Aftapning og afkalkning af kølersystem

14-03-2011-20:36:51

Hej alle.
Hvordan får man lettest tappet alt vandet af sin mini og renset kanalerne i blokken for det der brune snask der kommer med tiden? Kan rust og kalkfjerner evt. bruges så længe det ikke kommer i kontakt med slangerne?
Skal alligevel skifte køler, varmelegme og ventilen for varmelegmet så alt dette er demonteret men der er stadig vand tilbage i blokken og jeg kan bare ikke komme til aftapningsskruen bag på blokken...

Mvh. Mathias

enjoi@sol.dk

Den prop er da ellers nogenlunde tilgængelig på en standard Mini ;-)
Som nødløsning kan du sætte vandhanen til varmeapparatet på igen, og så sætte haveslangen på den. Det er vist ca. samme dia.
Så kan vandet da i det mindste cirkulere, og ende i slangen til køleren.
En mekaniker har engang givet det råd, at køre en halv time med en 1/2 opvasketabs i vandet. Men om det virker, ved jeg så ikke.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-03-2011-21:46:45


Jeg havde også problemer med det brune stads der kommer i kølesystemet, hen over sommeren sidste år. Jeg løsnede slangen i bunden af køleren og ved termostaten, og skyllede både blok og køler igennem med en slange. Monterede slangerne igen og tilføjede en smule motorrens i kølevandet, kørte motoren varm og tappede det af igen. Gentog det en gang eller to, og fyldte til sidst efter med den almindelige vand+kølervæske blanding. Det renste systemet fuldstændig, og har stadig det fineste klare væske i køleren :)

Rasmus Holst

Svaret d. 14-03-2011-22:01:03


...Det skal lige tilføjes, at det er en god ide at lade motoren blive (forholdsvis) kold inden man begynder at skylle blokken igennem med koldt vand fra haveslangen

Rasmus Holst

Svaret d. 14-03-2011-22:02:45


Tilbage