HK og fart

02-09-2010-13:33:50

Hej.
Hvad kører en std Mini 850 kubik? i runde tal sådan?
Og hva kører en std mini cooper
Mvh LW

LarsW

langsomt... ;-)

julianfalck

Svaret d. 02-09-2010-13:42:55


Mon ikke en flad 850´er kan runde de 120 km/t. Cooper er jo et videre begreb.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-09-2010-13:45:58


Når man kommer op i fart betyder rullemodstanden ikke så meget da den kun er i 1. potens, hvorimod luftmodstanden stiger med 2. potens.

Når man så skal regne effekten ud afhænger den af luftmodstanden gange hastighed, dvs vi ender med at effektkravet er 3. potens af hastigheden.

En mini 850 har 34 heste og en topfart på 120 km/t
En standard Cooper S 1275 har en topfart på 156 km/t

Hvis vi nu beregner hvor mange hestekræfter en 850 mini skal have for at køre 156 km/t er regnestykket

Nødvendige Hk = 34 x (156/120)^3 = 74,7 Hk

En Cooper S har 75 Hk = regnestykket passer

Hvis I gerne vil køre 200 km/t med en mini er regnestykket

Nødvendige Hk = 34 x (200/120)^3 = 157,4 Hk

Så når nogen forsøger at overbevise jer om, at deres mini kan køre 200 km/t, så spørg lige hvor mange Hk den har?

Boman

Svaret d. 03-09-2010-13:45:27


Sejt.
min 1000 som jeg, sidst jeg gav den gas, fik op på 136km/t på flad motorvej i hvad man må betegne som hverken med eller modvind, (iflg. gps`en) har:
34x(136/120)^3 : 49.49 hk...
Det er mere end jeg lige havde troet. Men hvis det passer er det da en vældig fin formel... :-)
Jeg har kun ændret på indsugning og udstødning, og en masse tændings / blandings eksperimentering... :-)

julianfalck

Svaret d. 03-09-2010-14:59:58


Nu skal du lige huske, at det gælder på plan vej i vindstille, og vi taler om ægte km/t, ikke speedometervisning.

Boman

Svaret d. 03-09-2010-20:09:17


Boman:

Det ser mere enkelt ud end det er når du stiller det op på den måde.

Jeg kan dog berette at en Mini med 1380ccm, KAD 16V top (ca 135-140 hk) og en 5-trinsgearkasse med 3.44 gearing går de 200km/t :-P

MI

Svaret d. 03-09-2010-21:34:51


Jeg har kørt 177 km/t med min egen Cooper S, det skulle svare til 109 Hk, og jeg har - senere - fået den målt til 105 Hk.

Dog ved jeg ikke om vejen var helt vandret, og om vindretningen. Til gengæld stoppede jeg ved 177 km/t, fordi den da kørte 8000 rpm i 4. gear.

De 200 du skriver om, hvordan er de målt?

Jeg har et kalibreret digitalt speedometer.

(135 Hk svarer til 190 km/t)

Boman

Svaret d. 03-09-2010-23:01:01


Sjovt bruges den samme Formel til andre typer biler også med helt andre aerosynamiske egenskaber, så det må kunne bruges som en vejledende.
F.eks en difuser må jo ændre meget på drag når man runder de 160...osv men ja... :-)

julianfalck

Svaret d. 04-09-2010-00:05:23


Ja ja, men der skal jo være en motor i bilen........ :-) :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-09-2010-09:35:57


Hvis formlen skal være helt korrekt er den:


Effekt(Hk) = rullemodstand x km/t + (luftmodstandskoefficient x frontareal) x km/t^3

Som sagt er rullemodstanden ubetydelig ved høj hastighed, luftmodstandskoefficient er et tal for hvor ``strømlinet`` bilen er (mini`en er ikke ret strømlinet).

Dvs. (luftmodstandskoefficient x frontareal) er en konstant størrelse for hver bilmodel.

Boman

Svaret d. 04-09-2010-10:50:06


Tilbage