tuning af 1275 motor hjælp

28-09-2010-20:46:42

Hej er helt ny herinde
og har lige købt min første mini som et projekt det er en morris mascot 1000 fra 1980 meed en 1275 motot. meningen var at jeg ville lave lidt rust og male bilen da jeg selv er autolaker. men nu har jeg (slået) hovdet og købt en ny karros så nu bliver det en ny bil jeg vil prøve at bygge. men ville gerne tune min motor. kunne godt tænke mig at få den op på ca 100hk er det muligt ?? har kigget på minisport.com hjemme side har bestildt komplet udstødning. men hvad skal jeg bruge ??? ville købe en knast men hvilken en ?? hat set man kan købe et stage 3 topstykke. ville også gerne have 2 suer på. hvad mere ville i mene ??
kenneth

hudlebusch

Hej.
der er rigtig mange indlæg i denne katagori, og det betaler sig at kigge lidt efter i dem, for der SINDSYGT mange kloge ord.
Jeg har taget et par ting til mig, som f.eks, de sidste 20-30hk op mod de 100 er ekstremt dyre - så vær parat med pengepungen ;-)
Men en 1275 skulle efter sigende være en taknemmelig motor at tune på.
Men det er lette svinghjul, oppe omkring 270 og op efter graders knaster, flowbænke, portning af topstykke, dobbelte hif44 eller en ordenlig weber, turbo`er, kontaktløs computerstyret tænding osv.
Jeg prøver at sluge en kamel af gangen, men har nu taget munden fuld og gået igang med en 1098 hvor jeg sætter et 1275 topstykke på og en alt for hidsig knastaksel, og så må jeg lære ud fra mine egne erfarringer. men jeg går efter 60-70hk og lidt mere villighed -er glad hvis jeg når det... :-)

Så er der bøgerne. David Vizard skulle være biblen. Du kan komme et godt stykke af vejen med calvers corner på minimania.com så ja...

Så er har det jo også noget at gøre med hvordan du vil bruge bilen bagefter, fordi en voldsomt tunet motor er vist ikke det fede at køre på camping med, eller bare cruise på arbejde hver dag. Så må den gerne kunne holde for rødt lys, ha` et solidt træk fra lave omdrejningstal, og ha` det roligt ved normal landevejs 90km/t.
De meget tunede motore vil jo helst gerne ligge oppe i det røde feldt hele tiden.

Der kommer sikkert masser af gode meninger på emnet :-p

så god fornøjelse!

julianfalck

Svaret d. 28-09-2010-22:01:22


Læs endelig Keith Calvers artikler på Minispares, som Julian nævner. Der er opskrifter til (næsten) enhver pengepung.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-09-2010-22:04:44


he he, det var sjovt nok også det første jeg gjorde da jeg købte min mini, købte et stage 1 på minisport.com :-)

julianfalck

Svaret d. 28-09-2010-22:09:23


Lad mig sige en ting, find ud af hvad du skal bruge bilen til, før du foretager dig noget.
mere du tuner, dyrere bliver det, for der følger en masse med i ``købet``. for du skal jo også have en undervogn samt bremser som tilsvarer den mer effekt du frembringer.
Tommelfinger regel. de første 10 HK koster 1200.- Pr. HK
De næste 2500.- Pr Hk og fra ca.80 til 100 Hk koster det ca. 40.000.-hvis det skal laves rigtigt, og med nye stumper.
Start med indvendig tuning, det vil sige, cylimderarbejde letning samt afvejning, så kan du senere ``fylde`` på, men tænk på at din gearkasse, transmision skal også modificeres, for std. er ikke beregnet til større belastning.

Du kan ved selv at adskille din motor, og ``gøre den færdig`` d.v.s. letning, bearbejdning, afbalancering, og omhyggelig samling igen, hente 5-10 hk, hvis du har en ordentlig udstødning.
Det er det jeg kalder de gratios HK, for de næste betyder indkøb af div. komponenter, knast, ventiler osv.

God fornøjelse

Knast

knast

Svaret d. 29-09-2010-06:52:13


Kenneth.
Jeg kan se du bor i Steenløse, det er ikke langt fra Virum, så du kunne jo komme forbi en dag, så kan vi tale om hvad du kan/skal lave ved motoren. Måske kunne vi køre en tur i min Cooper S, som jeg synes, har den optimale gadetuning. Hvis du er interesseret, så skriv til larsbmadsen@gmail.com

Boman

Svaret d. 29-09-2010-10:10:16


Tilbage