12g940 fra MG metro

11-06-2011-22:39:53

Jeg har så anskaffet mig et topstykke fra en mg metro.
Temp. følerens gevind har en anden dimension dvs. mindre end det ``normale`` jeg kender fra mit gamle 12a145 og mit smadrede ældgamle 12g940... er der nogen der ved hvilken føler jeg skal finde? eller hvad den hedder...?


vh
Julian

julianfalck

?? Er der ikke kun een type, medmindre man tæller tudsegamle topstykker med? Var der noget med en overgang til dem, for at få følerne til at passe. Noget med mekaniske følere, eller noget...
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-06-2011-12:07:36


der er et meget mindre og noget grovere gevind.. jeg kan vel bore det op til det normale.

julianfalck

Svaret d. 12-06-2011-13:29:40


Jeg har lige målt på en føler fra et MG topstykke. Det er noget rørgevind, 3/8`` med 18 rynker pr. tomme. Gevindbor 14,5 mm.
Hvis jeg læser rigtigt..........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-06-2011-16:08:18


Det kan være der sidder et tudsegammelt overgangsgevind fast i den... ;-)

julianfalck

Svaret d. 12-06-2011-20:53:10


du kan købe et overgangs stykke. tror måske georg har det.

emaljevan

Svaret d. 12-06-2011-22:19:42


jeg tror det er det der sidder i og driller... jeg skal ha det ud på en måde...

julianfalck

Svaret d. 13-06-2011-10:33:32


Her er et billede af det.
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/1002.JPG
jeg synes ikke der sidder et reduktionsgevind i der.
Er der nogen i københavnsområdet der kan bore sådan et op til normal størelse og skære gevindet? der er vel tommer eller?

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 13-06-2011-16:10:33


Hej Julian
Efter hvad jeg kan se, burde det være 5/8`` UNF i alle
topstykker. Jeg har snittap til det.
Undskylder at jeg ikke fik meldt tilbage ang. pris på top.
Venlig hilsen
Peter Mogensen

Peter Mogensen

Svaret d. 13-06-2011-16:48:44


Det ser da meget normalt ud i størrelsen, lige bortset fra at gevindet ser noget smadret ud.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-06-2011-17:00:02


Peter, det lyder fedt! måske vi kan finde ud af noget med det en dag her snart? og, det gør ikke noget, jeg fik bare stress og købte det her da det lige kom på banen.

Carsten, jeg kan bare ikke forstå det er 4-5mm mindre en det i de andre toppe jeg har,, og jeg har prøvet at stikke føleren i fra det andet, hvilket svare lidt til at stikke en grydeske i en stikkontakt... ;-)

julianfalck

Svaret d. 13-06-2011-19:14:14


:-) :-) *fisk*, eller noget.................
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-06-2011-19:21:36


næhh do. jeg må få skåret det op i størelse... :-)

julianfalck

Svaret d. 13-06-2011-19:33:34


jeg fatter intet

julianfalck

Svaret d. 14-06-2011-11:50:14


Er det nyt?? :-D :-D
Syntes nu også det virker en smule gusten.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-06-2011-11:58:26


det er totalt strange.
en 50øre er 21.5mm og du skrev tidlgere en 14.5mm som gevindbor til en mg føler-
og det passer på mig meget godt i forhold til mit billede.
, men den føler der sidder i mit gamle, og den man kan købe der hedder GTR101 er gevindet 15.87mm øhhhhh jeg er meget forvirret! jeg KAN IKKE finde noget følere der skal sidder lige der i toppen og ikke i sandwich delen på et mpi thermostathus eller i indsugninges manifoldet der har et andet gevind en et GTR101, og det er altså noget større end det hul jeg har i min top.
jeg fatter intet! hva skal jeg gøre?!??!? :-O

julianfalck

Svaret d. 14-06-2011-12:30:32


sjovt, jeg fandt et billede af et tunet ford anglia 105e motor hvor topstykket lignede, altså rigtig meget, men føleren til den er en med et 3/8`` gevind som er ca 10mm, hvilket sikkert passer bedre, og alt det gør det ikke nemmere! havd?

http://mk1-performance-conversions.co.uk/aquaplane.htm

http://www.vintagecarparts.co.uk/en/3448~temperature+sender+unit-details/

jeg bliver jo sindsyg! men er man en rigtig mand hvis man finder en bolt, blokker hullet og køre UDEN! ? ;-)

julianfalck

Svaret d. 14-06-2011-12:45:37


Det er ved at være røvsygt nu, ikke? ;-)
Gad vide om det er noget helicoil, der er proppet i hullet.
De 14,5 mm eller ca. er diameteren hvis der skal skæres bemeldte gevind. Føleren er som du skriver knap 16 mm. Det passer fint nok.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-06-2011-13:53:03


Hej Rødder og Julian

Topstykket er fra den sidste Metro MG, som er produceret, og har kørt med elektrisk føler.
Den originale føler på disse modeller er med mindre gevind, og sidder med en adapter, men der fås en føler som passer i gevindet fra B.la Alegro.
Der er nemmere at bore hullet op og skære det gevind man ønsker.
Det har jeg selv gjort et par gange.

