1098 koger

05-06-2011-16:22:44

Min 1100 motor er begyndt at koge i takt med at vejret er blevet varmere. Har ikke haft et termometer i kølevandet men det står ud af overløbet når jeg har kørt en 15-20 km. Temperaturinstrumentet i kabinen viser lige under Hot, men hvor nøjagtigt det viser aner jeg ikke.
Har udskiftet alt i kølersystemet på nær slangerne, og haft blok og slanger skyllet igennem. Termostaten der sidder i nu skulle åbne ved nogle-og-firs grader som jeg har valgt efter instruktioner i haynes manual.
Men så er det jeg hører at det evt. kan have noget med tændingen at gøre. Hvordan hænger det lige sammen, og er der andre ideer til hva pokker der kan være sket?

enjoi@sol.dk

Er du sikker på at kølerdækslet virker?
Både tænding og blanding kan godt påvirke temperaturen.
Men så syntes jeg nu også den burde køre sært, og ikke trække for godt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-06-2011-17:09:49

Jeg har haft samme problem, fandt aldrig ud af hvad det skyltes, så høre lige med. Min kørete også varm når det var godt vejr, min mini har ingen måler i, så jeg gjore det 5 gange og så var lortet brændt sammen. Så pas på. Har det evt. haft propellen af og der med kommet til at sætte den modsat på????

minibisse

Svaret d. 05-06-2011-19:05:41

Jelshøj- Du mener om dækslet lukker op for ``tidligt`` eller hvad? Når jeg drejer dækslet af efter at have kørt en tur står vandet ud til alle sider så det er bestemt ikke lunkent vand den smider.
Den trækker jævnt og starter perfekt. Dog har jeg studset lidt over hvorfor motoren tager mange flere snoninger når chokeren er aktiveret. Nu er det min første bil med manuel choker, men når jeg tænker tilbage til dengang jeg skruede i knallerter var det ikke noget godt tegn, og tydede på blandingen var for mager. Men det ved i garanteret.
minibisse- ja jeg har haft blæserhjulet af. Men jeg er meget sikker på det vender som det gjorde før, og uanset hvordan det vender skal det blæse luften væk fra motoren og ud igennem skærmen, så tror ikke det har det helt store at sige.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 05-06-2011-20:34:46

Der står på blæsehjulet hvad side der skal sidde ind mod motor, så helt lige meget er det jo nok ikke...

minibisse

Svaret d. 05-06-2011-20:59:47

Til sommerbrug, bør man kun bruge en thermostat på 74 grader,
og samtidig er det en god ide, at anvende en 1275 vandpumpe,
da der er mere flow i den. Har begge dele liggende.
Vednlig hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 05-06-2011-21:20:22

Peter Mogensen- Jeg kører med pumpe med ekstra stort skovlhjul (den fra minispares. Nå men så må jeg prøve at få fat på en anden termostat. Men hvad gjorde man så dengang alle brugte minien som helårskøretøj, skiftede man så termostat efter årstiden?

enjoi@sol.dk

Svaret d. 05-06-2011-21:36:30

Næh........ingen problemer.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-06-2011-22:56:46

Til sommerkørsel, bør man anvende en 74 graders
til vinterkørsel en 88 graders
eller en 82 graders til helårskørsel, men den kan godt være for varm i denne hede ! ! ! ! !

Peter Mogensen

Svaret d. 06-06-2011-08:58:08

Er du sikker på den skal blæse luft væk fra motor. Mener da den skal suge!!??

MS-DIY

Svaret d. 07-06-2011-15:47:37

Har selv haft en 1100 clubman hvor vingerne var stækket. Ingen problemer med varmen. Kørte helårs.

MS-DIY

Svaret d. 07-06-2011-15:49:34

Møllen blæser luft ud gennem køleren, og ud i inderskærmen.
Vender den forkert, mister den effekten.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-06-2011-16:56:33

Ja jeg skal da ikke gøre mig klog på det, for jeg ved det ikke. Synes bare det virker lidt mere logisk at suge ``køligere`` luft ind gennem køleren, istedet for at blæser varm luft gennem køleren.

MS-DIY

Svaret d. 07-06-2011-17:18:37

Logik og engelske biler? hm..............;-)
:-) Nå, men det er nu rimeligt nok, der står en brandstorm af luft ind gennem gitter og nedefra fronten, og ud skal den så igen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-06-2011-18:20:01

Tilbage