karburator olie

13-02-2011-19:14:21

har brug for lidt info/hjælp til olien i min karburator.

har ladet mig fortælle at jeg bare skal bruge en alm 15-40 olie i karburatoren, det er sådan set ikke det store´problem, mit problem ligger i at hvis det ikke er den type olie der er der nu, så er det jo ikke godt, det er jo aldrig godt at mix`e to typer olie, men hvordan får jeg det op, det der sidder der i nu??
og er der folk der har andre erfaringer mht. olie type??

kan se i min instruktionsbog til bilen at man skal fylde olie i så det er 13mm over rør`et, dvs. 13mm op i klokken, er der nogen der har noget at tilføjet til dette, er der er erafaring der siger noget andet måske??

takker for et godt forum med masser af læredom for en rookie som jeg;-)

Mvh Torben/Molly

Molly

Rookie?! Det skal du ikke bekymre dig om ;-) Jeg har misforstået det med mængden i 30 år. Og altid hældt for meget på :-)
Hvis du kigger ned i røret, skal olien bare stå op cirka til kanten af det stålrør, du kan se dernede. Men fylder du for meget på, får du bare rustbehandlet frontklappen lige over karburatoren. Ingen problemer der.
Hvis du vil have den gamle olie ud, skruer du bare selve klokken af karburatoren. Den sidder med 3 skruer ned i selve karburatorhuset.
Den trænger sikkert også til at blive renset indvendigt. Stemplet med nålen kører jo op og ned inde i klokken, og det skal foregå uden ``klumper`` pga. aflejringer og skidt.
Der findes noget speciel olie, men tror roligt du kan bruge motorolien. Ihvertfald som udgangspunkt.
Hvis motoren tøver ved acceleration, kan det være tegn på for tynd olie.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-02-2011-19:25:29

Carsten!! aaaltid hurtig på pletten med et svar må man sige!!
takker.. tror jeg fik det jeg skulle bruge.
har haft bilen i 5 år nu og der er ikek blevet efterfyldt endnu og har ikke skiftet det ud eller noget, såå mon ikke man skulle servicere det lidt;-)
Klokken skulle måske ha samme tur indvendig som den har fået udvendig, den er satme blevet fin efter min polering udvendig;-)
(hvis man da skal rose sig selv lidt... og det bliver man jo nød til nogle gange.. he he)
Mvh. Torben / Molly :-P

Molly

Svaret d. 13-02-2011-19:42:27

Hvis det var mig ville jeg prøve noget symaskineolie, jeg tror det andet er for ``tykt`` :-)

Nordlund

Svaret d. 13-02-2011-19:42:33

Nemlig! Man skal rose sig selv. Andre glemmer det jo;-)
Nå............men pas på med at bruge for skrappe slibemidler på indersiden af klokken. Den skal jo kunne holde tæt for det vakuum, der skal løfte stemplet.
Ifølge instruktionsbogen skal tjekke olien i karburatoren en par gange om året.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 13-02-2011-21:04:25

hos biltema kan du købe en olie specielt beregnet til det. Men hvor meget bedre det er end normalt motor olie ved jeg ikke noget om.

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Karburatorolie/

skrue

Svaret d. 13-02-2011-21:59:39

Yes yes! tror nu bae den bliver afrenset indvendig, har heller ikke brugt noget slibe middel udvendig, kun Smidths polervoks, og så godt med tid:-)
hmm.. er lidt af den overbevisning, hvis man direkte laver et produkt til en bestemt ting, så må det oftest være fordi dette produkt er bedre end andre hovsa løsninger, sååå vil da nok i første omgang prøve det der olie som er beregnet til det, og se om det bare lige er det rigtige!

Er Enig med dig Carsten, der står det skal tjekkes et par gange om året, meeeen det er da vist mest gældende hvis du bruger bilen sådan helt normalt, og jeg kommer sjældent over de 1500km pr år(så meget godt vejr er der jo ikke i lille danmark, at der er dage nok til at komme over det km tal)

Ha en go dag! :-P

Molly

Svaret d. 14-02-2011-06:50:37

Hej Torben
Jeg har olie til SU karburator kan komme forbi når du har tid.
vh Kim :-)

minicooper

Svaret d. 14-02-2011-10:04:08

takker Kim

Jeg gir lige et kald inden jeg kommer.

Molly

Svaret d. 14-02-2011-16:41:00

Hvis jeg husker rigtigt, genuine SU olie er 20W. Jeg bruger selv synthetisk motorcycle fork oil.

1 liter flask = lifetime supply.

jeg

Svaret d. 15-02-2011-01:44:13

Tilbage