Knast

knast

Svaret d. 14-06-2011-15:47:40


uha, nu kan det komme på imorgen aften! kan næsten ikke vente på al den dejlige kompression! ;-)

julianfalck

Svaret d. 14-06-2011-19:27:24


nu sidder der på, og det går super godt! :-)
fedt

julianfalck

Svaret d. 16-06-2011-07:25:21


Du er satme hurtig! Det må være firefjeredels takt ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 16-06-2011-11:05:31


3/64 bangh bang bom... men kølersystemet skal lige vende sig til det, ellers skal jeg måske ha` en anden thermostat i iforhold til at der ikke er bypass på det her topstykke, den bliver nemlig MEGET varm før den åbner, faktisk så varm at den spytter en del vand ud af dekslets overtryks ventil. Men jeg glæder mig til rullefeldts dag på fakse ladeplads, fordi, den trækker helt rent fra 2500 og op, og MEGET længere op.. :-) men jeg skal lige ha` taget en kompressionstest... og min vakum anordning er gået igen, så igen må jeg på fikseren... :-S

julianfalck

Svaret d. 16-06-2011-16:10:09


Ikke dårligt. Jeg har også lige fået sat mit 12g940 på igen med nye styr + elektronisk tænding. Det er noget der gør underværker i forhold til den gamle top fra 1000`eren. Nu er det vist bare karburatoren der halter bagefter. Glæder mig til at få sat en anden på! Du må gerne lige melde tilbage mht. kompression. Jeg kunne slet ikke måle min da den gik ud af skalaen på den tester jeg har liggende. Den går vist kun til 10 bar så vidt jeg husker.

Swish

Svaret d. 16-06-2011-16:40:07


Måske dækslet ikke kan leve op til den påtrykte værdi ;-)
Så mange klø giver du vel heller ikke motoren.
Termostaten kan da ryge en i gryde til test.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 16-06-2011-17:23:33


hej Julian.

Det er klart kølesystemet skal modificeres en smule, da du nu ikke har bypass i toppen mere, samt en blok med mindre vandkanaler, og vigtigst, din vandpumpe.
Metroen kører med en high caoacity, som fås hos minispares, og Georg vel sagtens.
Der findes også en shunt ring til dette brug, den fås hos minispares, men tag en gammel thermostat, og fjern indmaden, så kun ringen er tilbage, så passer pengene igen

Hilsen
keld

knast

Svaret d. 17-06-2011-08:15:56


Altså så den bare er konstant åben?
Har bare ladet mig fortælle at topstykket bliver kølet ``skævt`` pga. flowet, og det slår sig, men det er vel kun dem der tager den helt ud, og hvis man lader ringen sidde er flowet korrekt, som hvis den havde åbnet sig i en normal situation... lyder logisk..

julianfalck

Svaret d. 17-06-2011-10:12:57


fandt iøvrigt et rigtig fint materiale til at lave membraner til vakum, køb et par heavy duty kemikalie resistente handsker fra rs components, altså dem man bruger når man er i de trælse rum på keminova.. og klip din membran ud fra det her, det holder! ;-)

julianfalck

Svaret d. 17-06-2011-10:15:12


Rigtig hjemmesløjd. Tommelfinger opad ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-06-2011-11:06:31


yes! 3 dumme fluer med små smæk.. he he.
Jeg fixede min membran, min skiveskærm er knækket halvt af, så jeg troede jeg skulle til at betille en ny, jeg har altid været træt af at man ikke kan se indersiden af skiven, sådan for at se hvordan den har det, så fandt jeg ud af at hvis den er HELT afmonteret, går den fint igennem syn, men hvis der er en defekt del i bremsesystemet, ergo, hvis den er MEGET rusten og på vej af eller knækket som i mit tilfælde kommer den ikke igennem, så de ryger bare helt af begge to. :-) og til sidst, ud med thermostatens indmad, og tilbage til rolig køling...

julianfalck

Svaret d. 17-06-2011-11:13:59


:-)
Bare pas på vandpytterne, de kan godt sætte bremserne ud af drift første gang man træder på pedalen, når skjoldene mangler.
Men jeg syntes nu at pille termostaten helt ud, er lidt drastisk, så mange hk. er det vel ikke blevet til. Du kører vel ikke med bundgas hele tiden.
Mon ikke sådan en high kapacity pumpe, som Knast nævner, skulle kunne klare det.
Er den så klar til syn?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-06-2011-11:37:54


jamen jeg har sgu ikke råd til flere indkøb nu.. æv, men jeg piller den ikke helt ud, jeg piller bare indmaden ud, så den lader som om den er åben heletiden... jeg skal jo ikke køre om vinteren, eller i regnvejr alligevel ;-)

julianfalck

Svaret d. 17-06-2011-11:44:33


Du kan da bare sælge Berlingoen...................;-)
Det kunne jo være den sk*de termostat ikke åbnede nok. De er absolut ikke præcise.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-06-2011-11:50:26


det er da bare mærkligt at den kan ``gå i stykker`` iløbet af de 2 timer jeg brugte på at bytte toppe...
Nææhh, do, det får jeg ikke lov til! ;-) altså sælge bingoen.

julianfalck

Svaret d. 17-06-2011-12:27:41


:-) Der findes åbenbart større magter ;-)
Ok med termostaten. Jeg mener bare stadig, at fordi du sætter et MG Metro topstykke på den small bore, bør varme ikke blive et problem for et standard kølesystem.
Så meget har naturlovene vel ikke ændret sig siden firserne ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-06-2011-12:31:05


hej rødder

Lieg en lille dum ting (for nogen)
Er du sikke på at din ventilatorvinge sidder rigtigt ?

:)
Knast

knast

Svaret d. 18-06-2011-08:52:11


Godt tænkt, Knast. Det ville ikke være første gang ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-06-2011-12:10:15


yes yes, den pæne side, hvorpå der står ``engine side`` vender mod motoren. men problemet er der ikke efter thermostaten har åbnet sig, deter lige op til.
Nu har jeg revet indmaden ud af den og nu spiller det max :-)

jeg stiller tænding og blanding ind i aften, så er jeg klar til rullefeldtet ;-)

julianfalck

Svaret d. 18-06-2011-13:04:55


Tilbage