Det tikker/banker !!

04-02-2011-11:58:24

Hej her i forummet.
Jeg er helt ny bruger - har i dec. købt en mini der har stået stille i et par år. Fik den synet igår uden anmærkninger! Jeg har ikke kørt mange meter i bilen pga. vinteren . Motoren lyder rigtig godt og er udstyret med stage on ( en su caburator + banan ) . Under en længere tur til syn mm. oplever jeg at motoren taber moment ( nærmest som når en knallert i gamle dage firetakter ) samtidig havde den et par gange hvor det ikke sagde specielt godt derude i maskinrummet - voldsom tikken som om et eller andet drøner med rundt ( som en klemme i et cykelhjul) men det går væk igen ---- hva kan det være ? Venlig hilsen BW

bw

Uha! Skal man sige tillykke med ``vidunderet`` ;-)
Hvis det kommer og går, kan det være en ventil, der hænger. Men det er gætværk.
Men hvordan ser det ud med alle banaliteterne? Olie, filter, tændrør/kabler osv. Platiner og den slags.
Desværre kan du heller ikke være sikker på, at motoren står ordentligt, da der er sat stage etellerandet stumper på ;-)
Det kan give for mager blanding, så noget af spektaklet ved kørsel måske er tændingsbanken.
mvh. Carsten.
PS. Hvis det er din første Mini, forbered dig på mange timer med den! Især i forsøg på at fixe l*rtet, når den ikke vil :-)

jelshøj

Svaret d. 04-02-2011-12:21:54

Hej Carsten - tak for dit hurtige svar. Ja jeg har givet den lidt olie ,den var lidt under minimum . Jeg har en ældre mekaniker der er ok til mascotter så han må vist hellere give den et tjek ;-) Jeg er så gammel at min første bil var en morris 1000 fra 1955 (i år yngre end mig selv) og siden har familien haft 2 bindingsværkere og senest havde jeg en mini pick up for ca 15 årsiden - så uden at være ret meget mekaniker kender jeg det du siger med at fixe et eller andet hele tiden. Nu synes jeg så jeg gerne ville have fornemmelsen af lidt autentisk køreoplevelse igen -- og den kompakte cooperlyd er da dejlig -- så må man leve med særhederne og køre i noget andet når man SKAL noget. Hyggeligt og aktivt forum - der sker da lidt her. :-) tak for ``tillykket`` vh BW

bw

Svaret d. 04-02-2011-13:48:33

Selv tak. En Mini har det med at krybe under huden på een.
De er noget særligt.
En Morris 1000 er sgu en klassiker. Helt sikkert. Og til at reparere på. Minien er nok lidt mere besværlig. Men hvad.... ;-)
Husk at tjekke om der er olie i klokken på SU én. Dét er en klassisk ``glemmer`` ;-)
Hvis du som nævnt har en gammel mekaniker i baghånden, er du allerede langt foran......
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-02-2011-14:15:54

Hej prøv at tage dækslet af til tanken når du har kørt lidt og lyt om den suger luft hvis tanken er for tæt. allan

austin7

Svaret d. 04-02-2011-18:39:29

Prøv at tjekke at klokken i karburatoren kan gå frit op og ned , det er ikke unormalt, at klokken er groet fast og ikke arbejder som den skal.

Peter Mogensen

Svaret d. 04-02-2011-20:43:12

Endnu en gang tak for jeres gode svar ! Det der med klokken i karburatoren der kan mangle olie og ikke arbejder som den skal , kunne vel være en naturlig følge af at bilen har stået ubrugt hen i ihvertfald 2 år - det kan vel tørre ud det skidt . det må undersøges ! :-)

bw

Svaret d. 05-02-2011-01:16:28

har haft det samme problem for nogle år siden, hakken og banken og kørte kun godt med pedalen i kælderen, havde monteret et stage1 tun for at få lidt mere skub i 1000eren og efter megen skruen og banden fandt jeg ud af at den fik for meget luft :-S og monterede den originale luftfilterkasse dog med et kn filter i, så var der styr på motorgangen igen :-)

rød1000

Svaret d. 05-02-2011-20:01:30

Sælgeren har åbenbart ikke taget sit produkt særligt seriøst, siden der ikke fulgte en anden nål med til karburatoren. :-(
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-02-2011-21:04:05

Tilbage