valg af knast til 1275

18-03-2011-21:03:15

Hej

Så er det blivet tid til at få motoren ud af vognen og i den anledning kan man jo lige så godt få skiftet knast.

Jeg har en MG metro 1275, som er helt standard ud over at der er monteret en LCB manifold.

Knasten skal kunne bruges til alt, kører få km i bilen så den skal have mere fokus på sjov end på fornuft :) Gør ikke noget at den ikke går helt jævnt i tomgang, men skulle dog gerne kunne klare en gang bykørsel også.

har kig på 3 forskellige

piper BP270
piper BP285
Swiftune SW5-07

Nogle der har erfaring med noget i denne stil?

skrue

mener min har en 296. scat knastaksel . eller hvad den nu hedder. men den er 296. og det går fint til sjov :-)

falck

Svaret d. 18-03-2011-21:05:56


det lyder skarpt! hvilken type motor er det? i så fald er 285 måske slet ikke for meget?

skrue

Svaret d. 18-03-2011-21:08:30


1310ccm med cooper top og 2 stk su afbalanceret krumtap og svinghjul den går ganske fint. lige et spørgsmål om at finde det rigtige punkt. at give gas på. så kører det ganske fint

falck

Svaret d. 18-03-2011-21:26:53


Hehe lyder underholdende :) der står angivet på pipers hjemmeside at en BP285 kan give op mod 14 HK lyder det realistisk? syntes det lige lovligt optimistisk!

skrue

Svaret d. 18-03-2011-21:29:06


den er osse ganske sjov at køre i :-)
14 hk mon ikke det er i forbindelse med andre ændringer ?

falck

Svaret d. 18-03-2011-21:36:53


ja se det skriver de jo desværre ikke rigtigt noget om!!!

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=BP285

skrue

Svaret d. 18-03-2011-21:38:42


kørte engang med en 276 kent knast, syntes selv den var udmærket da motoren kunne stå i lav tomgang, lidt ujævn :-) og så havde den et arbejdsområde fra 1500-7000 omdr. så den virkede fra bunden, man kunne evt. supplere med et vippetøj, det fik jeg ikke afprøvet før jeg løb tør for gearkasse :-D

rød1000

Svaret d. 19-03-2011-12:06:36


Kan man sammenligne Pipers 270 knast med Kents 276`er?
Hvis man kigger på dataene på deres hjemmesider, er der da lidt forskel.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-03-2011-13:57:58


Kent 276 er et godt valg. selv med en standard motor uden større ændringer vil det give en pæn effektforøgelse, uden at du får en meget ujævn tomgang. Jeg hælder til Kent, da Piper har ry for at larme mere i vippetøjet på grund af den måde de laver deres ``lope`` på. SW5-07 svarer den den knast som sidder i en cooper 997 og den vil give en beskeden effektforøgelse. Ingen af knasterne vil give dig en større effektforøgelse med mindre du følger op med et bedre topstykke. !
MVH Henrik

motorglad

Svaret d. 19-03-2011-20:14:37


kent 276
evt. hvis det skal være lidt mere vildt så tror jeg du skal vælge en 286 scatter pattern også fra kent har god erfaring med kent knaster ;-)

zeemax mini

Svaret d. 19-03-2011-20:29:35


286 går ujævnt i tomgang og trækker ikk rigtig før over 3000 og endnu bedre 4000omdr og så hele vejen til 7500 men hvis du har standard topstykke med standard ventilfjedre ville jeg holde mig til maks 276 da man risikkere ``valve bounce`` ved høje omdr over 6000 kan ikk huske hva det hedder på dansk

zeemax mini

Svaret d. 19-03-2011-20:33:37


Tak for alle de gode svar. Har læst lidt rundt på nettet og i et par bøger og er også kommet frem til at Kent vil været et ret godt valg. Som de ser ud nu står valget imellem

Kent 276 eller Kent 286

Som sagt er motoren og topstykke ikke modificeret, men planen er at der skal på et tidspunkt. Men nu hvor motoren er ude, er det jo oplagt at få smidt knasten i.

