renovering af motor.

18-08-2010-14:38:06

Hej.

Jeg begiver ud i at renovere min lille motor her til vinter.
Jeg havde tænkt at jeg skulle gøre den en lille smule sjovere i den forbindelse.

Nu er det jo første gang jeg giver mig i kast med det, så hvad skifter man under alle omstændigheder når man har motoren af gearkassen?

Jeg havde lyst til en honing, nye stempler og ringe, alle vigtige lejer, pumper og koblingen selvfølgelig.

Og hvad for en knast skal jeg ha` for den bliver lidt sjovere uden at den skal stå og sprutte som en harley i tomgang? der må gerne være lidt ræs i det, men jeg kører jo laaange ture og det må stadig gerne være en lille smule behageligt altså i forhold til hvor behageligt en mini fra 70`erne nu kan være ;-)

Er det f.eks fedt at købe sig til et letter svinghjul, ved godt det hæver tomgangen lidt, og ... ja kom med tricksne! :-)


kh
julian

julianfalck

Hvis blokken kan nøjes med en honing, kan du vel bruge de gamle stempler?
Men du skal have målt boringerne, om de er runde, og tjekket om der er slidkant foroven.
Og om stempelringene sidder for løse i deres spor. Mener Haynes beskriver hvordan amatøren/hjemmemekanikeren kan måle sig frem.
Og krumtappens søler skal måles for ovalitet. Mikrometerskrue og måleur kan bruges. Midterste hovedlejesøle slides mest.
Men skal den være mere sjov, skal du i gang med at modificere topstykket. Ellers får du ikke nok ud af en anden knast.
Men der sidder en masse gamle gutter herinde, der ved aaaallt om tuning! :-)
Tror ikke du skal gå længere end noget med 265 graders knast.
Prøv evt. at sende Fischer en bette mail. Han laver jo gerne motorer ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-08-2010-15:49:20


Hejsa

Find evt. en komplet motor i England
via mini hjemmesider i GB eller ebay.

JLF1
P.S. har selv gjort det, med godt resultat.

jlf1

Svaret d. 18-08-2010-16:17:22


carsten : Jeg kan jo lokkes til at købe et sjovere topstykke, men igen, det er jo større arbejde at skifte knasten end at bytte et topstykke ud, så man må vel kunne ``forberede`` en sjovere motor ved at opgradere knasten... :-)
Når de skriver +.20 og +.30 og 40 osv, er det så hvor meget større stemplerne skal være i forhold til en opboring uden at øge cc? og hvem bore op? hvad koster det? :-)
Hvad består hovedlejerne af? jeg synes ikke at kunne finde andet end plejlstangslejer på minisport og spares.. jeg ringer sgu til heine... :-)

jlf1 : hva ska jeg så lave til vinter? ;-)

julianfalck

Svaret d. 18-08-2010-16:32:25


Som Carsten siger, så er det nok mest interessant at kigge på at modificere topstykket. Selv med et kraftigt modificeret topstykke burde en std. knast kunne følge med.
David Vizard har skrevet et par bøger om det. Det er ikke alle der er lige enige i det han mener, og der kan være forskel mellem de forskellige udgaver af samme bog.

Jeg har bygget en flow-bænk til at finde ud af hvordan gennemstrømningen i topstykket kan ændres, den er dog ikke helt optimal endnu :-P
Hvis det er noget du er interesseret i, kan jeg sende bygningstegninger af den.

Rasmus Holst

Svaret d. 18-08-2010-16:38:54


Ok, men det gør jo også det hele meget billigere, og nemmere.
:-)
Men lortet skal jo skilles ad alligevel, men hvis jeg falder over den skide knast ryger den altså i. Det kan vel ikke skade... ;-)
Klart! flowbænk, lyder spænende! jeg ved intet om det, men huller(grusgrave) i min viden er der for at blive fyldt...

julianfalck

Svaret d. 18-08-2010-16:43:08


Er Minisport de eneste, der sælge modificerede small bore topstykker?
Nemmere, absolut. Og der er jo ikke nogen garanti for det man selv står og sliber i. Men det er jo en del af ``fornøjelsen`` ;-)
0,20, 0,30 osv. er bare overstørrelsestempler i tommemål. Og der bliver jo lidt flere ccm. Men småting.
En anden grund til at bore op er jo, at du kan vælge et bedre, stærkere sæt stempler. Der kan klare mere ``entusiastisk`` kørsel.
Flowbænk lyder lækkert. Men hvordan med luftmængden, Rasmus?
Megastøvsuger, eller hvad?
Opboring er vist nok henad 3-400 pr. hul plus moms for første størrelsesklasse.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-08-2010-16:59:50


Der er en PM hos dig nu Julian.

Princippet i den er næsten en megastøvsuger, dog erstattet af mange små. Det smarte er at man kan ``vende`` støvsugeren og på den måde teste udstødningssystemet :-)

Rasmus Holst

Svaret d. 18-08-2010-19:44:08


Hej Rasmus!
Jeg ville sgu da også gerne se de tegninger! :-) ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-08-2010-22:28:05


ja også her vil rigtig gerne se tegningerne til den flowbænk

zeemax mini

Svaret d. 20-08-2010-21:54:57


Tilbage