Varme problemer

02-05-2011-14:11:22

Hej

Jeg undre mig lidt over at når jeg kører I min mini så ved normal kørsel i by der holder den temperaturen på ``normal`` det er ikke dette der undre mig, men derimod når jeg kører på motorvej så svinger temperaturen meget mellem ``normal`` og ``høj``. Den bliver ikke bare varmere og varmere, temperaturen falder igen efter et minut eller to når den er steget til næsten ``høj``. Dette resulterer selvfølgelig i at den smider lidt vand. Der er en ca 2 år gammel termostat og en næsten ny køler, så er der nogle der har en ide til hvad det eller kan være der skylder dette?

Lasse

Laze

Du kan desværre ikke regne en skid med termostaten. Så umiddelbart ville jeg skifte den. Og tjekke den nye, inden den bliver sat i.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-05-2011-16:34:32

Til sommerkørsel vil jeg anbefale dig max. at anvende en
74 graders thermostat, og sørge for, at der er et lille udluftningshul i den. Jeg har den.

Peter Mogensen

Svaret d. 02-05-2011-17:03:48

Hvad med at skylde kølersystemen igennem og hvordan gøres dette nemmest? Det kan jo være der sidder noget ``snask`` som hindre strømmen af køle væske under høje omdrejninger

Lasse

Laze

Svaret d. 03-05-2011-13:08:32

Det kan du sagtens. Bare tag slangen af ind til varmeapparatet, og sæt haveslangen på der.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-05-2011-13:34:40

Hejsa.

Hvis den ikke kan holde en konstant temp, er det næsten helt sikkert en træg thermostat. Sådan nogen bliver sikkert ikke bedre af at være nyere... lissom alt det andet vi kan få til vores biler ;-)

Men du har jo set min løsning :-) jeg kan sikkert godt støve sådan en G5 køler op ude på lageret et sted du må få...

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 03-05-2011-14:35:24

Hej igen, der er intet galt med termostaten, havde en ny 74 grader termostat og den opførte sig på samme måde. Jeg må lige prøve at skylde systemet igennem. Sætter jeg slangen på varmeapparatet hvor skal vandet løbe ud? Skal jeg løsne bolten bag på motoren eller hva?

Det underlige er bare at den sagtens kører 10-15km med perfekt temperatur og derefter begynder den at sejle op og ned... Underligt. Der er dog også en anden underlig ting og det er hvis den bliver rigtig godt varm så ophører speedometeret med at virke og at varmen påvirker speedometeret har jeg svært ved lige at forstå...

Lasse

Laze

Svaret d. 13-05-2011-15:03:30

Du kan sagtens pille proppen ud bag på blokken. Men jeg vil anbefale at du tager køleren helt ud. Og skyller den ud. Vender den på hovedet og skyller ``baglæns``. Det er helt utroligt hvor meget brunt lort man kan fjerne.
Men hvis du mener, at instrumentet svinger meget. kan det være bi-metal regulatoren bag på speedometeret, der opgiver. Måske også pga. varme fra motorrummet. Man ved jo aldrig ;-)
Den skal give ca. 10 volt ud. Og hvis du måler på den, vil spændingen står og svinge, men ikke op til batterispænding.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-05-2011-15:11:04

Det er selve speedometeret der går til nul, men kun hvis den bliver godt varm den lille bil. Selve speedometeret ``hopper`` lidt omkring nogle specifikke hasitgheder, men det er jo meget normalt for noget så gammelt mekanik

Lasse

Laze

Svaret d. 13-05-2011-15:15:27

Det lyder rigtigt spændende, med varmestyret speedometer ;-)
Er det en gammeldaws Mini med centerplaceret speedometer?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-05-2011-15:30:25

Hej.

Når dit varmeinstrument viser størst varme. så stop motoren, og start igen og se så om ikke instrumentet viser rigtigt.
Gør den det, er det et el problem i dit indtrument, eller dit ur der er deffekt.

Knast

knast

Svaret d. 13-05-2011-17:47:39

Ja det er spændende med et varmestyret speedometer :-) Og ja det er den med speedometeret i center.
Jeg har ikke testet varme indstrumentet men jeg er ret sikker på den er sådan nogenlunde præcis, for vandet bliver så varmt at kølerventilen åbner og det betyder at der ret ofte skal hældes vand på køleren, faktisk oftere end benzin.
Her igår havde jeg køler, vandpumpe og termostat ude af bilen og de var alle fine og motor/køleren var ikke fyldt med brunt snask. Jeg hældte vand ned i termostat ``hullet`` og det løb hurtigt igennem motoren så det virker ikke som om at der er noget ``snask`` der forhindre gennemstrømningen.
Ved ikke om det kan være kølerdækslets ventil der er blevet svagere?
Lasse

Laze

Svaret d. 18-05-2011-14:01:51

Du kan helt sikkert regne med et dårligt dæksel.
Hvis kølesystemet er tæt, og der ikke er tale om for varm motor, skal den ikke blæse vand ud.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-05-2011-14:18:28

Tilbage