13-09-2010-15:36:39
...jeg gir` op. Jeg kan simpelthen ikke finde fejlen på den. Ny thermostat, ny vandpumpe, gennemgang i køler, gennemgang i topstykke og den er luftet ud. Den sender ingen tryk ud i køler eller andre steder. Den ryger ikke hvid eller drikker vand. Olien er fin sort.
Nogen som har andre ide`er?
PS. Det er altså ikke en Mini motor men en 1000`er suzuki motor fra 89. I har tit kommet med gode ideer herinde så nu giver jeg det lige en chance.
Claus
Hej Hvordan ser du at den bliver varm. Det kan være føleren eller viseren. prøv at måle temperaturen på anden vis. Allan
austin7
Svaret d. 13-09-2010-16:24:10
bruger du mini`ens måler? i instruments brættet?
Det er da sikkert ikke unormalt at mere moderne motore arbejder ved en noget højere temperatur end vores gamle bmc klodser..
Stik et stegetermometer i kølervandet næste gang den er varm, normal arbejdstemperatur på nyere motore er omkring 80-90 grader...
:-)
julianfalck
Svaret d. 13-09-2010-16:37:54
Bruger du den almindelige minikøler?
Hvad har du af ventilator på køleren?
Der bør ikke være brug for ventilator ved normal kørsel, kun ved køkørsel, tomgang eller lignende.
(så længe der er vand på, kan du ikke ødelægge motoren, det er først når vandet forsvinder, at temperaturen bliver kritisk).
Boman
Svaret d. 13-09-2010-20:08:53
Hej kom fejlen efter du skifte vandpumpen for så kik på vingen.
austin7
Svaret d. 13-09-2010-20:29:21
Nej det kom ikke pludseligt. Jeg kan se på måleren at den går næsten over på det røde felt i tomgang. Når den kører går den ned på lidt over middel. Der er konstant kølevinge på ligesom vores kære Mini`er. Så´derfor er jeg lidt betænkeligt da den så burde få køling nok.
Næste skridt er at få målt en køleslange med et lasertermometer. Tror måske osse viseren kunne være lidt defekt. Men så længe dem ikke koger burde det vel osse være fint nok.
sejer
Svaret d. 13-09-2010-21:47:51
Det handler om hvad temperaturen er når man kører.
Jeg tror alle miniejere kender til at åbne for varmeapparatet ved langsom kørsel på varme dage.
Boman
Svaret d. 14-09-2010-09:26:52
Jeg behøver vel ikke at huske dig på at vende ventilatoren rigtig, så den blæser i stedet for suger, hvis du forstår??
Kan være derfor den bliver varm i tomgang, når der ingen fartvind er på og vandpumpen også kører i ``tomgang``. ;-)
mini/senior
Svaret d. 14-09-2010-09:37:38
Ved godt du har skiftet termostat, men hvis det andet som du har fået råd om her i forum ikke hjælper, så af med termostaten og hvis temperaturen så ligger og roder nede i bunden,og der er normalt tryk i systemet, så skift termostaten igen, for så er der noget galt med den, taler af erfaring!!! :-S
mini/senior
Svaret d. 14-09-2010-09:45:34
Hvis du har standard Mini instrumenter, kan det være den
lille strømstabilisator, som sidder bag på speedometeret,
Den afgiver en spænding på 9 - 10 volt, og er den defekt,
sender den ca.14 volt ud i stedet, og så vil varmemåleren
vise forholdsvis mere.
Med hensyn til vetilatorvingen, så kan man I K K E ændre
luftretningen ved at vende den om, den kan kun få lidt
dårligere flow p.gr. af krumningen på bladene.
Venlig hilsen
Peter
Peter Mogensen
Svaret d. 14-09-2010-10:10:33
der er dog en lille tekst på den ene side af den normale gule fan med 11blade, hvor der står engine side.
Jeg ville gå ud fra det var meningen den skulle vende den vej. :-)
Når det nu er en Suzuki motor, er det en zcars convertion, eller noget hjemmebyg?
Det lyder spændende! Nåh , men anyways, kan du evt. få fat i motorens egen måler og sætte på? jeg vil da gætte på en vandkølet motor altid vil ha` et ur i instrumentbrættet... så må det jo være det der passer. vbare en tanke..
julianfalck
Svaret d. 14-09-2010-10:56:17
Hvor er det dog dejligt at få lidt gode råd og ide`er. Så er der jo lidt at gå videre med :)
Tak skal i ha` gutter!
Claus
sejer
Svaret d. 14-09-2010-11:18:19
hej du kunne jo også tage termostaten ud af motoren og ligge den ned i en gryde med vand og koge den for så at se om den åbner ved den temperatur den er forskrevet til og om den overhoved åbner...
mvh Rasmus
mayfair91
Svaret d. 16-09-2010-18:25:02