18-09-2010-10:53:31
Jeg har prøvet at finde lidt om hvorfor SU manifolderne har forbundet de enkelte manifoldrør, og ti-øren er ikke faldet helt. Men nu der alligevel kører et indlæg om dobbelt SU kontra enkelt.
Det jeg læste har jeg glemt det meste af, men der må da findes en forkromet nagelfast forklaring på, hvorfor man forbinder karburatorerne med det mellemrør.
Er det noget med, at cylindrene arbejder parvis, så den enkelte karburator står i ``venteposition`` mens de 2 øvrige cylindre trækker på den anden karburator?
For på manifolder til Webere er der mig bekendt ingen forbindelsesrør.
Jeg kunne forstille mig noget pulsering, som jævnes ud, ved at lade de to cylindre der trækker luft (skiftevis) også suger lidt fra den anden karburator.
Hvad siger de kloge folk herinde?
mvh. Carsten.
Når man forbinder de to manifoldesrør får man en bedre topeffekt. Dette dog på bekostning af lidt bundtræk.
Og omvendt. Når de ikke er forbundet får man lidt extra bundtræk på bekostning af lidt af topeffekten.
Jeg kan ikke huske den tekniske forklaring, men den er logisk nok.
Hvor meget det betyder ved jeg ikke, men det er nok en god ide at blokerer slangen/røret når karburatoren justres.
mvh
Tom
mini thirty
Svaret d. 18-09-2010-14:33:36
Jeg tænker bare, der må være en eller anden sk*degod grund til at have den ulejlighed at lave den.
Det volder jo åbenbart besvær hvad flow angår, når den forbindelse er der.
Minispares udbreder sig jo om, at de har minimeret ``forstyrrelsen`` ved udformningen og placeringen af forbindelsesrøret. Hvis det ikke har den store betydning, var det vel nemmere at droppe den.
Interessant ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-09-2010-15:21:20
Carsten nogle gange skal man ikke tænke
så meget på hvorfor det virker for så får man
sku bare hovedpine ;-) :-)
minilarsen
Svaret d. 18-09-2010-18:34:36
:-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-09-2010-18:47:04
læste lige lidt om det godt nok på engelsk røret sidder der fordi at få et så ens vaccum som muligt vi ved jo de fleste af os at en mini suger først fra den yderste cylinder og bagefter den inderste hvorefter der er en lang pause dette giver et ujævnt vaccum især ved lave omdrejnninger da der er længere tid mellem sugene så derfor bør røret give en pænere tomgang og bedre træk især ved lave omdrejninger hvor der ikke gives ret meget gas da vaccumet er stort sådan forstod jeg det jeg læste ihvertfald men kunne også læse at det sider ret dumt på det originale mini manifold da det forstyrre luftstrømmene meget og derfor giver færre hest andre manifolder har placeret røret et mindre sart sted hvilket giver bedre flow....håber det gav en nogenlunde forståelse....hvis der er nogen der ved bedre er jeg da også nysgerrig :-D
zeemax mini
Svaret d. 18-09-2010-20:04:12
Jamen det er også i den retning, jeg har forstået det.
Selv på engelsk ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 19-09-2010-11:11:04