12-01-2011-20:04:27
Argh!
Mit vinterprojekt (97 brooklands mpi) er løbet ind i problemer....
1)Bilen er strippet for motor, ruder, sæder webasto soltag, himmel osv, men til min rædsel er ledningsnettet umuligt at få ud uden at klippe ledningerne til bla. ECU og andre yderst vitale elkomponenter af... Sko og stik er monteret efter gennemføring igennem diverse små huller i karossen. Kan jeg bare pakke dem i en pose og undlade at male motorrummet eller hva f... gør jeg??
2) pladen under forruden skal skiftes og jeg aner ikke hvordan jeg skærer den af i vinduesrammen uden at smadre den bagvedliggende plade.TIPS??
3) Den tværsgående plade bagved vinduet med blæserhullerne til forruden er temmeligt rusten. Skal jeg skifte den eller lappe den med plade (vil helst undgå fuldsvejsning og skævt karosseri...).
4)Hvordan sætter jeg en komplet front på uden at den bliver (mere) skæv?? Hvad sætter jeg på først??.
5) Propperne i bunden er mere eller mindre færdige, kan de fås eller skal jeg svejse dem til?
6) Hvordan får jeg skåret skærmene til så de passer på en sportspack?? Går ud fra at det skal gøres efter montering og at dewalt´en er for sindssyg til dette..
7)Hvor får jeg fat i propper til diverse huller på motoren så jeg kan få den renset af/malet??
8) Er der operative indgreb som jeg bør foretage mens motoren alligevel er ude?? ( den kører fint med stage 2, har dog lidt knas med synchromessen i 2 gear ved højere omdrejninger ved nedgearing)
Mvh
Stress Mads :D
Jeg troede det var en ``ny`` Mini. ;-)
Hvordan med stelnummeret. Sidder det ikke netop i den plade under forruden? Så skal du jo have en genihugningstilladelse.
Nej, hvor vil vi gerne se nogle slemme billeder, så er det lettere at sidde og være p*sseklog ;-)
Minimania har noget med hvordan der skal skæres i skærmkanterne.
4. Hvis du har forbro monteret, og frontklap, har du lidt at gå efter, når fronten skal tilpasses. Plus du kan lave nogle krydsmål hist og pist.
5. De prophuller ville jeg svejse til.
8. Det afhænger af, ved hvor høj fart du gearer ned. Ved knap 60 er der pæn modstand. Den synger godt i tænderne, når man gearer ned. Men ellers skift syncromeshringene, når motoren alligevel er ude. Plus tjek bundgearsakslen for slør. I det hele taget burde man skifte diverse lejer, og krydspind i diff. når man er i gang.
3.Den skal satme være slem, hvis udskiftning er eneste mulighed
;-)
Men de rådner altid ved de udluftningsdyser. Kan som regel repareres.
Det med ledningsnettet lyder sgu da utroligt. Hvem fanden har da udtænkt det? Samme tåbe, der besluttede at rattet i de første Allegroer skulle være firkantet, eller hva`?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-01-2011-21:52:01
Lol. Ja køb ikke noget fra cooperation cars... De tager fuglen på dig!
Det er ikke selve bagpladen i karossen i motorrummet, men ``torpedoen`` rundt om vinduet for neden(eller hva´ den nu hedder). stelnummeret sidder popnittet på fronten, samt højre inderskærm, så det skulle ikke være noget problem. Der er vist også et i bunden i højre side foran forsædet? tusind tak for svaret. Nu er det da til at komme videre...
Og ja, det er da komplet idioti at trække ledningerne igennem små huller og fabriksmontere store stikdåser efterfølgende når de nu VED at deres biler ruster HERREMEGET :D
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 13-01-2011-17:51:36
Hvis det er denne her der skal skiftes:
http://productimages.autonordic.dk/4010320.jpg
så er det jeg mener, du lige skal tjekke, om der er hugget et stelnummer i selve ``tagrenden`` til frontklappen, altså nede i den forreste rende på rep.stykket.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-01-2011-18:25:57
ja den er god nok... Det er godtnok ulæseligt, men der står helt sikkert noget midtfor. Hvordan får jeg sådan en tilladelse??
