se forskel på A og A+ motor?

12-03-2011-19:00:02

hey!

Var en smut til stump marked idag, og på vejen derned i bilen kom snakken til at gå på A og A+ motor, er der så nogen herinde som kan i ganske korte træk fortælle os hvordan man ser forskellen og hva det har en betydning?

Takker

Mvh Torben/Molly

Molly

Blokken har nogle forstærkningsribber. Dem kan du nemt se, både for og bag. Om støbegodset er bedre, ved jeg så ikke.
Der er også forskel på krumtapperne. Der er en rejfning/profil i kanten af sølerne, der skulle forhindre træthedsbrud, var det vist.
Og materialet de er lavet af, er vist også bedre.
Jeg mener du kan finde en hel del læsning om det på nettet. Tror også der er noget under artikler på MiniSpares.
De to bolthuller der holder generatorbeslaget sidder tættere på vandpumpen på en A+ blok. Og strømfordeleren er holdt fast med et bredt beslag, der presser fordeleren ind mod blokken, i modsætning til A motorens klem beslag.
Den nyere type gror ikke fast! ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-03-2011-19:19:26

Forskellen er følgende:

1. Hovedlejer, her er nederste del uden olie ``rende``. Dette kom først i turbo motoren til metro pga. at det iht. det jeg har læst giver 60 ~ 80 % større bære evne.

2. Blokken er forstærket udvendigt med ribber.

3. Plejestangssølerne på krumtappen er ude i kanten ``rullet`` hvilket skulle mindske spændinger der kan medføre til brud.

Det er hvad jeg kender til

:-) Jens

j_f_jensen

Svaret d. 12-03-2011-19:25:53

a har en lille trakt du stikker oliepinden i, a+ har ikke, der går den direkte i blokken. :-)

julianfalck

Svaret d. 12-03-2011-19:33:28

dejligt med hurigtige svar:-)

men dvs jeg skal ikke ærger mig sygeligt meget hvis det ``bare`` er en A motor??:-)

Molly

Svaret d. 12-03-2011-19:37:15

Jeg ville ikke tage det så tungt. Men hvis prisen er rigtig, skal du absolut gå efter A+ motoren.
Den holder bedre.
Men oveni skal det nu siges, at nogle at de motorer der lå i MG Metroen lød absolut forfærdeligt.
Og der skal nok dukke historier op om A+´ere, der døde i utide pga. alverdens ulykker ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-03-2011-20:07:41

det er nu ikke fordi motoren fejler noget:-) den har ikke rundet 40 000 endnu;-) det er bare af ren nysgerrighed!
næææ den spinder som en mis... aarrg det vil sige, den knorre lidt meget over vejret(eller også gør ejeren) men det bliver vel vejr til det inden sååååå pokkers længe:-)

Molly

Svaret d. 12-03-2011-20:15:50

Tilbage