12-12-2005 13:21:17
Hej.
Ja som overskriften lyder er det så nogen som har opskriften på at lave den perfekte rustfri karosse. (her tænker jeg så ikke på at man laver en helt ny karosse i aluminium eller sådan) tænker på sandblæsning, galvanisering eller lign. Hvad ville være det ultimativt bedste at gøre ved en helt ren karosse.
Mvh. Andreas
Hej jeg ved ikke hvad det aller bedste er, men jeg har fået min karroseri, bagbro, forbro, alle dele til for+bagbro,døre, bagklap, kølerhjelm og nogle løsdele sandblæst og grundmalet med epoxy i septemper og det er blevet rigtig godt.
frank
minibisse
Svaret d. 12-12-2005 14:17:54
Har også hørt at epoxy skulle være rigtig godt til det. Det er vel også det billigste kunne man forestille sig.
Andreas
Svaret d. 12-12-2005 14:50:50
Den bedste karrosse får man ved først en sandblæsning, og herefre repareret alt rust, og samtlige svejsninger og kanter sealet.
Husk blot, at give rå metal primer inden i sealer.
Efter en god bundbehandling med rustbeskyttende primer, skal den males med grundmaling, og herefter en god lakering.
Bagbro, samt forbro bør pulverlakeres, eller evt. elektrogalvaniseres.
Elektrogalvanisering, kan være svær at få maling til at vedhæfte, og hvis maling ikke kan vedhæfte, kan rustbeskyttelse heller ikke, for galvaniseringen er ikke nok,hvorimod pulverlakeringen er nem at male på efterfølgende.
Når alt er samlet, kør så til et godt rustbehandlingscenter, men spørg dem om det produkt de anvender overholder SIS normen for rustbeskyttelse.
Så er det bare efterfølgende at holde øje med rustangreb, og få dem udbedret så hurtigt som muligt efter de opstår, så ruster den gamle kærlighed ikke.
Knast
knast
Svaret d. 12-12-2005 15:31:01
Det jeg gjorde ved mit karosseri var at få sandblæst i alle samlinger og steder, hvor der var tegn på rust deriblandt HELE bunden samt begge broer. Derefter lavede jeg rust og sealede diverse steder. Jeg fik malet bunden og begge broer med et stræk lastbils chassis maling. Da bilen var færdig fik jeg en god undervognsbehandling.
Søgaard
Svaret d. 12-12-2005 16:01:05
Sådan lavede jeg min Cooper S "rustfri"
Først reparede jeg al rusten, men monterede ikke panelerne, så blev den sandblæst og metalliseret (sprøjtegalvaniseret).
Da jeg ikke havde monteret paneler, kunne de blive metalliseret både indvendigt og udvendigt. Dog blev de store flader som tag og sider kun metalliseret på kanterne, for at undgå plader "slog sig". Bunden indvendig og udvendig blev metalliseret over det hele.
Så blev den svejset sammen (man skal lige slibe metalliseringen af hvor den skal svejses), og vandet, med det formål at tætne det påsprøjtede zinklag. Svejsningerne blev malet med zinkstøvmaling og der blev grundmalet med epoxymaling.
Derefter blev der fuget med den bedste fugemasse der kunne købes, bl.a. fugede jeg alle steder hvor den normalt ruster i skærmene bagi og batterikassen.
Så blev der sprøjete gummihud på alle udsatte steder, og den blev malet med den bedste kvalitet maling.
Til sidst undervognsbehandlede jeg den, igen med den bedste kvalitet undervognsbehandling.
Jeg anvendte udelukkende Terosan fuge/lime/gummihud/undervognbehandling, da det efter sigende var det bedste (1990).
Forrammen blev metalliseret og bagrammen varmegalvaniseret.
Da jeg renoverede den efter 8 år helårskørsel, var karosseriet totalt uden rust, dog bortset fra ved højre front, hvor et rådyr havde bulet den, og en angiveligt dygtigt pladeværksted havde "repareret" den.
Derimod var bremser og hjulophæng mm ret rustne.
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
boman
Svaret d. 12-12-2005 17:05:45
Lækkert med en masse gode historier fra folk med erfaring. Er ved at indsamle lidt generel viden til når det engang bliver tid til at lave den ultimative rustfrie klassiske mini.
Andreas
Svaret d. 12-12-2005 20:26:16