Hælder mest til 286`eren. Men Zeemax er du sikker på det med at den først tager ved omkring 3-4000 omdrejninger. På deres side er der angivet at den i Metro motoren har et ``power band`` på 2000-7500 omdrejninger. Men måske din erfaring er baseret på praksis og ikke ren teori? :) hvilket jo nok er bedre efter min mening.

mini spares skriver følgende om 286`eren: ``This is possibly the ultimate street cam. Also great for autocross or Vintage racing. Power band 2000-7000RPM. The result is much better driveability in a very high performance cam`` !!! Det lyder jo ikke dårligt!

skrue

Svaret d. 20-03-2011-11:10:59


Ja ja, der skal jo en stærk karakter til ikke at lade sig friste ;-)
Er der nogen, der har erfaring med omslebne knastaksler fra Westspeed i Vestjylland?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-03-2011-12:14:25


Jeg har prøvet Piper 270, Kent 276 og Kent 286SP, men nu har jeg en knast, som jeg har købt af Poul Heikendorf.

Aldrig har jeg være så glad for en knast, den trækker fra tomgang og til over 7000 rpm. Min Cooper S er nu lidt langsommere end med 286SP (0-100 på 8 sekunder i stedet for 7 sekunder), altså når man laver racerstart med rigeligt hjulspin, men ved normal kørsel føles den mindst lige så hurtig, eller næsten hurtigere, da man ikke skal et gear - eller to - ned for at kunne accelerere, man træder bare på speederen, og så flytter den sig.

Det er svært ikke at smile, når man holder forrest ved lyskurven, man kobler bare til, og giver en lille smule gas, så bliver de andre biler små i bakspejlet.

Den kører også fint ved 50 kmt i fjerde gear.

286SP var kun sjov, når man accelererede, ellers var det ikke nogen fornøjelse.

Kontakt Poul Heikendorf, hvis du gerne vil smile bredt, når du kører i din mini.

Boman

Svaret d. 20-03-2011-13:53:31


Okay! Poul Heikendorf, søgt lidt på ham kan det passe at han har et værksted i Valby og at jeg kan kontakte ham ved at ringe dertil?

``Den kører også fint ved 50 kmt i fjerde gear`` - skal det forstås som at de andre tre knastaksler ikke kører fint ved 50 kmt i fjerde gear?

Hehe ja det er jo netop det med at finde den knast som kan bringe smilet frem både ved lyskrydset og ved cruising.

skrue

Svaret d. 20-03-2011-15:21:43


Ja, du kan bare ringe til ham og sige, at du er interesseret i den knastaksel han solgte til Lars Boman.

Der er ingen af de tre andre knastaksler der kan køre 50 kmt i fjerde gear.

Boman

Svaret d. 20-03-2011-15:31:48


hmm min erfaring er med et lettere modificeret topstykke men ulempen ved min erfaring er at jeg køre med insprøjtning ``mpi`` hvilket nok trækker anderledes (forhåbentlig bedre) end med karburator men jeg kan få den til at ``trække`` allerede ved 1500omdr og op det jeg mener med trækker er der sker ikk så meget før du passere 3000 omdr og 4000 så tager den rigtig fat som mange siger er den ikk sjov hvis man forventer træk fra bunden men giv den omdrejninger og så levere den helt sikkert varene den får et smil frem på læberne når man passere 6000omdr :-P men jeg køre så også med 12:1 i kompression hvilket bringer lidt mere træk fra bunden så med modificeret top er den sjov men tror den bliver en tand for hidsig til standard top med lav kompression (dette er kun ud fra hva jeg har læst og hørt har ingen erfaring med dette) men hvis du har i sinde at modificere toppen inden for overskuelig fremtid vil jeg helt sikkert anbefale en 286SP knast fra kent jeg blev ihvertfald ikk skuffet...der er så heller ikk noget federe end når en a-serie motor skriger ved 7000omdr :-P

zeemax mini

Svaret d. 21-03-2011-20:58:18


Jeg har jo en Cooper S motor, dvs jeg kan godt køre op til 8000 rpm med den, men hvorfor køre flere omdrejninger end nødvendigt.

Det er virkeligt rart, når den trækker ved alle omdrejninger.

Jeg valgte i sin tid 286SP, fordi det skulle være den optimale/maksimale gadeknast. Den er også fantastisk, når man skal accelerere maksimalt, men hvis man fx kørte ved siden af en Mercedes taxi, og han gav gas, skulle man først et par gear ned, og så havde han fået er så stort forspring, at det var svært at indhente - en sådan taxi kan godt køre fra 0-100 på omkring/under 8 sek - med den nye knast trækker den med det samme, så skal man ikke indhente ham, men kan følge med fra starten.

