indsprøjtnings motor.

20-10-2010-15:06:24

Hejsa.

Nu ved jeg godt at det ikke er en mini, men denne bil er skyld i at min mini får det meget meget sjovere... ;-)

Når man kigger ned i motorrummet på sådan en citroen berlingo 1.4i fra `97 ser alt jo dejlig borgerligt ud... he he..
der er dog noget jeg undrer mig over, og det kan være der er nogen med lidt ``i`` erfarring der kan hjælpe mig her.
http://donatortunes.com/mini/pics/berlingoflaskehals.jpg
billedet viser et ret så voldsomt kvælertag på motorens indsugning...
Er det en neddrosling eller ? smadre jeg alt økonomi, og justering ved at ``åbne den op`` og får jeg sort røg og kedelige resultater?
eller får jeg en gladere motor?

:-)

det ser bare voldsomt ud...

julianfalck

Enig! Det pynter altså ikke.
Men om det vil betyde noget? Godt spørgsmål.
Om det er støjdæmpende foranstaltning ved jeg ikke. Ved bare, at hver gang der dukker en eller anden glad gut op på fora for den slags biler, får han altid at vide, at KN osv intet hjælper. Så om ændring af det rør kan betyde noget, ved jeg ikke.
Jeg ville ihvertfald fjerne l*rtet! ;-) Bare for eksperimentets skyld.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-10-2010-16:14:48


jeg tror også jeg tager en laaang køretur uden og måler forbruget uden.
Det er jo før filteret, så...
Jeg kørte fra århus S til nørrebro på 18 liter med ca. 110km/t - 312km / 18 = 17.33 km/L... hvis det tal bliver mindre sætter jeg den på igen.. :-)

julianfalck

Svaret d. 20-10-2010-16:33:53


Ganske fin økonomi af en bil med samme luftmodstand som en elefant ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-10-2010-17:07:25


Det ser noget voldsomt ud, men der kan være en mening med formen på røret. Hvis du kigger i Vizards bog under emnet ``Ram tuning`` kan du se nogle forskellige indsugningsprofiler og den tilhørende luftgennemstrømning. Det er vigtigt at få luften hevet ind uden for meget turbulens, og en tragtform kan være med til at hjælpe på det (som på dit billede). Mener dog ``tragten`` skal være det yderste led af indsugningen.
Om det så passer eller virker er vist en helt anden diskution :)

Rasmus Holst

Svaret d. 20-10-2010-17:42:17


tjo, detbliver spændende at se... :-), carsten, jeg tror nu også at 17.33 bliver til 10 ved 125... hold kæft den knokler! ;-)

julianfalck

Svaret d. 20-10-2010-23:34:49


:-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-10-2010-00:25:28


Lidt friskere, meget mere støj... Hmmm

julianfalck

Svaret d. 21-10-2010-12:55:26


Tilbage