Olietyve

14-05-2011-15:35:31

Det er jo rigtig dejligt at der er kommet plader på den fine Mascot, men udfordringen er et ekstremt højt olieforbrug, nu hvor den er begyndt at rulle nogle kilometer efter 20 år stilstand.
Min mistanke er i første omgang de såkaldte olietyve på indsugningsventilerne. Efter afmontering af ventildækslet ville jeg forvente at kunne se disse olietyve men forvirringen er total.
Skal de ikke sidde på toppen af ventilstyrene til indsugningsventilerne eller har jeg totalt misforstået noget?
Ja undskyld, jeg er endnu kun en amatør, men dejligt er det jo at få lidt sorte fingre.
Det er en 1000 motor fra 1977.

labori

Mig bekendt har de gamle 998 motorer aldrig haft en olietyv/paraply, men nogle havde en O-ring, der bare sad på ventilstammen.
Men hvis olien kommer oppefra, burde den lægge en kæmpe blå røgsky bagud ved koldstart, når den har stået nogle dage.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-05-2011-15:39:53

Hej Per
Det er sansynligvis dine stempelringe som er kaput,
Evt. manglende olietyve giver sjældent stort olieforbrug.
Har nye stempelringe liggende hvis interesseret.
Venlig hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 14-05-2011-16:23:15

Godt, så er jeg da ikke helt tosset.
Det er selvfølgelig lidt træls at det jo så nok er stempel- og skraberinge, men så er der da endnu et argument for at fremskynde opbygningen af en lidt sjovere maskine til vinter.
Tak for info. Mvh/Per

labori

Svaret d. 15-05-2011-08:35:08

Hej .
Nu kører du ikke på tynd olie vel , en motor der har stået så længe og så har fået tynd olie vil begynde at bruge meget olie da alt soden der tætter den bliver renset væk af olien og den lange stilstand ..
20w50 er olien til sådan en gammel motor mærke er der lige så mange meninger om som der er minier ...

Kun lige en tanke ..

Fidde

fidde

Svaret d. 15-05-2011-09:00:10

Hej fidde,