Og hver gang man skulle starte ved en lyskurv, skulle man vælge om man ville lave en racerstart, eller en mere forsigtig start, hvor det var nemt for de andre at give gas og komme foran. Nu kan jeg starte normalt, og stadig komme forrest hver gang.

Boman

Svaret d. 21-03-2011-22:12:21


okay har du fået nogle målinger med både 286 sp og den fra poul heikendorf kunne jo være sjovt at se hvor meget det har flyttet på momentkurven og hk kurven altså hvor meget moment du har fået i forhold til de hk du har mistet :-)

zeemax mini

Svaret d. 29-03-2011-18:08:13


Ja, nu blev det nævnt kort i en post ovenfor.. Men hvad med indsrøjtnings minier? (spi `94) kan vi `bare` ligge en skarpere knast i og regne med blandingen justere sig selv?

Hilsen novicen.

jonasb

Svaret d. 31-03-2011-20:48:26


Prøv at kigge lidt under artikler på Minispares. Der er vist nok skrevet noget om netop knast og indsprøjtningsmotoren.
Den kan godt klare en mindre tuning. Ellers har der vist været tale om at hæve benzintrykket.
Men umiddelbart syntes jeg det lyder en smule primitivt.
Men hvad ved jeg om den slags moderne ting ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 31-03-2011-22:30:14


Det kan være jeg allerede skal til at lave forarbejdet til næste vinters projekt! ;)

jonasb

Svaret d. 01-04-2011-07:59:22


Jeg har lige være ude og køre årets første tur.

Det var en stor fornøjelse. Når man kobler til første gang, og bilen nærmest ``springer fremad``, starter glæden. Så kan man nyde hvor fint den kører på villavejene med 50 km/t, mens jeg kører den varm. Til sidst prøvede jeg at give fuld gas, og jeg blev overrasket over, hvor hurtigt den accellerede, det var hurtigere, end jeg huskede det. Jeg skiftede ved 6000 rpm (mens nålen hastigt var på vej mod 7000 rpm), og den blev bare ved i de næste gear.

Jeg kan kun anbefale knasten igen.

Jeg har aldrig haft en knast med så stor køreglæde.

Boman

Svaret d. 02-04-2011-14:04:59


:-)Nogen kører på Bakken på motorcykel. Andre har max. glæder med Minier. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-04-2011-15:40:43


En ekstra bemærkning. Jeg var ude og køre på villaveje, og kom ned på 33 km/t i fjerde gear, den virkede en anelse anstrengt, men det gik, så accellerede jeg op til 40 km/t, så kørte den perfekt.

Boman

Svaret d. 02-04-2011-17:47:35


Hej

Jeg har fået mig en god snak med Poul Heikendorf, og har fået en fin artikkel af jelshøj om ham. Er bestemt overbevist om at han ved hvad han laver. Må sige et det eneste der holder mig tilbage for at vælge den er hans pris. Han er godtnok dyr! Men okay som med alt andet så får man vel hvad man betaler for :)

@zeemax mini: Jeg har på nuværende tidspunkt ikke fået noget hardcore fakta fra ham. Men han sagde at jeg selvfølgelig ville få det hvis det blev aktuelt. I så fald skal jeg nok følge op på det herinde.

@Boman: Må sige at du virker meget overbevisende om at det er det rigtige valg af knast du har taget :) Hvordan er den generelt at kører med i bytrafik og hvordan trækker den hvis man fx allerede skifter ved 4500-5000 rpm???

skrue

Svaret d. 02-04-2011-19:10:42


@Boman: Må sige at du virker meget overbevisende om at det er det rigtige valg af knast du har taget :) Hvordan er den generelt at kører med i bytrafik og hvordan trækker den hvis man fx allerede skifter ved 4500-5000 rpm???

Du kan skifte lige når det passer dig, den trækker bare.

Jeg har 46 års erfaring med minier, jeg kom i lære i 1965, et sted hvor vi lavede racerminier (bl.a. Hans Trap Nielsen, danmarksmester 1965 på Roskilde Ring).

Omtalte knast er virkelig en fornøjelse at køre med.