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 13-01-2011-21:38:22
Det er et godt spørgsmål, Mads. Strengt taget kan du læsse skroget på en trailer bag Volvoen, og trille til den lokale synsmand. Dét burde kunne lade sig gøre.
En af mine gamle kammerater fik mod betaling, besøg af synsmanden, angående samme problem.
Nogen skifter sikkert bare pladedelen, kører til syn, og får tilgivelse fremfor tilladelse. ;-)
Men jeg har IKKE foreslået den fremgangsmåde! :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-01-2011-22:35:10
hakker de så stelnummeret i før syn? eller dropper de det og har en kasse pils i bagagerummet?
;-)
mhj
Svaret d. 14-01-2011-14:06:09
:-)
Tja.........jeg har hørt diverse historier.
Strengt taget, hvis det nye nummer ser originalt ud, og man ikke kan se pladedelen er blevet udskiftet, så ser alt jo ud som det skal. Men det er jo ikke helt det slagne vej.
Fremviser du bilen får du en tilladelse til at hugge et nyt nummer i. Om man selv må, tjae.....hvorfor ikke?
Så tjekkes det til syn. Om der er en eller anden form for tidsfrist til fremstilling ved jeg så ikke......
Det må de kloge vide :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 14-01-2011-18:36:45
Hej Det er som alt andet syn. Hvis man ikke rigtigt kan se det får man en omstilling der gælder 30 dage.( Så kan det give problemer med at bevise at det er den rigtige bil )
Kør ud til den synshal du vil bruge og spør dem.
Så gør du det de vil have så er der ikke nogen problemer. Jeg kender min synsmand men den dag var der en afløser på. Han mente ikke det var den bil men endte med at godkende dette. Allan
austin7
Svaret d. 14-01-2011-18:56:29
Jeg har snakket med synsmanden, der anbefaler at jeg ikke skifter hele pladen, men skærer den nye pladedel op, da der ikke er rust der hvor nummeret sidder. Han mener at den er usælgelig med ihugget nummer, eller ihvertfald bliver den væsentligt forringet i værdi, da den er så speciel som den er. Så kommer tusindkroners spørgsmålet. Er det muligt at lave det ordentligt hvis man skærer pladen op, eller er det umuligt for en gør det selv mand??
mvh
Mads
mhj
Svaret d. 24-01-2011-10:36:46
Det var da en fair synsmand. Tommelfinger opad for det ;-)
Det kommer jo an på hvordan rusten er, svært at gætte på. Hvis det er hjørnerne på ruderammen, findes der jo rep.stykker til lige det.
Måske lige drastisk nok at påstå, at den er usælgelig med nyt nummer.
Kan du lægge et par billeder op?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-01-2011-10:58:16
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/882.jpg
højre...
mhj
Svaret d. 24-01-2011-18:33:51
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/883.jpg
forfra
mhj
Svaret d. 24-01-2011-18:34:44
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/884.jpg
venstre...
som i kan se er netop midten af pladen med stelnummeret så godt som rustfri. Kan jo skifte hjørnerne og bygge op med pladejern langs vinduesrammen for neden? Hvordan skærer i pladen over oppe langs siderne? Hr. Dremel eller Hr. Dewalt? Går ud fra at jeg bare kan bore svejsningerne ud de andre steder...
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 24-01-2011-18:38:45
:-( :-( Årh mand. Sådan noget hundepis! ;-)
Ja, punktsvejsningerne kan du bore ud, evt. bare slibe øverste lag plade væk. Men det kunne godt se ud til at der nedenunder heller ikke er så meget plade.............røv.
En lille skæreskive plejer at kunne gøre det i siderne. Og så lidt gefühl.
Men du kunne jo ``ofre`` et helt rep.stykke, og skære det af, du skal bruge, og svejse kant til kant midt mellem rudekanten og hullerne til viskerne.
