:06

På en måde er det mærkeligt, at det ikke er lovligt at fjerne kanterne.

Mini`en er jo lavet som en yders billig bil, og kanterne blev lavet med det formål, at ufaglært arbejdskraft skulle kunne svejse den sammen.

Da fagforeningerne forhindrede, at ufaglærte fik lov at svejse den, er kanterne egentlige overflødige (og det ikke en del af Issigonis design).

Boman

Svaret d. 12-08-2011-09:51:28

Tilbage