Olietyve

14-05-2011-15:35:31

Det er jo rigtig dejligt at der er kommet plader på den fine Mascot, men udfordringen er et ekstremt højt olieforbrug, nu hvor den er begyndt at rulle nogle kilometer efter 20 år stilstand.
Min mistanke er i første omgang de såkaldte olietyve på indsugningsventilerne. Efter afmontering af ventildækslet ville jeg forvente at kunne se disse olietyve men forvirringen er total.
Skal de ikke sidde på toppen af ventilstyrene til indsugningsventilerne eller har jeg totalt misforstået noget?
Ja undskyld, jeg er endnu kun en amatør, men dejligt er det jo at få lidt sorte fingre.
Det er en 1000 motor fra 1977.

labori

Mig bekendt har de gamle 998 motorer aldrig haft en olietyv/paraply, men nogle havde en O-ring, der bare sad på ventilstammen.
Men hvis olien kommer oppefra, burde den lægge en kæmpe blå røgsky bagud ved koldstart, når den har stået nogle dage.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-05-2011-15:39:53

Hej Per
Det er sansynligvis dine stempelringe som er kaput,
Evt. manglende olietyve giver sjældent stort olieforbrug.
Har nye stempelringe liggende hvis interesseret.
Venlig hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 14-05-2011-16:23:15

Godt, så er jeg da ikke helt tosset.
Det er selvfølgelig lidt træls at det jo så nok er stempel- og skraberinge, men så er der da endnu et argument for at fremskynde opbygningen af en lidt sjovere maskine til vinter.
Tak for info. Mvh/Per

labori

Svaret d. 15-05-2011-08:35:08

Hej .
Nu kører du ikke på tynd olie vel , en motor der har stået så længe og så har fået tynd olie vil begynde at bruge meget olie da alt soden der tætter den bliver renset væk af olien og den lange stilstand ..
20w50 er olien til sådan en gammel motor mærke er der lige så mange meninger om som der er minier ...

Kun lige en tanke ..

Fidde

fidde

Svaret d. 15-05-2011-09:00:10

Hej fidde,
Alle gode forslag er velkomne, det undre mig fortsat noget at der ikke er noget nævneværdig blå røg, med det olieforbrug burde hele Østfyn være indhyllet i en blå tåge.
Jeg har Castrol GTX i, det er vist 10w40, det var nok en god ide at give den noget lidt tykkere, det er da et forsøg værd.
Der findes jo også forskellige adjektiver, ved ikke om det duet til noget?
Mvh/Per

labori

Svaret d. 15-05-2011-09:24:23

Meget af det er vist det man kalder ``snake oil`` ;-)
Det er nok for det mestes vedkommende som religion. En trossag uden substans.
Måske det kan holde en motor i form, men reparere kan det ikke. Selvom producenten lovpriser sit l*rt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-05-2011-10:45:59

Til en slidt motor, er Duckhams Q 20/50 en god løsning, den kan somme tider nedsætte et olieforbrug. Findes stadig.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 15-05-2011-13:20:09

Det skal prøves, kan lige tilføje at den ikke har været helt tæt i toppakningen, har ``svedt`` lidt omkring de forreste bolte, trods ny pakning, ret så kraftig tilspænding (ud over det anbefalede moment) har været nødvendigt for at få den tæt, kan dårlig toppakning/skævt topstykke være årsagen? Der er ikke tegn på vand i olien, skal lige prøve om der er tegn på olie i vandet når jeg kommer i værkstedet i aften (hvordan ser man om der
er olie i vandet?)
Per

