Nye gasstøddæmpere larmer

25-04-2011-13:03:01

Hej alle.
Jeg har for en måneds tid siden monteret KYB gas-a-just( http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33223) støddæmpere på minien i stedet for de gamle BOGE oliedæmpere der var utætte.
Til at starte med skruede jeg bilen helt i bund foran på Hi-Lo`sne (udelukkende fordi jeg for sjov skyld ville se hvor lav den kunne blive)kørte så en tur i den og bemærkede en ``klonk`` lyd fra højre skærmkasse når jeg kørte over kloakdæksler og lign.
Et par dage senere skruede jeg så hi-lo`sne op til standart højde og kørte en tur, men nu kom lydene fra begge skærmkasser ved den mindste ujævnhed i vejen ved bare 20-30 km/t.
Så satte jeg de gamle udslidte oliedæmpere på igen og lydende var væk.
Har flere gange skiftet imellem de to typer dæmpere nu, og det er konsekvent at så snart de spritnye gasdæmpere kommer på kommer denne klonk-lyd.
Kan det have noget at gøre med at gasstøddæmpere er hårdere end de gamle, og at lyden jeg kan høre ikke kommer fra dæmperen men fra en kugle der er slidt.
Eller kan dæmperene have taget skade ved at have været presset sammen i et par dage da jeg havde sænket bilen helt ned til bumpstopsne?
For de skal da ikke køres til, eller hvad?

enjoi@sol.dk

Du kan være så uheldig, at dæmperne har været klappet helt i bund. Hvis det er dæmpere til standardhøjde, og du så skruer Hi-Lo´sne helt ned, kan det være derfor.
Hvis du søger under artikler på Minispares, er der en ganske fin artikel om netop dæmpere, mål på dem og så`n.
Noget helt andet, der også kan kvase dæmperne, er hvis gummifjedrene er klappet sammen, så der ingen fjedervirkning er, når hjulet er i yderste position nedad, så er der kun dæmperen til at ``holde sammen`` på affjedringen.
``skrue`` åd sig gennem 2 sæt fordæmpere, inden vi fattede det. (pinligt) men man lærer hele tiden..........;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2011-14:45:43


Okay, ja det er dæmpere til std. højde og de har været skruet helt ned til bumpstopsne. Jeg synes bare det er mærkeligt at de stadig er lige så hårde at presse sammen med hænderne, og lyden umiddelbart ikke kan fremprovokeres ved at trykke dæmperen sammen (ved godt dette ikke kan sammenlignes med den belastning der hviler på dæmperen under kørsel, men alligevel...).
Jeg vil mene gummielementerne er i god stand. Når jeg afmonterer dæmperen hviler bilen fint på dem og fjedrer når jeg trykker forskærmen ned.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 25-04-2011-17:31:46


Hvis du afmonterer dæmperen, hæver bilen op, og prøver at løfte hjulet fri, altså simpelthen bare løfter op i det, så skal der være ret meget modstand. Hvis hjulet relativt let følger med opad, og pludselig møder modstand fra fjederen, er fjederelementet kollapset.
Vi kunne heller ikke fremprovokere den klik-lyd, der var ganske tydelig, når dæmperne var monteret. Men netop som du skriver, man kan ikke mærke med håndkraft, at dæmperen er defekt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2011-18:41:07


Okay, ja men så er det ihvertfald ikke fjedrene den er gal med.
Det du skrev før med at dæmperne kunne være klappet helt i bund hvis de var beregnet til standarthøjde og jeg så havde skruet hi-lo`sne i bund, mener du så 100% i bund så noget kan være slået i stykker inde i dæmperen? for det er jeg ret sikker på ikke kan lade sig gøre da bumstopsne standser svingarmen inden den når at presse dæmperen helt ind. TROR JEG! For nu har jeg selvfølgelig ikke set hvor meget stoppene bliver most sammen når man kører.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 25-04-2011-20:38:37


Var det egentlig gas- eller oliedæmpere i havde prøvet det med?
For hvis oliedæmpere også klikker når de har tabt pusten kunne det være jeg skulle sætte de gamle Boge på igen da de ingenting siger.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 25-04-2011-20:45:00


Det var nogle Spax justerbar gasdæmpere.
Men du har helt ret. Bumpstoppet burde fange den øverste bærearm inden dæmperen er mast helt sammen. Så burde det egentligt være ligegyldigt hvor på armens vandring man befinder sig.
Der er jo også nogle, der saver spidsen af bumpstoppet, for at undgå, at armen hviler på det, ved den mindste smule affjedring. Om det kan anbefales, ved jeg nu ikke lige ;-)
Men i Skrues tilfælde var det så netop sammenklappede gummielementer, der ødelagde dæmperne.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2011-20:57:07