Men der sidder jo nok en pladesmed derude med de rigtige tricks.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-01-2011-20:20:43
Hold da op, sikke et chok.. Billeder har det med at lyve, for bilen så da pæn ud på de billeder du har af den da du købte den, det er lidt.. R-Ø-V som Jelshøj også skriver.. :-(
Subir
Svaret d. 24-01-2011-23:00:08
Ja, det er sgu ikke sjovt at give en bondegård for noget der ser så gyseligt ud efter 2 år.. Cooperation cars burde have Spiegelhauer på besøg :-S `` Det er kun kosmetisk overfladerust, du har bil i mange år``. BLAH! -Men det er jo trods alt mig der har været lalle dum, og dem der har været ``smarte``. Fedt at spare op til drømmebilen i 8 år og så er den i 14 flyttekasser efter 2. Kunne sgu ligesågodt have købt en i flyttekasser til at starte
med...
Må da indrømme at det bliver en udfordring... Kant til kant- det er vel ikke fuldsvejsning på så tynd plade?? Mener i punktsvejsninger der ligger på linie? Det slår sig da/ brænder hul hvis man forsøger sig med fuldsvejsning (mit svejseapparat er ikke det dyreste i verden).
mvh
Mads
mhj
Svaret d. 25-01-2011-10:06:07
:-) Du kan da også lave en fals, og så svejse med lidt overlap. Det er sgu ikke klamp ;-)
Ifølge loven må man kun bruge punktsvejsning, hvor det har været originalt.
Men ja, det vil slå sig. Du kan svejse måske 1 cm. af gangen, så svejse i modsatte ende. Og evt. køle med trykluft, så får du ikke så meget varme i metallet. Men uden tin/spartel dur helten ikke ;-)
Når du så forbander bil og sælger ad helvede til, går du ind på Ekstrabladets hjemmeside, og finder artiklen om en VW Passat, der på halvandet år har kostet ejeren over 90 tusser i rep.
Og igen bliver du glad for din Mini.;-)
Det ér og bliver et had-kærlighedsforhold til de Minier.....
mvh. Carsten.
PS. Jeg har en gammel Migatronic. Det er ikke dens skyld, at det af og til ser rimeligt ud;-)
jelshøj
Svaret d. 25-01-2011-10:33:53
Jeg er skam glad for min mini, og den skal nok komme ud og rulle igen. Bare ikke lige så hurtigt som jeg gerne ville. Når man så har lavvande i pengekassen, og bil nr 2 står af (golfen) så bliver man sgu hidsig og leder efter syndebukke :-P . Det er jo projektkassen der er truet! Men du har ret. Det er næsten for nemt at overfuse sælger i bagklogskabens ulideligt klare lys :-D .
Op på hesten, forgive and forget!
Mads
mhj
Svaret d. 25-01-2011-11:50:59
Golf? Det plejer da at hedde Volvo, ikke.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-01-2011-11:58:13
Jo men volvoen kører ministeren i.. Vi er afhængige af 2 køretøjer til daglig, da vi arbejder hhv. 25 og 35 km fra hvor vi bor..
mvh
Mads
mhj
Svaret d. 25-01-2011-14:49:19
:-) Ministeren må adlydes!
...........og Minien laves...........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-01-2011-15:09:16
Confirmed, Sir!
Mads
mhj
Svaret d. 25-01-2011-15:57:29
Hehe, har solgt golfen og købt en volvo 240 dl 2,3 fra 89. rustfri, som ny indvendig og kun 287000 på tælleren. Så er der endnu en klassiker i hus :D. Miniprojektet reddet og smilet på plads igen :-D
mhj
Svaret d. 28-01-2011-19:36:30
Jamen tillykke med støbejernsraketten ;-) Den er jo næsten ikke til at slide op.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-01-2011-19:52:42
argh...
