Udskiftning af kobling

28-05-2006 16:11:53

Hej Alle,
Jeg er tæt på at købe en Mini, årgang '75. Det eneste/største problem er at koblingen ikke tager ordenligt fat. Specielt når bilen havde kørt i 10 minutter begyndte den at "fedte" i 3. og 4. gear og det blev tydeligt nå den skulle op ad bakke.

Før jeg kaster mig ud i et køb, vil jeg meget gerne høre om der er nogle der ved, hvor jeg kan få lavet/skiftet koblingen og hvor meget det ca. kommer til at koste.

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Morten

mojoe

Hej Morten
Det kunne tyde på at pakdåsen bag koblingen er røget, du skal ha en ny pakdåse og en ny koblingsskive - det tager en del timer at skifte alt efter hvilke problemer man støder på :-) så prisen er afhængig af timelønnen

longman

Svaret d. 28-05-2006 17:04:14


Hej Longman, hvorfor tror du der skal ny pakdåse i ?

hanne lyng

Svaret d. 28-05-2006 22:34:13


Hej

Det behøber ikke ubetinget at være pakdåsen. Det er helt normalt at bilen opfører sig som beskrevet, hvis koblingspladen skal skiftes...

Der er dog en lille ting du kan tjekke inden du går til så drastiske skridt som at skifte kobling: Armen der udløser koblingen støder op mod en stilleskrue, som sidder på dækslet ved svinghjulet. Der skal være ca 1 mm luft mellem arm og stilleskrue. Er der ikke det, kan det være at armen hviler på skruen og derved ikke slipper det trykleje, som udløser koblingen. Så kan det påvirke koblingen. Så start med at tjekke denne stilleskrue. Ellers er det den hårde vej med at tage motoren ud og skifte koblingen.
Hvis der ikke er for meget der driller og har man prøvet det før og har det rigtige grej, så går der en god dag med hele denne operation.

Bedste hilsner
Anders E

Anders E

Svaret d. 28-05-2006 23:33:17


Ja det er helt rigtigt med den skrue og det skal da prøves først og se efter om der løber olie ud nederst på koblings dækslet.
Koblingen kan skiftes uden at tage motoren ud

longman

Svaret d. 29-05-2006 05:45:10


jep den ka godt skiftes mens motoren sider i. har lige gjordt det idag og har aldrig prøvet det før på en mini men det tog kun 4 timer så var den køre klar igen.. den ka side en del fast men en tyk træ pind ind igemmen hullet til startern og en stor hammer så glider svinghjulet lige a. held og lykke med det.

clubman

Svaret d. 30-05-2006 18:44:57


Det der med hammeren skal man passe lidt på med - bruge en aftrækker og sæt et langt jernrør på skraldenøglen, så kommer det som reglen af - ellers må man forsigtigt varme svinghjulet op rundt omkring konusen

longman

Svaret d. 30-05-2006 21:07:01


Og hvis du gør det selv skal du lige have fat i en aftrækker til svinghjulet, det gør det arbejdet en del lettere...

mini850

Svaret d. 30-05-2006 23:25:49


jeg vil lige advare om, at bruge stor hammer, samt træklods når du piller svinghjulet af, for bare en skrantning på en hundrededel af en milimeter, kan betyde, at du aldrig får svinghjulet af, medmindre du bruger en skærebrænder, eller en vinkelsliber.
Brug en rigtig aftrækker, og er det meget besværligt hvis hjulet ikke vil slippe, bruger du en varmepistol på svinghjulets nav, så slipper det som regel.
Jeg har afmonteret hundreder af svinghul i min tid, og dem som har siddet meget fast, har jeg taget på ovennævnte måde, og grunden til de sad så fast var, at de højst sansynligt har været slået af, og har ved denne måde lavet grater-mærker, som betyder, at næste gang man forsøger, bliver det utroligt svært.
Husk at smøre konusen med kobberfedt (meger tyndt lag) når du monterer det igen.
Knast

knast

Svaret d. 31-05-2006 07:46:25


nu mente jeg heller ik man bra sku gå amok med en hammer. små slag mens man hele tiden drejer det rungt.. det tager det ik skade a.

clubman

Svaret d. 31-05-2006 11:19:30


Jeg er meget enige med Knast - man behøver ikke en hammer.

