16 ventilet konvertering

05-12-2010-12:17:58

Er der nogen der ude, som har erfaring med 16 ventilet a serie motorer, og særligt elektronisk indsprøjtning. Jeg er i gang med projektet, og søger kontakt til andre, som har erfaring med tilsvarende projekter. Jeg tænker særligt på erfaringer med at benytte en ecu, som kan justeres via en lap-top.
Jeg har stor praktisk erfaring med motorer og indsprøjtning, men ikke med justerbare ecu, som styrer både blandingsforhold og tændingsavance.
Skriv gerne.

MVH

Henrik

motorglad

Ikke at jeg har en skid forstand på det, men Megasquirt laver noget programmerbar, der skulle dække tænding også. Jeg så noget monteret på en Golf på youtube engang.
Jeg mener også det findes i forbindelse med KAD´s 16 ventilede top.
Du kan jo også få spjældhuse i metermål ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-12-2010-16:18:23


hej Henrik du skal have fat i Morten Fisher her på siden han kan hjælpe dig

mvh. Rasmus :-)

mayfair91

Svaret d. 07-12-2010-17:56:38


Et billig alternativ til VEMS og megasquirt er trionic 5.5 fra en saab turbo 1995 ~ 2000.

Jeg købte alt der skal bruges for 2000,- dvs. ECU, følere tændingskasette, ledningsnet, pumpe, regulering og dysser.
Oven i dette skal bruges en wideband lambda føler + styring samt et pulsgiver hjul, her har jeg købet et fra en FIAT PUNTO som benytter det rigtige 60-2 mønster.

Du kan finde info og software til tuning af SAAB TRIONIC her: http://trionic.mobixs.eu/ og en billig men god WBO her: http://14point7.com/

Hvis du vil vide mere så send en PM :-) Jens

j_f_jensen

Svaret d. 09-12-2010-21:59:53


Meget spændende læsning.
Men kan du få styr på den uensartede indsprøjtningsperiode, som Rover bøvlede med, da Minien blev ``voksen`` (med kat) ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-12-2010-12:05:18


Jeg bygger en motor med et BMW topstykke, og var selv lidt lun på megasquirt, men det jens skriver lyder som en meget spændende løsning. Jeg har en god forbindelse til brugte autodele. Jeg er mest bekymret for optimeringen af tændingen, som efter min mening er absolut afgørende for en god ydelse, samt en stabil effektkurve. Resten er jo som det plejer at være.... he he.
Jeg vender tilbage når jeg er kommet længere til næste år... ;-)

motorglad

Svaret d. 10-12-2010-14:47:45


Mht. indsprøjtning af vores kære 5 potede top så vil min SAAB løsning kun kunne benyttes hvis det installeres med fælles indsprøjtning langt ude i manifoldet ala SPI.
Men til et 7 eller 8 port setup er det perfekt, med fuld justerbarhed af indsprøjtning og tænding (samt turbo tryk)
Håber at det besvare dit spørgsmål Carsten :-)

j_f_jensen

Svaret d. 12-12-2010-09:15:28


Jeps! Jeg bliver klogere ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-12-2010-11:30:25


Prøv og kik på www.powerpage.dk der er en masse om megasquirt ellers tag kontakt til http://boost-it.dk/ Han ved alt om megasquirt og sælger også bokse og diverse dele :-) Mvh.Niels

skrotspeed

Svaret d. 13-12-2010-20:23:37


der findes også ECU til 5 portet topstykke ligger selv og køre rundt med en på et mpi setup med 286 knast og andre modifikationer triller fint med det ;-) hhmm har hørt meget godt om megasquirt til biler generalt og det har mange gode muligheder i det til 16v top....har selv grundindstillet min bils ecu med laptop og bare du har en bredbåndslambda er det rimelig nemt at gå til kan ikke huske om megasquirt har det men mange nyere ecu´er programmere sig selv ind efter lambdasondens tal så man faktisk kun skulle fin justere og så stille tænding....

