01-05-2011-11:20:52
Hey..
Håber på lidt hjælp fra jer brugere da jeg er helt ny i det her Mini Univers, er gået fra kun og have renoveret gamle 4x4 biler til nu og være blevet den stolte ejer af en Morris Mascot fra 77.
Mit spørgsmål er: bilen er original født med en 850 motor, men har fået en 1275 turbo motor med, kan jeg bare ligge den ``nye`` motor i uden problemer eller skal jeg have fat i en masse papirer først? eller er det ikke muligt og få godkendt?
Bilen er lavet om til skivebremser foran. hjælper det på noget mht. motorbytte?
Håber i kan hjælpe og på forhånd tak!
Som udgangspunkt må du lægge en kraftigere motor i, hvis effekten kun stiger max. 20%.
Yderligere må det vel være hvad der svarer til en ombygning til en Mini 1275, da det ikke kan blive til en Cooper S, pga, den er for ung ;-)
Så ryger der noget afgift på, men det ved de kloge, og modige gutter herinde, der har taget dét slagsmål med Skat ;-)
Lad endelig være med bare at lægge den i, og køre lystigt omkring. Ender du i et uheld, smækker forsikringen kassen i med et kæmpe brag, hvis bilen ikke er godkendt med ombygningerne.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-05-2011-12:35:04
Snakkede med en synsmand da jeg havde lidt forskellige spørgsmål.
Og han sagde at jeg skulle have noget papirer fra fabrikken eller noget den stil om at de stod inde for at den kunne bære den større motor.
Altså sådan som jeg forstod det, var det ligesom hvis du havde en bil der kunne trække 2800 kg på krogen. så kunne man gå til forhandleren og få et stykke papir på at lige netop den bil godt måtte vejes op til 3500 kg. selvfølgelig forud sat at den kunne. Men hvor/hvem skal jeg tag fat i for og få det og vide?
Syns jeg har set en del der kører med 1275 motor og de skriver bilen er godkendt og synet med den større motor?
AAAT
Svaret d. 01-05-2011-15:28:13
Den eneste Mini med 1275 motor og typegodkendelse til, er Clubman 1275 GT, men det er jo strengt taget den samme bil. Mon ikke han vil acceptere den typegodkendelse?
Desuden er det noget være skrankepaveævl, da selve karossen og de fleste bærende dele er identiske fra svageste til kraftigste model.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-05-2011-16:13:31
Uhh syns det lyder til der er lidt svagt lys forenden af tunellen... :D
Siger tak for besvarelse..
AAAT
Svaret d. 01-05-2011-16:45:41
Der er normalt ikke det store problem. Der er dog alt det almindeliga papirarbejde i det. Min egen er Mascot er fra 1976 med en 1293 motor, men få nu en mekaniker eller lignende til at få udfyldt papirerne korrekt, så du ikke skal bruge unødig tid hos SKAT :-P
Moveso
Svaret d. 01-05-2011-17:00:22
Glemte at sige, at du skal have skiver på foran, hvis du skal køre med 1300 motor
Moveso
Svaret d. 01-05-2011-17:02:19
Skiver er monteret.
Hvad koster det ved skat? og hvad er det for nogle papirer jeg skal have, der skal udfyldes?
AAAT
Svaret d. 01-05-2011-17:45:17
Hej Aalborg
Du kan ikke umiddelbart lægge en turbo motor i en Mini, det kræver at du skal skære i torpedoen og tværvangen, hvor pedalkonsollen sidder, der har tidligere været billeder på hjemmesiden hvor en Mini var klargjort til Turbo, men kan desværre ikke finde dem nu.
Peter Mogensen
Svaret d. 01-05-2011-20:25:07
Der er blevet skåret i topedoen, og der er købt et kit så pedal trækket bliver flyttet ud til siden i stedet. Så det er der styr på.
Men mig bekendt er det ikke lovligt og lave en topedoplade om? men det er jo nok en chance tidligere ejer har taget.
Overvejer lidt og lave pladen om til original, også flytte turboen ud til venstre side, hvis du står og kigger ned i motorrummet.
AAAT
Svaret d. 01-05-2011-22:11:47
Hvis du vil monterer en bil med turbo/kompressor skal du kunne dokumenterer kørertøjets egnethed uagtet om du øger effekten 2% eller 200%. DVS. dokumentation fra fabrikanten eller et anerkendt prøvningsinstitut.
Jeg ville anbefale at lave tværvangen og torpedopladen tilbage til standard. En mini har en stor del af sin styrke og stabilitet omkring motorrummet.
mini thirty
Svaret d. 02-05-2011-16:19:46
Det kostede ikke mig noget at få ordnet papirerne, men min var så heller ikke en turbomotor.
Det kostede ikke noget for mit vedkommende, men det er så heller ikke en turbomotor, som kom i. Papirerne udfyldte min mekaniker. Jeg mener det er batterikassen, som skal bruges, når du skal have den store weber eller turbo på.
p ;-) ;-) ;-)
Moveso
Svaret d. 02-05-2011-18:53:37
nu har jeg jo monteret en kasse i torbedopladen. da jeg har haft en weber på motoren.. det skulle vel ikke være noget problem at få den synet med sådan en kasse monteret da topedopladen jo efter min mening er stærkere med sådan en kasse, bare min mening
Henrik0225
Svaret d. 02-05-2011-19:17:47