1098 + 12g940 + 286 projektet

20-10-2010-23:55:16

Yes.

Så er de basale dele samlet.
Blokken ser god ud, ingen slidkanter, stempler slutter fint uden ringe, og går alle sammen 360grader i alle cylindre, så helt ovale er de vist heller ikke.
Jeg har renset, vasket og honet.. så nu mangler den en lidt mørkere yanmar farve (hvis der er nogen der ikke ved hvad det er, er det farven på yanmars lidt ældre marine motore, som jeg ret godt kan li, sådan lys pastelgrøn) :-)
Olie og vandpumper ser og virker også raske.
Så er der søjlerne, når jeg får slebet krumtappen tager jeg blokken med og får dem målt, hvis der skulle være noget må de også få en tur.

Toppen er i overraskende god stand, styrene er en smule løse i det, men jeg har nye liggende og alle ventiler laver et godt lille vakum svup når man hiver dem igennem.
Så der skal nok nye styr i.
Men både sæder og ventiler ser nærmest helt nye ud. Flader ser også fine ud, og jeg har indtil videre ikke opdaget nogen små mærker, revner eller andet alarmerende.
Så det skal jo ha samme rense tur og så maling.

Knasten som jeg fik i samme handel som toppen, er en 285. Der er ingen krakeleringer på toppen af knasterne og den er ren og pæn. Dog er det godt nok et stardrive, så jeg skal ha` fat i en star->slot adapter til oliepumpen.

jeg ligger billeder op efterhånden... :-)

Hvis der er noget jeg glemmer eller skal være opmærksom på er det yderst velkommen info! :-)


julianfalck

Så vidt jeg husker, skal der bruges et afstandsstykke mellem oliepumpe og blok. Ellers stikker knasten for langt ud i pumpe-enden.
Engang kunne man få den. Lavet af alu. Vistnok en kvart tomme tyk.
Men nem nok at lave på drejebænk, hvis man kan finde noget materiale.
Ellers er det noget med at korte akslen i olipumpen op, og tilsvarende drejes/slibes af ``halsen`` af oliepumpen.
Nødløsning.
Men du skal ihvertfald også have en stardrive oliepumpe.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-10-2010-00:33:38


man kan jo få den her :-)
http://www.minimania.com/web/Item/12G729MM/InvDetail.cfm

julianfalck

Svaret d. 21-10-2010-09:26:29


Hej
Har du behov for dele til dit projekt, kan jeg hjælpe fra
lager i Allerød til fornuftige priser. Pas på, med Minimania,
det er i USA med deraf følgende toldregning fra lufthavnen.
Venlig hilsen
Peter 25841240

Peter Mogensen

Svaret d. 21-10-2010-09:41:18


Der kan man bare se, den kendte jeg sgu ikke ;-)
Men så vidt jeg kan se, er den til den nye type oliepumpe, og ikke ``pind drive``.
Spændende.......
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-10-2010-11:12:49


Peter Mogensen du har post :-) ang knast

Henrik0225

Svaret d. 21-10-2010-17:31:39


Hej Julian

Er en ny pumpe dyr.
Tænker bare på at når motoren alligevel er adskilt så ville jeg pers putte en ny i.
samme med vandpumpe.

Cooper mkIII

Svaret d. 21-10-2010-17:32:32


det er nok en meget god ide... :-)

julianfalck

Svaret d. 21-10-2010-19:10:01


Tilbage