kompressionstest

20-06-2011-16:00:38

Hejsa.

Hvad måler i ca. i kg/cm2?
bare sådan i omegnen af....

Jeg kan også spørge sådan her, hvad bør jeg måle med et 12g940 på en 998cc blok?

:-)

vh
Julian

julianfalck

Almindelig slatne Minier med x.antal km. på klokken; 11-12 kg. Plus /minus.
Hvis det et standard 1275 topstykke skulle kompressionen vel ligge omkring.............. 9 til 1.
Er motoren nogenlunde tæt, burde du vel sagtens kunne få de der 12 kg.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-06-2011-16:09:05


fedt tak! :-)
det var lige det jeg skulle bruge, man kan sgu altid stole på minispeed!
og især dig carsten! :-p

Jeg skal iøvrigt ud og prøve et cell batteri fra en 650cc yamaha motorcykel fra 70`erne, rolig nu, det er ikke originalt, men ham der bygger den går meget op i vægt. motoren på cyklen er lavet sådan at begge cylindre køre synkront og tænder samtidig, så den skulle eftersigende larme pænt meget ;-)

Nåh, men han siger at han snildt kan trække 15-20amp fra det batteri, og det vejer knap 1.5kg, imod min 15kg tunge gamle ulækre blyklods.

Så jeg har fået lov til at se om det kan dreje bilen, de koster i omegnen af 1000,- så hvis det kan er jeg det fattigere ;-)

julianfalck

Svaret d. 20-06-2011-16:31:50


hmmm, mellem 11 og 11,5 på 1 3 og 4, hvor 2 målte 10,5..
det er jo også en gammel motor, men det er nok de gamle ringe..

julianfalck

Svaret d. 20-06-2011-19:58:22


Tja.........der er ikke meget potens i de tal. Måske du skulle prøve med lidt viagra i tanken ;-)
Men så længe de er indenfor 1 kg, så må det vel række.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-06-2011-21:15:47


sjovt nok kører f.eks. en mx5 med max 13.5, og synes at acceptere min. 9.3 på en brugt motor med mindre end 2kg difference mellem cylindre... så, er det ikke meningen den skal være lidt sjov? altså så mindre end 1kg mellem mine er jeg jo ikke helt så galt afsted... men det kunne være bedre...

julianfalck

Svaret d. 20-06-2011-21:19:47


Ifølge min perforerede hukommelse, er det max. 1 bar/kg i forskel mellem cylindrene på Minien.
I den danske manual står nogle kompressionstryk værdier. Det er vist godt og vel 10 for de almindelige small bore. Lidt mere for Cooper, og Cooper S motorerne mellem 13 og 14 kg.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-06-2011-21:26:04


Er det en helt standard 940 top eller er den planet? Skal jo lige have et sammenlignings grundlag når jeg får tjekket min. Jeg har til gengæld nye stempler og stempelringe plus nyopborede cylindre så jeg burde (forhåbentlig) ikke få en nævneværdig forskel.

Swish

Svaret d. 21-06-2011-09:23:56


Du skal altid tage den slags tal med forbehold. Der skal ikke meget til, før man får udsving. Og hvis motoren er nyrenoveret, skal indmaden også slides til, før man får de bedste værdier.
En 1/2 slidt MG Metro motor, jeg har pillet lidt i, lå på mellem godt 13 og 14,2.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2011-09:29:04


Jeg målte også kold.
Man bør jo måle ved arbejdstemeratur, alt metal udvider sig jo lidt, og det må jo også ændre lidt på de tal.
så jeg måler lige iaften når jeg har kørt en god tur...

Swish, det er en MG Metro top, efter sigende en af de aller sidste, så den skal ha` et marginalt mindre kammer, den er blyfri og er født med hårdere fjedre... :-) men det har aldrig været planet. der er nye styr og ventiler i.

julianfalck

Svaret d. 21-06-2011-09:53:29


Jeg har sammenlignet kold måling med varm. Forskellen var minimal.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2011-10:32:02


til hvilken vej? :-)

julianfalck

Svaret d. 21-06-2011-10:42:44


Det kan jeg sgu da ikke huske, jævnfør tidligere indlæg ;-)
Nok lidt højere ved varm. Helst.
Men det er jo mere forskellene mellem cylindrene, og ændringerne over tid, der er interessante.
Sammenligning med andre motorer er lidt `` dick meassure contest``
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2011-11:10:36


nårh nej, det er jo bare rart at vide om man er nogenlunde tæt, og ikke bøjede ventiler , smarede sæder ringe til hundene osv.. ;-) det er da også for at fornemme et minimum af en art... og yes forkellen mellem cylindre...
Bør man måle med tændrørne i dem man ikke måler, eller alle rør ude?

men hvis man blev kopressionsnørd og sigtede efter ens på alle og højst mulig så kunne de da også være en sport ;-)

julianfalck

Svaret d. 21-06-2011-11:21:39


Absolut. Enhver perversitet kan jo tolkes som en sport ;-)
Alle tændrør ude, så motoren får så meget fart på som muligt.
Angående minimum, målte jeg mellem 2 og 3 bar på en 1100, der havde stået på ``lager`` i flere år. Hvis jeg så drejede ventilerne med en polygribtang om ventilskålen, der holder fjederen, fik jeg et par bar mere. Så der skal ikke meget til, før der er ændringer.
Motoren fejlede som sådan ikke noget. Og Appelsinen kørte mellem 8 og 10 tusinde med den, inden den røg på lager igen.
Så helt afskrive en motor pga. lave kompressionstal, kan man så ikke lige......
Men de værdier du målte, taget motorens alder i betragtning, er nok ikke så skidt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2011-11:43:59


ja, det er en a motor, ikke a+, som jeg har kørt 30-40000 i over de sidste 5-6år... og jeg ved ikke hvad den har lavet før mig... :-) så den skal man ikke kaste mudder på...

julianfalck

Svaret d. 21-06-2011-12:42:08


Uha nej, vi skal ikke tilsvine folk mere, end de kan klare ;-)
Sådan en A motor kan jo skramle i årevis, uden at dø.
Olieforbrug er jo også en indikator for indmadens tilstand.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2011-13:10:36


Hej Julian

Husk når du tager kompression, at som carsten skriver, ud med alle rør, og så spederen i bundstilling når du måler.
Så kommer du ikke tættere.
Knast

knast

Svaret d. 21-06-2011-14:31:50


yes yes, i vidste det med speederen, men jeg var i tvivl om det med rørene...:-)
jeg tager den varm i aften.

julianfalck

Svaret d. 21-06-2011-15:30:30


Carsten, du havde ret... ingen forskel på varm og kold.. :-) det må måles i gram/cm2 så... 11.5 på 1-3og4 og lidt mere end 10.5 på 2`eren..

julianfalck

Svaret d. 22-06-2011-09:24:52


Okay så.
Jeg håber du har skrevet tal og km. ned, så kan du teste igen, når du har tævet den nogle km. Måske den så har fået kørt det nye topstykke lidt ind.
Det bliver da interessant.
Vi ``stayer tuned`` :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-06-2011-11:11:42


he he... tal står jo her, men km... hmmm... jeg kan skrive 000009... det var det den nåede til da den startede forfra for 2år siden :-)

julianfalck

Svaret d. 22-06-2011-12:39:05


:-) Sider kan jo gå ned, og den slags ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-06-2011-13:16:09


Tilbage