Ujævn motorgang v/80 km/t

09-05-2011-09:31:42

Hej,
Har lige fået Mascot`en på plader her til week-end`en - fedt.
Har dog lidt udfordringer med den når jeg køre med jævn hastighed uden acceleration, oplever ligesom at den hakker en smule.
Tændingssystemet er nyt (dog ikke tændspolen).
Karburatoren er en SU HS4 justeret til en CO værdi på omkring 4,5 hvor den ujævne gang er mest udbredt, justeret til en noget federe blanding er hakkeriet ikke så udtalt og her er grundindstillingen med en let øget motorhastighed ved løft af løftepinden ligeledes ok, men CO værdien ligger her omkring 10 og jeg oplever ligeledes at indsugningen ``brøler`` ret voldsomt.
Har selv mistanke til en slidt dysse men kunne godt bruge lidt input før jeg går i gang.

Prøver selvfølgelig lige at låne en ny tændspole fra MG’en som det første, men tror ikke selv at fejlen ligger i tændingen.

Herligheden er en 1977`er med en standard 1000 motor (jævnt slidt, med nyslebne ventiler)

labori

Jeg har selv haft netop det problem, og jeg prøvede alt, beskyldte alt.
Problemet forsvandt fuldstændig da jeg montere elektronisk tænding.
Plus jeg fik bedre motorgang end nogensinde.

Jeg tror det er tændingen, men jeg kan selvfølgelig ikke vide det.
Men et par ting du kan tjekke.

Kondensatoren er der for at for at mindske den gnist eller tærring der er på platinnerne når de ``slipper`` hinanden.
Pil dekslet af, og dreje motoren til platinnerne rør hinanden.
Drej nøglen i tænding, og skil platinnerne ad med en skrue trækker.
Hvis du ser en stor gul/hvid gnist er kondensatoren død, hvis du ser en fin lille blå/hvis en er den iorden.

Hvis du ikke køre med formodstand kan det også smelte dine platinner sammen. en 30v 2ohms modstand på tændspolen er det der skal til. Men det afhænger lidt af din tændspole, hvilken impedans den har.

Så er der selvfølgelig tændrør`ne der ikke kan li` at stå stille.

Jeg køre kun sommer i min, og må skifte tændrør hvert forår, eller køre den ikke..

Men elektronisk tænding er ingen skam... ;-)

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 09-05-2011-10:38:44


Det var en Co der vil noget..............;-)
Når du kører med jævn fart, ingen belastning på motoren, må den gerne gå magert.
Hvilke tændrør sidder i? Er elektrodeafstanden efter bogen? Det kan også sagtens være modstanden i kablerne, der er for høj.
Karburatornålen slides også henad vejen.
Den tændspole. Husk endelig at måle dens impedans. Mange af de nyere Mini/metro kørte med formodstand, og altså lavere spænding på spolen. Dens impedans er ca. 1 Ohm, hvorimod en alm. har ca. 3 Ohm.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2011-10:40:06


Ja Ja, Julian, Frisk og hurtig som altid!:-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2011-10:41:10


he he, men jeg staver som en hest så tidligt på formiddagen... ;-)

julianfalck

Svaret d. 09-05-2011-11:21:32


:-) Pyt. Du rammer jo hovedet på sømmet med forslagene......
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2011-11:30:24


Hej,
Tja det kan da godt være jeg skal fokusere lidt mere på tændingen, men kabler, kondensator, kontakter, fordelerdæksel, tændrør m.v. er nye stumper fra Minispares. Det er en 77 så jeg vil ikke mene der skal være formodstand?
Prøver at skifte tændspolen og får lige lidt assistance til at stille tændingen med stroboskoblys. Kan funktionen at vaccumdåsen betyde noget?
Lige til orientering så kan jeg sagtens få CO`en helt med på 2 men så bliver ``hakkeriet`` bare mere udtalt, vel også derfor jeg hælder lidt mere til karburatorproblemer?
Mvh/Per L.

labori

Svaret d. 09-05-2011-11:49:24


Hej igen.