labori

Svaret d. 15-05-2011-13:36:33

Hej

Olietyve er som Carsten siger, ikke grunden til stort olieforbrug, men hvis dine stempelringe ikke har været i brug i 20 år, er de sansynligvis ``trætte`` eller sidder fast i gammel brændt olieslam mm, og her kan du forsøge med forskellige additiver som er beregnet til lige netop dette, men jeg selv har altid brugt et skvat danskvand i indsugningen under tomgang med varm motor, det kan løsne ringene (læs olieringene)
Stempelringe der er trætte kan man kun gøre en ting ved, nemlig skifte dem ud.
med hensyn til olietype, spiller dette ikke ind på forbruget i nævneværdig forstand, men det har noget at gøre med holdbarheden af de ting i motoren som bevæger sig, og her kan oliens type eller konsistens have meget at sige, for husk lige, at gearkassen også skal smøres, og den deler oilen med selve motordelen, derfor er det ikke ligegyldigt hvad man hælder på.
jeg selv foretrækker 20/50, men hvilket fabrikat er op til den enkelte selv at vælge, men brug dog den som har størst bøæreevne, det nedsætter friktionen, og varmeudvikling samt slid, og giver en bedre økonomi.
Spørg din olieleverandør om bæreevnen så får du nogen gange et svar, men oftest ved de det ikke !!

Quacker State Racing High Performance W 20/50 bær 110 Kg/Ince(Amerikanske tommer)og koster ca 100.- pr.litter.
Husk at Oilen uanset mærke, ikke kan slides op, men kun forurenes, så kig også efter oilens ``dertergens``.
Dette kan du selv checke, for hvis olien ikke bliver sort efter 100 Km, er detergensen for lille !!
Det er oliens arbejde, at optage forurening fra forbrændingen, og bringe forureningen til filteret, og hvis man hele tiden kører med ren klar olie, opfylder olien ikke dertergens kofficienten, og man risikerer derved at der dannes slagger i ventilerne/olieringenme mm, og partikler sætter sig i smørekanalerne.

Hilsen
Knast

knast

Svaret d. 15-05-2011-13:44:49

Det er ikke normalt, at der går fremmedlegemer i olie eller vand på en BMC motor. Der er en oliekanal til topsmøringen,
og jeg har aldrig været ude for at der skulle kunne komme olie
fra den og gå i vandet.
Topboltene kan godt tåle at blive spændt mere end foreskrevet,
jeg går somme tider helt op til 6,9 kilo, som er det en MG B
motor skal spændes med, dog skal man passe på når man spænder, at den ikke bliver blød (på vej til at bolten kan knække)
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 15-05-2011-13:47:19

Hej,
Tak for input, den får en gang 20-50 olie og en spids danskvand, så må den klare sig med efterfyldning resten af sommeren.
Så må det jo vise sig om der skal gang i et 1275 projekt til efteråret :-)
Per L.

labori

Svaret d. 15-05-2011-22:35:36

Hej Pater.

jeg har siden jeg startede med BMC motorer midt i tresserne, set utallige krumtappe, plejllejer, knastlejer mm. hvor manglende smøreinmg har ødelagt hele baduljen, grundet en stoppet, eller delvis stoppet smørrekanal.
De fremmedlegemer jeg omtaler, er dannet på samme måde som en blodprop i det menneskelige legeme, nemlig fordi olien ikke er blevet renset ordentligt i filteret.
Dette er der flere årsager til B.la for sent udskiftet oliefilter, eller at forureningen fra forbrændingen ikke er blever bragt til filterenheden, men har samlet sig, og dannet en prop.
Hvis oliens evne til at bringe dorureningen til filteret, undgår man dette for mange ulykkelige senarie.
Der er også andre faktorer der spiller ind, men oliens kvalitet har stor betydning, eller kunne vi jo bare køre på fernis, eller koldpresset linolie.
Desværre skaber forbrænding forurening, og en del af denne ender i olien,l og som sagt er det oliens DETERGENS der fagører om olien er i stand til at bringe forureningen til filterenheden.

Knast

knast

Svaret d. 16-05-2011-12:39:25

Der skulle selvfølgelig have stået PETER, undskyld.

Al makt te di orblenne !!
Knast

knast

Svaret d. 16-05-2011-18:29:17

Tilbage