01-03-2011-11:29:37
jeg er ved justere en 850 motor ind i tænding og karburator.
Den gik meget ujævnt og havde ikke været startet i lang tid. Så jeg ville dreje lidt på strøm fordeleren og justere tændingen. Men den var rustet fast, jeg fik den løsnet med gas og ilt. efter at have renset den så den kunne drejes ordenligt i blokken, har jeg ikke overhoved kunne starte den.
jeg har prøvet at dreje strømfordeleren ind så den står ca. hvor den gjorde før, men den kan kun skyde lidt i udstødning eller karburator alt efter om jeg drejer fordeleren tligere eller senere gnist.
tændrørene bliver sjask våde, der er fin gnist på alle tændrør. hvad kan der være galt...
når jeg piller fordeler dækslet af og køre på starteren, mens jeg ser på platinerne, kan jeg se de slår en meget stor gnist når de slipper...
ca. som gnisten på en ligther, er det ikke i overkanten? men er det nok til at den ikke vil kunne starte. det er jo nok en slidt kondensator.?????
Hvis den skyder, kunne det være tændrørskablerne, der ikke sidder rigtigt.
Men du har ret, der må ikke være meget gnist mellem kontakterne.
Hvis du lægger et tændrørskabel ca. en cm. fra stel, skal der kunne trækkes en gnist. Mindst en cm. skal den kunne trække.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-03-2011-11:45:07
Hej.
Den store gnist kan sagtens skyldes en død kondensator, Det er ihvertfald den måde du ser om den virker eller ej på, den funktion er at forhindre plattinerne i at ``klistre sammen`` pga store gnister.
Så du bør få fat i en ny, og de koster ikke meget.
Og jeg tror også dine kabler sidder forkert. den tænder på rækkefølge 1 - 3 - 4 - 2
Cylinder #1 er i kølerens ende.
Så vidt jeg husker peger fordeler rotoren på cylinder #1 altså ca kl 14. når den skal tænde cyl.#1. så prøv at kable dem cyl 1 = kl2 cyl 3 = kl10 cyl 4 = kl8 og cyl 2 = kl4
Du drejer hele fordeleren med klokken for at fremme tænding og mod klokken for at forsinke den.
Når du har fået den igang og den går nogenlunde, skruer du tomgangen op til ca. 2000omdrejninger, den skal selvfølgelig være varm, eller blive det, og drejer den med uret til den er steget så meget som muligt i omdrejninger, og så drejer du den ca 200omdrejninger tilbage, man kan også høre det når man har gjort det nok gange ;-) altså hvor meget tilbage den skal, et tachometer i motorummet er fedt lige til det her.
Så kan du stille blandingen og starte forfra med tændingen indtil det hele er perfekt...
Det har virket rigtig fint på mine biler, så... jeg er sikker på der er mange andre gode måder. :-)
vh
Julian
julianfalck
Svaret d. 01-03-2011-16:16:43
mange tak for svarene. jeg kiggede lidt mere på det og fandt en stor revne i dækslet, faktisk var det revnet helt igennem.
så vil gnisten jo fare rundt i huset. jeg smed et andet gammelt brugt på, som jeg havde liggende og den sprang i gang. gnisten der før var på tændrørene må have været kommet helt utilregeneligt.
men skifter nok alligevel den kondensator, tak for det;)
mvh. micke
****micke****
Svaret d. 01-03-2011-23:58:27