Olietryk - HJÆLP!

06-09-2010-08:23:41

Hej allesammen,

Nu jeg har fået styr på lidt andre bugs der er kommet i min mini fra 94, her i løbet af sommeren, er der sørme kommet endnu en fejl i den lille kære bil.

Jeg kører på Castrol 20W50 olie (fik af vide af en `klog` mand at det ikke var noget problem her henover sommeren).
Når motoren er ved at blive varm mister den olie tryk. Jo mere varm den bliver jo højere oppe i omdrejninger mister den trykket. Dvs. når motoren er halvvejs varm, så begynder problemet at komme v. tomgang (850-900 rpm). Når den er fuldt gennemvarm kan problemet forekomme helt op til 2500-2800 rpm.

Kan i komme med nogle forslag til at trouble-shoote på dette problem?
Bilen: Mini cooper Spi fra 1994. Motor har fået renoveret topstykke, blevet pakket om, nyt oliefilter (1500 km siden) og 20w50 olie.

jonasb

Er det olielampen, der lyser?
For de olietrykskontakter går i stykker!
Har du olietryksmanometer monteret, ellers må du få målt trykket, inden noget går helt galt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-09-2010-08:40:31


Er reduktionsventilen tæt?

Faldende olietryk ved højere olietemperatur skyldes utætheder/slitage, så sidste håb før renovation er reduktionsventilen.

Den kan eventuelt ``sidde fast``, hvis der er kommet en spån i klemme, men så virker den ikke, dvs meget højt olietryk ved kold motor og høje omdrejninger.

Tag reduktionsventilen ud. Kik på den, og se om ``pakningsfladen`` ser ensartet ud.

Boman

Svaret d. 06-09-2010-09:08:42


Hej.

Jeg har en måler i min.
Når jeg starter den kold går der et par sekunder og den står på ca 3 kg/cm2 i tomgang.
Når den kører afsted derudaf, er på ca. 5.
Når den er blevet varm falder den til mellem 1-2 i tomgang og er på mellem 3 og 4 under kørsel.
Når man så har kørt 300km og den er gennemvarm står den på lige under 1 i tomgang og 3 under kørsel.

det er selvfølgelig med olie mellem min og max mærker.
og det er hvad jeg opfatter som normalen. :-)
Jeg går ud fra at olie pinden viser noget positivt under alle omstændigheder ikke?

jeg kører af og til på den samme olie, og kører kun om sommeren, men normalt på chief 20/50, kan fås fra krogslund... :-)

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 06-09-2010-09:16:04


@ Jelshøj: Ja, olielampen lyser. Jeg har ikke noget olietryksmanometer så må andet steds og få det målt. Hvordan kan jeg evt. tjekke om det er kontakten den er gal med?

@ Boman: Venligst forklar mig hvor reduktionsventilen er placeret på sådan en SPI motor fra 94. :) Jeg er stadig ny i dette fag! Motoren har kørt 98.500 km, så ved ikke om det er på tide med en gennemgående renovering.

I så fald: Hvad skal jeg forvente/frygte for at få renoveret motoren imod dette problem?

@ JulianFalck: Ja, pinden er selvfølgelig positiv. Jeg sørger for at der er max olie på, sådan at det gør mindst skade de få km jeg skal køre i den her inden at jeg får undersøgt problemet nærmere.

Tak allesammen !

jonasb

Svaret d. 06-09-2010-10:19:39


Okay. Du kan være så heldig, at kontakten er defekt. Lad os håbe at renovering kan vente lidt endnu ;-) Så meget har den dog ikke kørt.
Reduktionsventilen sidder under den store ``møtrik`` med den krumme overflade, et lille stykke længere nede end olietrykskontakten. Men med de indsprøjtningsmotorer ved jeg nu ikke.........
De har jo oliefilter skruet direkte i blokken, eller er det først med MPI ?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-09-2010-11:12:19


Hejsa.

Måske kan dette hjælpe. :-)

donatortunes.com/transfers/olietryk.png

julianfalck

Svaret d. 06-09-2010-11:17:33


Ok. Så den er til at komme til bare ved at åbne motorhjelmen :)

Det burde være muligt at tjekke hurtigt og problemfrit!

jonasb

Svaret d. 06-09-2010-11:24:36


yessir... held og lykke :-)

julianfalck

Svaret d. 06-09-2010-11:38:34


Det viste sig at være olietrykskontakten. Så er netop kommet hjem fra mekanikeren der havde fået en ny kontakt hjem til bilen !!

Super lækkert at det ``bare`` var det der var galt.
Tak for hjælpen allesammen.

jonasb

Svaret d. 07-09-2010-16:16:12


Tilbage