De har været nogle trælse lærepenge at betale for de spax-dæmpere hva? :P
Nå nej, men jeg tror altså mine gummielementer er lige som de skal være. Men altså dæmperne larmede lige fra jeg trillede bilen ud af garagen, i jeres tilfælde er det vel noget der er kommet over lidt tid?
Jeg kan da ikke fatte hvis jeg har taget livet af et par helt nye dæmpere så hurtigt.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 25-04-2011-21:08:07


Har du husket at sæt et par C-AJJ3359 upper brackets på?

jeg

Svaret d. 26-04-2011-04:16:17


Carsten, jeg har noget du vil muligvis være interesseret i - dyno data for AGX vs. Spax (rød).

[url]https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0Bx3rlmHj0E_GMWI5YjYzYjgtMDczYS00Y2FmLTkyODUtYzY0ZmNjODgwMTRm&hl=en&authkey=CN6--9cK[/url]

jeg

Svaret d. 26-04-2011-04:43:57


jeg> Nej det har jeg ikke. De sidder på de originale brackets.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 26-04-2011-06:21:57


Jeg tjekker link, tak for det.
Hvis dæmperne larmede fra starten, må jeg være dig svar skyldig. Og om du så ``bare`` har været fandens uheldig med nogen defekte stumper? Det kan jo ske.
Trælse lærepenge!? Ja, det kan du fandeme tro! :-( ;-)
Så er det man må glæde sig over, at moderne biler bare er så sindssygt meget dyrere end Minier, når der skal repareres.
..........og betales regninger. Fy for den!
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-04-2011-10:48:57


Jelshøj> Det ved jeg ikke noget om jeg skruer kun i gammelt lort ;)
Men ja de larmede fra starten så det jeg tænkte var at gasdæmpere måske kunne tage skade af at være presset godt sammen i længere tid (de par dage bilen var sænket i bund, men holdt i garage). Men det ved jeg ikke såå.... Men nu har jeg skrevet på minispares eget forum, det skulle da være sært hvis der ikke var en af de dersens englændere der har prøvet det samme. Men tak for hjælpen.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 26-04-2011-21:44:04


:-D
De såkaldte moderne biler bliver så proppet med elektronik, at man godt kan glemme at finde ud af dem ;-)
Jeg tror ikke på, at dæmperne bliver defekte af at sidde på bilen. De er jo ikke belastet som under kørsel.
Udluftede du dem, inden montering?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-04-2011-21:53:17


Udluftede?! nej hvordan gøres dette?

enjoi@sol.dk

Svaret d. 27-04-2011-16:59:27


Det kan godt være, at moderne tider ikke kræver det længere, det ved jeg ikke. ;-)
Men jeg plejer at skulle trykke dem sammen nogle gange før monteringen. Du kan høre det bobler lidt i dem. Når de er lydløse ved sammenpresning/trækning, så er luften ude.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 27-04-2011-20:37:20


Du skal denunterflækme` kunne trykke til hvis du skal presse sådan et par gas-a-just sammen med hænderne. Der står intet om udluftning i monteringsmanualen, og de burde vel også have udluftet sig selv i det jeg har kørt i bilen mon ikke. Er det ikke oliedæmpere du tænker på når du siger det bobler?

enjoi@sol.dk

Svaret d. 28-04-2011-19:58:47


Nej nej. Også gasdæmpere kan boble pænt i det.
Det må være nogle sindssyge hårde dæmpere, du har fået fat i. De justerbare Spax dæmpere kan nu godt klemmes sammen, selvom man justerer dem et par klik eller tre mod den hårde ende.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-04-2011-20:13:18


Okay, jamen jeg prøver da lige ad og piller dem af og lytter til dem :P Men ja, de er hårde.

enjoi@sol.dk

Svaret d. 28-04-2011-20:16:18


Nu har jeg haft dem af og gjort som du beskrev, men kunne ikke høre nogen boblen desværre. Så nu har jeg monteret dem på hovedet i et sidste desperat forsøg...

enjoi@sol.dk

Svaret d. 28-04-2011-20:37:20


Jamen hvis du ikke kan høre noget boblen/susen, så er de helt sikkert ok.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-04-2011-21:02:55


Tilbage