Efter at have fjernet forskærmene og trekantstykkerne, ser jeg at der er hul i inderskærmene øverst ( og ikke kun nederst som først antaget)Selve dørkarmen er fin nok, men den kant trekantstykket er bukket om er rustet 88,7% væk. JAMMEN LIVET ER DA FULD AF OVERRASKELSER.. Nu er spørgsmålet: Skal jeg svejse et overlap på inderskærmen og bukke det om dørstolpen for at få trekantstykket monteret ordentligt, Eller skal jeg bare lave det pænt til kanten af pladen og svejse trekanten på øverst og nederst??
Mvh
Mads
Ps. Nænner næsten ikke at lægge et billede på... Må jo passe på jeres sarte nerver :-D
mhj
Svaret d. 08-02-2011-17:06:49
https://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=36369&title=
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-02-2011-18:22:52
Top dollar.
Har nu for 800£ i indkøbskurven... Støn. Magter ikke at trykke ok. Hvad koster det at få det sendt? Bryder mig ikke om at `` It´s an estimate price`` og at der er 5 ``exceptional items`` ? Bugger off! Tror sgu bare jeg svejser hele lortet med pladejern og HAMMER. Det kan sgu da kun blive bedre end de KINASTUMPER :-D :-D :-D . Må hellere finde en dansk krejler der forstår JYSK!
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 08-02-2011-20:18:32
Georg har dem også. Sikkert også Nordisk Morris osv. Tror ikke de koster alverden hos dem.
Det er alt for længe siden, jeg har købt et par stykker.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-02-2011-20:56:16
Georg har det hele på lager,hent det selv oppe ved ham,det kan godt betale sig, og så giver han gerne et par råd med på vejen.
mvh. Hans.
mini driver
Svaret d. 08-02-2011-22:42:58
Nej de kan da ikke være så dyre.. Det er mere fronten, vingerne, dørene,torpedoen, forruden, trekanterne, bunden, bagklappen, autolakering og de tusind småting der koster kassen :-O
Jeg må lave en stumpe udflugt med terrorcellerne(ungerne).. Det gør det også lidt mere økonomisk/arbejdsmæssigt overskueligt at hente lidt af gangen, frem for en halv bil i stumper der helt sikkert er voldbulet efter fragt + bjerg på gulvet i udhuset+ flået bankkonto :-S .
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 09-02-2011-07:38:53
Hej Mads.Georg en en du kan snakke med,har meget stor erfaring. Kik på hans hjemmeside, altid tilbud på et eller andet.Feks. nu Front-skærme-trekanter komplet 1300,00 + moms
Mange hilsner Hans.
mini driver
Svaret d. 09-02-2011-09:30:50
Sådan en kæmpebunke kommer nok på en palle, så skaderne er sikkert begrænsede. Men altid en satsning.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-02-2011-10:38:38
Hej, jeg blander mig lige, jeg har købt mange stumper i england (mini sport og mini spares) og har aldrig fået nogle ting der har været skadet.du kan altså spare rigtig mange penge ved at handle i england og de er også flinke til at svare hvis man har spørgsmål ang. stumper ;-)
Steen
mini steen
Svaret d. 09-02-2011-17:56:45
ok, spare lyder som sød musik...
Nu hvor fronten er skåret af, skal jeg så bore svejsningerne til vingerne på forskærmene ud og svejse indefra (pænt svært vurderer jeg), eller skal jeg slibe pladen væk og svejse oven fra? Er det bedst at bevare stænkbeskytterne under rudehjørnerne eller skal de bare af og erstattes af nye nu hvor jeg er igang?
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 11-02-2011-14:14:06
Hvis de 2 små stykker afdækning er godt på vej ud af denne verden, så klask nye på. De er relativt nemme at lave selv.
Mener du kanten mellem trekant og bagerste kant af forskærmen? For de skal bare punktsvejses som oprindeligt.
Samling af front og forskærme er netop punktsvejsning indefra. Under lygtehuset.