Jeg er meget skuffet over antallet af mini ejer der siger at deres vigtigest/bedste værktøj er en BFH (Big F***'n Hammer) "If it don't come off, hit it with a bigger hammer!" - nej tak.

Tænk lidt om hvordan svinghjullet sidder på krumtappen - en konisk (tapered) press-fit. Straight on, straight off. En kraftig, korrekt aftræker, en masse ventetid og måske en varm pistol - man behøver ikke en torch for dette.

Sidste tænk: Du arbejder ikke på en traktor, give en lille smule kærlighed og du får noget tilbage.

JEG

Svaret d. 03-06-2006 00:15:18


kan godt forstå jer men det er lige som de redskaber man har når man ik har det rigtige værktøj. kan jo ik bruge en almindelig aftræker eller jo kunne jeg godt. mangler bare 3 bolde til a skruge ind i de huller der er i svinghjulet. så kunne jeg svejse noget jern sammen så jeg kune få fat med en almindelig aftræker. problemet er bare a der er ik nogen stder her i min by jeg ku funde de boldte der passede.

clubman

Svaret d. 03-06-2006 14:03:02


Hej Dennis
Vi har formegentligt mange af os prøvet det der med hammeren og det er der ikke noget at være flov over, men erfaringen har vis at det rette værktøj løser opgaven på den bedste måde uden at man bagefter opdager at man har gjort skade på dit og dat.
Som du selv siger - så lav værktøjet selv, en svinghjuls aftrækker er rimelig nem at lave ex af et gammelt svinghjuls nav tre bolte og en stor centerbolt med møtrik - så er den klaret og god fornøjelse 8D

longman

Svaret d. 03-06-2006 15:52:43


Som jeg forstår det, du skal 'bare' spar op til det rigtigt værktøj! (Hvis du har ikke eller lyst til en 'Britisk' værktøjskasse endu, måske er en Britisk bil den forkert bil for dig.) Jeg ved at det tager tid for at laver en særlig værktøjskasse, men denne er den enest løsning. Opgaverne bliver nemmere når du har de rigtig hjælpmiddler.

Lige som wrenches, sockets, osv. - dette er en lille Britisk bil, og bruger ikke metrik møtrikker eller bolter (ok, måske de nyer classiker har noget metric hardware, men primært er de UNF/UNC). Bolterne kan fås i England, hvis du har ikke nogle ligende. Prøv Namrick (http://www.namrick.co.uk/ ) eller eBolt (http://www.ebolt.co.uk/index.html ).

MiniSpares har også Unipart kasser med Setscrews (GMS114), Flat Washers (skiver) (GMS126), Nuts (møtrikker) (plain steel GMS115, (nylon-insert locknuts GMS116)) - en fornuftig begyndelse.

Gør den rigtig, gør den en gang ... eh?

JEG

Svaret d. 03-06-2006 19:56:05


Hej Alle,
Tak for jeres mange gode indlæg. Jeg har købt mini'en og vil henover sommeren forsøge at komme til et træf eller to samt skifte hele eller dele af koblingen.

God sommer,
Morten

mojoe

Svaret d. 17-06-2006 10:13:52


Hej Morten,

Tillykke dem Mini'en, husk der er Drive-In bio tur på torsdag så har du da en god mulighed for en hyggelig aften og få vist din kære lille frem til alle os andre der kommer :D

http://hedelandsminiklub.dk/calender.php

Venlig hilsen
Søren

DetVarSoerens

Svaret d. 17-06-2006 10:56:57


Hvis du er helt på skideren, så har Georg Mikkelsen aftrækkere på lager - og de er ikke sindsygt dyre. Ellers skriv en mail til mig så kan du evt låne min aftrækker. Det er så dejligt enkelt med det rette værktøj !!!

Smid en mail hvis du kommer til at sidde fast. :-(!

Mvh
Gregers

mini850

Svaret d. 22-06-2006 01:06:42


Tilbage