23-07-2010-14:40:34
Jeg er igang med at istandsætte en morris mini 1000 fra 78 og kunne godt have brugt min far (som desværre ikke lever mere) som var uddannet Austin mekaniker og var stor Mini-entusiast.
Derfor søger jeg een der kan erstatte ham lidt... I hvert fald hvad angår motor-kendskab :-)
Min mini er helt adskilt og motor står næsten samlet. jeg skal have skiftet gearkasse og vil egentlig også meget gerne have motoren startet op, INDEN den bliver monteret i bilen!
SÅ hvis du ved en hel masse om dette og bare går og sveder og keder dig her i sommeren, så har jeg altså et dejligt køligt værksted samt kølige drikkevarer til rådighed :-)
Jeg betaler også gerne for dit ``slid``.
Håber der er en venlig sjæl derude et sted.
Mvh.
Nicolas
NB. Lige for en god ordens skyld så bor jeg i nærheden af Hammel.
Hmm, nu skal I ikke falde over hinanden :-(
Nå, men så må jeg vel bare gå i lære som mekaniker... på et automobil-museum vel og mærket :-P
Kom nu... Der MÅ da være en kyndig og venlig sjæl derude et sted!
Mvh.
Nicolas
Valborghoj
Svaret d. 28-07-2010-00:26:31
Har du løst ``problemet`` ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-07-2010-13:27:13
Ærgeligt. Jeg er på ferie i østrig og kommer først hjem om en uge.
ville gerne.
mvh
tom
mini thirty
Svaret d. 28-07-2010-17:02:05
hej.... Hvis du ikke har fået hjælp endnu kan du sende en sms til os.... 29823013.....
mini-Haribo
Svaret d. 28-07-2010-19:55:02
Arh... det var dejligt med en masse respons :-D
Nu skal det selvfølgeligt heller ikke lyde som om, at motoren skal være klar lige nu og her...
(Jeg er jo ikke heeeelt færdig med karossen endnu)
Tom: Jeg kan se at du er fra Hammel! Og det er jo ikke mere end en spytklat herfra ;-) Så jeg kan da sagtens vente en uges tid endnu.
Mini-haribo: Jeg gemmer dit nummer hvis nødstilfældet skulle indtræffe :-) Tak for det.
Og så lige et spørgsmål til Jer motorkyndige:
- Da jeg nu skal have skiftet gearkasse (fra en 850`er til min 998`er) så kan jeg vel godt selv tage gearboks af motorblokken og adskille koblingen?
Jeg er godt klar over at jeg skal have primærhjulet med over fra den gamle gearkasse, men er der så noget jeg skal være særligt opmærksom på?
Valborghoj
Svaret d. 28-07-2010-23:12:30
Tja.....differentialet er jo lidt højere til 998´eren. Men piller du det ud af den gamle ´kasse, så er det jo nok værd at skifte krydspind og trykskiver. Og sådan kan man blive ved ;-)
Har du bare en Haynes, er det til at gå til. Ingen problemer der.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-07-2010-00:23:09
Ja, Carsten... Først køber man sig en Haynes og derefter en mini ;-)
Det er jo svært at leve uden... Begge dele altså :-D
Jeg må vist lige se at få læst lidt mere om de gearkasser. ``Krydspind og trykskiver hmm`` - kigger i manualen nu hehe
Må nok indrømme, at det er meget spændende at rode med motor igen efter mange års pause... Og ikke mindst spændende om det hele bliver samlet rigtigt igen hehe :-P
Valborghoj
Svaret d. 29-07-2010-17:08:14
Jeps! Man har en eller anden svaghed der gør, at man vender tilbage til de sk*de Minier ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-07-2010-18:00:37
Nå men nu fik jeg da afmonteret svinghjul og gearkasse i dag... Måtte naturligvis lige bruge 3 timer på ingenting, da man jo ikke kommer langt uden det rigtige værktøj :-S
Så i dag er jeg blevet en svinghjulsaftrækker rigere og omkring 450,- fattigere :-P
Men hold da k... hvor den bare virker.
Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg skifter primærhjulet over på den ``nye`` gearkasse hmmm
Nogen der har et forslag? hehe
Valborghoj
Svaret d. 31-07-2010-01:30:16
Primærhjulet tager du bare af krumtappen, det er låst fast med den ``C`` skive og intet andet.
Du skal bare være sikker på, at endesløret er indenfor mål, og at primærhjulet ikke sidder og dalrer op og ned på krumtappen, for så skal der nye bøsninger i, og de skal rives op.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-07-2010-11:17:22
Af KRUMTAPPEN?
Vi snakker vel stadig om det her primærhjul i gearkassen, ikk?
Jeg sætter lige et billede ind på min profil med pile, for at være sikker på vi snakker om det samme :-)
Den gamle gearkasse har 18 tænder på (mit) primærhjul og den ``nye`` har kun 17!
Valborghoj
Svaret d. 31-07-2010-20:48:10
Her er billedet:
http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/797.JPG
Valborghoj
Svaret d. 31-07-2010-21:02:55
Prøver lige igen:
[img]http://www.minispeed.dk/mini2/files/photo/797.JPG[/img]
Valborghoj
Svaret d. 31-07-2010-21:04:09
Nå okay. Diff. hjulet.
Jamen når du har skruet selve differentialet af bagsiden af gearkassen, kan du komme til at rotere selve skifteakslen. Når den er fri af de 2 ``gafler``, tager du en skruetrækker, og med lidt følelse sætter gearkassen i 1. og 4.gear, så er hjulene låst, og møtrikken kan løsnes.
Jeg mener det er beskrevet i Haynes.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-07-2010-21:55:31
jeg syntes nu ikke jeg kan fatte det der står beskrevet i Haynes, men i Jim Tyler`s Mini Restoration er der fine billeder og god forklaring... MEN jeg syntes sgu alligevel ikke jeg kan få den i 1 og 4 gear :-S
Jeg kan nu godt forstå hvorfor den gamle gearkasse drillede lidt... Der lå en godt slidt møtrik i bunden af den :-O
(Ikke godt at vide hvor DEN kommer fra!!!)
Lige en ting mere:
Det er vel ikke nødvendigt at skifte primærhjulet, hvis det gamle og det ``nye`` er fuldstændig ens? Ja, undskyld jeg spørger så meget, men det er jo blot een af de to måder man lærer noget :-P
Mvh.
Nicolas
Valborghoj
Svaret d. 31-07-2010-22:59:58
Tja......de kloge folk vil jo sige, at de hjul der er slidt sammen skal fortsætte med det. Og det har de jo nok ret i ;-)
Det kan godt være lidt svært at lirke den i gear, når det hele står stille, men det plejer nu at kunne lykkes.
Men du skal have dif.huset af, og dreje skiftearmen ud af stilling, så de to små gafler er fri, og kan rykkes i gear uafhængig af hinanden.
Spændende med en løs møtrik.
Jeg fandt engang en gammel klud i bunden af en gearkasse! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-08-2010-00:32:04
en klud? Jamen så har gearkassen da været lyddæmpet :-D
Ang. primærhjul, så er det der passer til den nye gearkasse lidt rusten, men det kan vel renses det skidt!?
Nu har jeg i hvert fald stået og rodet med det l... den sidste time... Gider ikke mere i dag.
Jeg sætter nu 2 kasser øl eller vand på højkant til den der vil komme og gøre det for mig :-P
Nicolas
Valborghoj
Svaret d. 01-08-2010-01:24:45