Hvis jeg læser rigtigt?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2011-15:54:50
Den del har jeg fat i.. Det jeg mener er forskæmenes kant ind mod motorrummet på oversiden af inderskærmene. Tænkte at det ville skåne inderskærmene, samt være nemmere at punktsvejse ovenfra med huller i de nye skærme fremfor nedefra og gennemhulle inderskærmene med udboringer af svejsningerne?
Mads
mhj
Svaret d. 11-02-2011-15:59:34
Ideen opstod da du skrev at man bare kunne slibe kanten væk på torpedostykket... Da jeg efter afmontering af fronten har erfaret, at inderskærmene ikke er særligt stabile i sig selv, tænkte jeg bare at de måske ikke ligefrem blev bedre af 20 huller i toppen...
Mads
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:02:47
Så er der sgu da dømt tænkeboks! :-) Forskærmene er da svejset ned i en vandret kant, som er bukket om ind i motorrummet.
Punktsvejsningerne sidder nede i den ``tagrende``, der løber langs motorrummet.
Eller hva´? :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2011-16:06:06
yes sir. skal de bores ud eller skal jeg slibe pladen væk?
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:08:41
-fra de gamle skærme jeg har skåret af på kanten af inderskærmene.
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:10:08
Muligvis skulle jeg lige smide et skrækbilleder på... 5 minutter ;-)
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:17:03
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/893.JPG
venstre...
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:29:20
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/895.JPG
højre...
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:30:34
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/895.JPG
højre...
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:31:47
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/897.JPG
Venstre. Her ses også hullet i inderskærmen og den manglende ``guiding edge`` til trekantstykket...
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 11-02-2011-16:33:37
ARRGH! Der røg det weekendhumør! ;-)
Du kan indkøbe en dims til at bore punktsvejsningerne ud med. Jeg plejer at slibe øverste lag plade væk, ned til hvor skærmen skal fæstes. (har ikke den dims)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2011-17:55:01
Har lige brugt tre timer på at slibe dem ned :-D. De ser godtnok fine ud nu :-O. så skal der shoppes på nettet. Huddersfield eller minispares??
Du kan jo glæde dig over at jeg knokler, og endnu en genfødt mini er på vej...
Mvh
Mads
ps. synes umiddelbart at huddersfield er noget nemmere og billigere at skamkøbe ved?
mhj
Svaret d. 11-02-2011-22:51:34
Der er ingen rust under rudestykket, og det er lykkedes at pille det af uden at smadre pladen under... HURRA :-) Så er jeg svejseklar. Er det et problem at der er 2,8 cm mellem den ene iderskærm og 2,4 mellem den anden og forklapophængene eller skal den bare være skæv ( eller er der noget med at rovers forbro bare ER skæv) :-S. Og godnat herfra...
Mads
mhj
Svaret d. 12-02-2011-00:25:22
Selv go´nat :-)
Tror bare de er skæve...........
Jamen jeg glædes da over du knokler. Nogen skal jo holde de Minier på hjulene..........................
:-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-02-2011-01:40:39
Så er der indkøbt en ny front hos nordisk morris minor lager. 1/2 times kørsel, flink betjening og yderst fair pris :D. Tror jeg hakker et nyt nummer i... Kan ikke nænne at smadre den fine nye torpedoplade fra British heritage :-D. Nogen gode ideer til at lukke antennehullet på venstre forskærm uden at svejse?
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 17-02-2011-22:29:30
Du kan jo klippe et lille stykke plade til, og så bare lodde det. Som når man fylder svejsninger med tin. Det er gangbart ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-02-2011-22:37:27
Oki doki.
Muligvis kan det bruges til DAB antennen :-D
Mvh
Mads
mhj
Svaret d. 17-02-2011-23:17:56
Har lige klampet delene på med klemmer, de passer og det ser godt ud. Kommer til at sove med et stort fint colgatesmil i nat ;-)
mhj
Svaret d. 17-02-2011-23:20:06
Nu må du snart stikke os nogle flere pics! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-02-2011-23:29:52