Boman

Svaret d. 02-04-2011-23:02:06


Hej
Hvad er prisen!
Boman, jeg sendte dig en mail, som du ikke svarede på.
Hygge mini venner
JLF1

jlf1

Svaret d. 03-04-2011-07:28:06


det med insprøjtningsminier er en lidt anden snak blandingen justere sig selv men kun til en hvis grænse den bedste løsning uden at ofre for mange penge er at smide en benzintryk regulator i den hæver trykket på tilførslen til injectoren timingen på insprøjtingen er stadig ens men da trykket er højere bliver den insprøjtede mængde benzin større altså mere benzin på den samme tid injectoren er åben så hvis du tuner med f.eks. andet topstykke med større ventiler eller andet indsugninsmanifold eller udstødningsmanifold eller bore op til f.eks. 1380 er det ikke noget problem selvom modificeringerne er rimelig kraftige på det område hvis du stadig ikke kan få helt nok benzin (hvilket jeg tvivler på kan du samtidig med den regulator også skifte injectoren til en der har mere benzinflow.....der hvor begrænsningerne ligger i systemet er du bliver nød til at holde dig til en nogenlunde standard knast enten en standard eller f.eks. kent 274 som er skabt til insprøjtningsminier.... vælger du andre f.eks noget lidt vildere 276 eller 286 så bliver hele timingmappet i styreboksen (ECU´en) forkert til den pågældende knast og resulatatet er mangel på hk og moment den anden begrænsning er på spi minier hele den elektroninske karburator eller insprøjtingsenhed som kun har et begrænset flow der fås vist nok nogen med 10 eller 20% mere luft flow igennem hvilket jo vil hjælpe på det på mpi mini´er er den anden begrænsning selfølgelig indsugningsmanifoldet som selfølgelig ikke flow´er så optimalt som andre ``tunningsmanifolder`` men både med mpi og spi gælder det med at knasten ikke må være for kraftig hvis dette skal ændres skal der en anden styreboks til :-P

zeemax mini

Svaret d. 03-04-2011-11:24:06


Kan man ikke få lavet et andet map til styreboxen. På næsten alle andre boxe til diverse indsprøjtningssystemer, kan man da få lavet en anden tip, der passer til motoren af en tuningsekspert, som kan gøre det på et rullefelt? ;-)

skrotspeed

Svaret d. 03-04-2011-17:11:20


nej det er det pokkers ved Rovers system det system mini´erne køre med kaldes MEMS det er et selvlærende system og var ekstremt intelligent i forhold til mange andre systemer på dette tidspunkt problemet er at det er et meget komlpekst system i forhold til andre og da rover gik neden om og hjem ville de ikke ud med det kodesprog som styreboksen brugte....ud over det er der kun 3 forskellige biltyper der køre med dette system det er mini spi og mpi og så vidt jeg husker en rover v6 eller v8 så der er ikke så mange biler i verden der køre med dette system derfor er der ingen tunnings virksomhed der har haft interresse i at udvikle et software til det da det vil kræve for mange penge i forhold til de indtægter de måtte få men er du interressede i noget til lige noøjagtig spi minien så er der faktisk hjælp og hente da typhoon laver et kit til lige nøjagtig spi´erne så er det bare at afmontere den gamle boks på med den nye som passer lige over i stikkene til den originale og så er den sat op med et såkaldt ``basemap`` og så kan den sagtens køre fint og uden problemer men den skal så sættes op på rullefelt for at køre optimalt....jeg tror end da at hvis du siger du har en bestemt opsætning f.eks med en skrap knast kan de sikkert også sætte et basemap op til den så den køre nogenlunde fint og så er det bare på rullefelt og få programmeret den og det kan de fleste autoelektrikkere klare da de fleste systemer fungere nogenlunde ens ;-)

zeemax mini

Svaret d. 04-04-2011-09:41:07


http://www.specialist-components.co.uk/cnb/shop/sconline?articleID=20&op=article-related_products

fandt lige dette link til den som du ser koster den 520 pund hvilket er omkring 5000kr men vil du ha det optimale ud af en spi som er tunet så er det denne vej du skal gå som du ser giver det nok omkring 4 hk på en standard (hvis man er heldig) men jo mere du tuner den jo større vil effektforøgelsen formentlig være ved at skifte til en anden ecu

zeemax mini

Svaret d. 04-04-2011-09:49:09


Tilbage