Hvordan ser platinnerne ud? og er de stillet? der er to ting på dem der går galt,
1. den lille røde plastik dims der holder den bevægelige del smelter en smule med tiden, og derfor skal man stille platinnerne en gang imellem..
2. en dårlig kondensator ``smelter`` platinnerne, så de bliver ujævne og så kan de ikke føles ordenlig ind med en føler...

HJvid du ikke har et stroboskoplys ved hånden har jeg brugt en rigtig fin måde at stille tændingen på... :-)

motoren skal selvfølgelig gå, og kunne køre dig rundt til den er gennemvarm.

Sluk motoren og løsen fordelere.
Tag vakum slangen af, start motoren og skru tomgangen op på 2000omdrejninger (ca) (det er rigtig fedt at ha` et tachometer koblet på i motorummet, ellers kan et spejl eller en ven hjælpe dig..)
nu drejer du fordeleren med uret til den ikke stiger længere i omdrejninger.
Og så drejer du den, så præcist du kan, 200omdrejninger ned igen.

Så stiller du blandingen så du er tilfreds med den, og stiller tændingen igen, og ping pong ping pong til du har nået perfektion ;-) den kvarte omgang på dyse højden begynder virklig at betyde noget her...

Når ja, ved 80km/t er din motor eller retter dit spjeld så åbent at vakum anordningen ikke rigtig har nogen indvirkning længere. så trækker den luften det ``rigtige`` sted fra og der er ikke rigtig noget sug i slangen. Så det er ikke nødvændigvis den den.
Men du kan tydelig se om den virker ved at hive slangen af medens motoren går, hvis den stiger meget i omdrejningerer den tæt og god, hvis der ikke rigtig er en forskel er den utæt og dårlig.

men, held og lykke! :-)

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 09-05-2011-16:56:47


nårh ja, det er givet det er en lucas 45d du har selvfølgelig, men det bør det være på din motor...

julianfalck

Svaret d. 09-05-2011-16:57:29


Hej Hvad var så fejlen. Da jeg nu slås med min der gør det samme.
Allan

austin7

Svaret d. 14-07-2012-18:40:39


Tja, det er egentlig aldrig rigtig klarlagt, den har fortsat lidt af problemet specielt når den er kold.
Motoren er lige nu ved at blive renoveret men nye stempler m.v. (grundet for meget underkompression)
Når den kommer i igen om 1-2 uger bliver det med RC40 udstødning, ny indsugning og anden nål i karburatoren, så må det vise sig om det ændre noget.

labori

Svaret d. 14-07-2012-18:55:19


Jeg spekulerer lidt i slør i klokken og gasspjæld.... ???
Martin

MS-DIY

Svaret d. 15-07-2012-02:37:16


Den er renoveret og har prøvet flere klokker. Flere nåle fjeder og forskelig olie i klokken Fejlen var der også inden Det har kørt på min 1275 uden at hakke og sider nu på en 1000 har prøvet med tændingen den gamle og en helt ny. Manifolden blev spændt på inden motor og forbro blev sat i. Og den trykker 12 kg kold og 11 kg varm på alle 4

austin7

Svaret d. 15-07-2012-08:04:25


Finder du ud af noget så lad os endelig høre.

labori

Svaret d. 17-07-2012-10:45:28


Så køre den. Jeg snakkede med Georg Mikkelsen åkm som fortalte at det måtte være karburatoren, så kikke jeg i gemmerne og fandt en nål mere denne prøvede jeg og så var der ikke noget og co2 kunne nu justeres som den skulle. Allan

austin7

Svaret d. 04-08-2012-16:31:39


Tillykke med det og fedt du vender tilbage med din løsning!!
Martin

MS-DIY

Svaret d. 06-08-2012-12:52:26


Tilbage