Knastkæde

22-11-2010-21:02:27

Hej min Mini 1000 fra 1978 er begyndt at støje fra knastkæden.

Er der nogen der kan svare mig på om der skal bruges specialværktøj til udskiftningen og hvor meget der skal adskilles.
Er det kun kæden man skifter eller er der pakninger/bolte/skruer osv. der også skal udskiftes i samme omgang.
Jeg kan se at der er nogle der skifter til dobbeltkæde,
men kan ikke se hvorfor.
Mvh. Søren

Søren

Det kan ikke betale sig at skifte kæden kun. Den begynder at rasle igen relativt hurtigt.
Når du er derinde, og alligevel skal have kædehjulene af, for at skifte kæden, så skift ud til dobbeltkæde. Det holder.
Du skal bare have undersænket de 2 skruehuller under krumtappen, så der bliver plads til det nye kædehjul. De 2 fladhovedede skruer følger ofte med, hvis man køber et dobbeltkædesæt.
Og husk endelig at skifte pakdåsen i dækslet, når det er af alligevel. Plus naturligvis selve dækslets pakning.
Ingen specialværktøj, men remhjul og kædehjul kan godt sidde pænt fast. Kan som regel lirkes ud med mejsel eller stor skruetrækker.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-11-2010-00:32:28


Man kan også skifte til tandrem - det har jeg gjort, men jeg er faktisk ikke klar over, om det også kræver undersænkning af skruerne, da mine allerede var undersænkede (Cooper S motor).

Hvis ikke man skal undersænke skruerne, behøver man ikke tage motoren ud.

Jeg vil lige korrigere Carsten, det er nemmere at aftage kædehjulene, hvis man bruger to skruetrækkere/mejsler.

En lille fidus, når man har ``løftet`` låseblikket på remhjulet og skal løsne møtrikken, anbringer man topnøglen op ad forrammen - og bruger starteren.

Når den skal spændes igen, er man dog nødt til at afmontere starteren og sætte en skruetrækker i tandkransen.

Boman

Svaret d. 23-11-2010-09:22:59


Boman : hvad er fordelen ved tandremmen? nu jeg er igang med mit motorprojekt er det jo interessant... jeg vil helst gøre det rigtige, hvis det er MEGET dyrere og det mest er støj man slipper for er det vel ikke så væsenligt for mig.
Plus chance for en tandrem smutter er vel større end et dobbeltkædesæt?

vhj

julianfalck

Svaret d. 23-11-2010-15:11:39


Jeg tillader mig at blande mig ;-) Meget lavere friktion ihvertfald. Og meget dyrere, absolut.
Men det er jo en vurderingssag, hvad man finder vigtigt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-11-2010-17:28:55


Og en bedre motorgang da man ikke overfører vibrationer fra krumtappen til knastaksel og nikketøj.
Men ja. En rem kan gå i stykker.
mvh
tom

mini thirty

Svaret d. 23-11-2010-18:14:11


klart klart... :-)

julianfalck

Svaret d. 23-11-2010-18:54:48


En rem til 100 kr hver 5 år, vælter ikke budgettet, men remsættet er rimeligt dyrt.

Jeg har haft mit sæt i over 10 år, og jeg husker det ikke så dyrt.

Boman

Svaret d. 23-11-2010-21:10:45


Er det ikke også noget med at der skal laves en bule i dækslet hvis man går over til dobbelkæde?

Subir

Svaret d. 25-11-2010-00:15:58


Nej, dækslet er det samme.

Boman

Svaret d. 25-11-2010-09:42:11


Hvis det er nyere typer dæksler, kan det godt være nødvendigt med en bette bule, lige over det lille kædehjul, ind mod kabinen.
Men ikke noget problem.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-11-2010-11:16:20


mener der også skal laves lidt med dækslet hvis det er typen med udluftning på, mener kun det skal have en tur med hammeren så kæden ikke skraber på svejsningen, hvis det er en dobbeltkæde :-)

rød1000

Svaret d. 25-11-2010-21:21:27


Okay,så det er kun med de nyere med udluftning man skal banke en bule i, hvis man skal køre med dobbeltkæde? :-)

Subir

Svaret d. 27-11-2010-09:38:15


Tilbage