zeemax mini

Svaret d. 14-12-2010-11:10:57


Tak for jeres mange gode bemærkninger. Jeg vil bruge de 4 spjældhuse med hver deres indsprøjtningsdyser og self en bredbåndslambda. Vi får se hvor godt det bliver, men mon ikke det bliver godt =). Jeg har tænkt mig at køre i den ofte og forventer at jeg kommer til at lære en del undervejs, men i forhold til et 5 portet topstykke så kommer man meget let til en høj effekt. Jeg har brugt mange timer med at porte topstykker, men man kan altid bruge mere flow :-P

motorglad

Svaret d. 14-12-2010-21:51:15


hva for en 16v top bruger du? ska selv snart igang med et 16v projekt med toppen fra en bmw k1100.

clubman

Svaret d. 30-12-2010-22:48:07


Jeg har en bekendt i Hørsholm, som har bygget et tændingsanlæg i en MG B med 2 liter Montego EFI motor, bl.a. ved hjælp af en Fiat tændspole m.m. Er du interesseret i kontakt med ham ?
Hilsen Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 31-12-2010-10:29:35


Hej igen. Jeg bruger en top fra en k 1200 rs, men der er kun kun små detaljer i forskel på de 16 ventilede topstykker. Jeg har 2 topstykker som jeg begge bygger om til en a-series. Desuden vil jeg renovere og porte det som jeg beholder til mit eget projekt. med hensyn til styring bliver det megasqirt for at spare tid. Det er ikke dyrt og det er ikke svært at få til at fungere. Det er noget mere besværligt og dyrt at lave en a-serie short motor som kan tage de mange kræfter. jeg er i gang med at samle dele, men det er dyrt...Der ryger desværre en af mine kære cooper S motorer og også en komplet 1380 a+, som er helt ny... suk. Men uanset hvordan man kigger på det, så er projektet dyrt at gennemføre... :-P
jeg vender tilbage, når blokken tager form, og topstykket er færdigt !

motorglad

Svaret d. 03-01-2011-18:18:33


Så er der lidt nyt.
Blokken er ved at tage form. Jeg bruger en A+ blok, crossdrilled Cooper S krumtap, AEG480, S eller H plejlstænger, omega-stempler 73,5, centerstrap, turbo-oliepumpe, portet RS 1200 top med RS knaster, RS 1200 indsprøjtningshuse og spjældhuse. Desuden bruger jeg et superlite svinghjul og alu bagplade.
Er der nogen der har erfaringer med bearbejdningen / lommerne i stemplerne? anvisningerne fra Specialist components er meget mangelfulde...
Har desuden kig på den nye styreboks fra Megasqirt, som er i ministørrelse... nogen erfaringer? ;-)

motorglad

Svaret d. 19-03-2011-20:40:45


Hej i marts nr. af mini magazine, skriver de under tech proucts at specialist-components, har udgivet version6 af How to build a k twin cam engine book. Jeg kan godt nok ikke finde den på deres hjemmeside.Hvis du ikke har den, kunne det jo være du skulle anskaffe den,måske er der nogle anvisninger på de detaljer af stempler osv som du mangler, den koster 19.99pund. Mvh. Niels :-)

skrotspeed

Svaret d. 22-03-2011-11:20:57


Hej og tak for tippet. Jeg har den og der er ikke sket noget nyt... hmm, men jeg har tænkt mig at måle op med motoren tørt samlet og herefter få lavet lidt ekstra plads. Der er anvisninger for vinklen og dybden.... men da ventilerne ikke sidder ens i forhold til stemplerne kan man kun lave ens bearbejdning hvis der er lavet god plads. Topstykket sidder jo ikke helt centreret på alle cylindre ;-) Har lige købt en svingningsdæmper fra KAD, så tappen skulle holde nu... :-P

motorglad

Svaret d. 22-03-2011-18:39:37


Tilbage